تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا با توجه به شکست خط روند نزولی و تثبیت قیمت بالای سطح مقاومت ۱۲۳۳ احتمال اینکه سطح مقاومت ۱۲۳۶ با قدرت شکسته شود و تا سطح ۱۲۴۵ افزایش یابد کمی زیاد است که این موضوع را بررسی خطوط فیبوناچی و شکست خط روند در چارت پایین نشان داده است در غیر این صورت تحلیل دیروز می بایست مورد توجه قرار گیرد.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۳۳ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) به ۱۲۱۳ (پایین ترین سطح ۹ مه ۲۰۱۷) قرار داشت که با قدرت شکسته شد و مقاومت بعدی بر روی سطح ۱۲۴۵ دیده می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی قرار گرفته است. از نظر تحلیل تکنیکال مدت زمان حرکت اصلاحی که از سطح ۱۲۱۳ شاهد بودیم اشاره به معکوس شدن روند نزولی قیمت اونس طلا از سطح ۱۲۹۵ دارد.

محتمل ترین سناریوی موجود در بازار آن است که این حرکت اصلاحی ممکن است خود را تا حدود منطقه ۱۲۴۵ و ۱۲۵۴ بالا بکشاند که در چارت پایین مشخص شده است. باید توجه داشت منطقه مقاومتی ۱۲۴۵ و ۱۲۴۶ به خاطر آنکه خطوط میانگین متحرک ۲۰۰ و ۵۵ روزه گذشته در این منطقه قرار دارند از اهمیت زیادی برخوردار است.

لازم به ذکر است حرکت نزولی رسم شده از سطح ۱۲۸۸ به سطح حمایت در حوالی سطح ۱۲۳۰ و ۱۲۲۹ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) اشاره دارد که اگر این سطح حمایت به هر دلیلی با قدرت شکسته شود تنها موجب کاهش کوتاه و محدود قیمت به نزدیکی سطح حمایت ۱۲۲۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی) می شود. همانند دیروز بهتر است منتظر بمانیم و ببنیم که امروز قیمت جهانی اونس طلا موفق به شکست کامل و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۲۳۶ و افزایش تا حدود منطقه ۱۲۴۵ و ۱۲۵۴ خواهد شد یا خیر؟

از منظر تحلیل فاندامنتال قیمت جهانی اونس طلا برای چهارمین روز متوالی با افزایش روبرو شده است و این مسئله نکات مهمی دارد که با توجه به اینکه در هفته ای بسر می بریم که اخبار چندان مهمی را انتظار نداریم اهمیت آن بیشتر نیز می شود چون معمولا در این روزها بازار متاثر از اخبار روزهای قبل خواهد به عبارتی به هضم آنها مشغول می شود.

از رفتار بازار می توان دریافت که در ناخودآگاه جمعی معامله گران اتفاقاتی افتاده که این اتفاقات هرچه هست حداقل در کوتاه مدت به نفع اونس طلا می باشد. یورو نیز در مقابل دلار آمریکا سرانجام مقاومت ۱٫۱۰۲۵ را درهم شکست و به نظر می آید که این ارز تاب بالا ماندن را داشته باشد.

بالا رفتن قیمت نفت ، کاهش ارزش دلار آمریکا در بازارها و ریسک گریزی بازار ناشی از آزمایش موشک بالستیک کره شمالی و اختلاف رئیس جمهور آمریکا با کنگره پیرامون مسائل مختلف از جمله عواملی است که می تواند به تقویت قیمت اونس طلا کمک کند.

از سوی دیگر حمله وسیع یک «باج ‌افزار» به کامپیوترهای نهادهای چندین کشور دنیا که فعالیت این موسسات را به حال تعلیق درآورده است نیز موجب تقاضا برای خرید دارایی های مطمئن نظیر طلا شده است. این زمزمه های یکی از عوامل اصلی تقویت اونس طلا بوده است اما شاید آنچه مهمتر بوده انتظار بازار برای عدم افزایش بیشتر نرخ بهره از جانب بانک مرکزی آمریکا در سال جاری بعد از آمارهای ضعیف اقتصادی قیمت مصرف کنندگان و خرده فروشی بوده است.

در صورتی که این سناریو محقق شود باید انتظار موجی از تقویت اونس طلا را داشت که احتمالا در کوتاه مدت ۱۲۴۵ و ۱۲۵۴ را نشانه خواهد رفت. امروز در آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار تعداد شروع ساخت و ساز (پیش بینی بازار ۱٫۲۶۰ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۲۱۵ میلیون واحد) و آمار مجوزهای جدید ساخت و ساز (پیش بینی بازار ۱٫۲۷۰ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۲۶۰ میلیون واحد) برای ماه آوریل اعلام می شوند. آمار تولیدات صنعتی آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۴ ، رقم قبلی %۰٫۵) و بکارگیری ظرفیتهای تولیدی آمریکا (پیش بینی بازار %۷۶٫۳ ، رقم قبلی %۷۶٫۱) در ماه آوریل نیز در ساعت ۱۷:۴۵ به وقت تهران اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا