تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

دلیلی برای تغییر تحلیل قبلی وجود ندارد و همانطور که پیشتر بدان اشاره کردیم، انتظار برای عادی سازی سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا و خوش بینی معامله گران بازار نسبت به چشم انداز اقتصادی اتحادیه اروپا بر حرکت زوج ارز یورو – دلار آمریکا تاثیرگذار است و از این روست که قیمت یورو به بالاترین حد خود در ۶ ماهه گذشته یعنی از زمانیکه دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد، صعود کرده است.

امروز یورو با دست یافتن به ۱٫۱۱۲۴ قله جدیدی را در شش ماهه گذشته فتح کرد و امروز نیز در اوایل بازار لندن مرز ۱٫۱۱۰۰ در نوردیده شد و به تبعیت از زوج ارز یورو – دلار دیگر زوج ارزها نیز عزم حرکت کردند بطوریکه پوند نیز خود را در برابر دلار بالا کشید و تا آستانه ۱٫۲۹۸۸ (بالاترین سطح ۸ مه ۲۰۱۷) تقویت شد و به نظر می رسد نقطه ۱٫۳۰۰۰ را نشانه رفته است.

دیروز شاخص مقدماتی تولیدات ناخالص داخلی اروپا (GDP) در سه ماهه اول سال جاری مطابق پیش بینی ها %۰٫۵ و سالیانه %۱٫۷ رشد داشت که این موضوع نیز به تقویت یورو کمک کرده است. این مسئله نکات مهمی دارد که با توجه به اینکه در هفته ای بسر می بریم که اخبار چندان مهمی را انتظار نداریم اهمیت آن بیشتر نیز می شود چون معمولا در این روزها بازار متاثر از اخبار روزهای قبل خواهد بود به عبارتی به هضم آنها مشغول می شود. از رفتار بازار می توان دریافت که در ناخودآگاه جمعی معامله گران اتفاقاتی افتاده که این اتفاقات هرچه هست حداقل فعلا به نفع یورو و به ضرر دلار آمریکا می باشد.

عدم اطمینان سیاسی در ایالات متحده آمریکا بعد از آنکه براساس یک نامه افشا شده، رئیس‌جمهور آمریکا از جیمز کومی خواسته بود تحقیقات پلیس فدرال آمریکا درباره ارتباط مشاور عزل شده کاخ سفید با روسیه را پایان دهد موجب فروش گسترده دلار آمریکا در بازارها شده است.

با استناد به نامه‌ای رسمی از جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از وی خواسته بود تحقیقات درباره روابط میان مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید، و روسیه را پایان دهد که این خبر به کاهش شاخص دلار آمریکا منجر شده است و ظاهرا بازار نیز چنین کرده و کاهش دلار در برابر ارزهای اصلی نیز به همین دلیل بوده است.

شاخص جهانی دلار آمریکا نیز که قبلا در اوایل سال جاری به خاطر گمانه زنی ها در خصوص اینکه برنامه کاهش مالیات و هزینه های زیرساخت ترامپ منجر به رشد اقتصادی و تورم آمریکا می شود هر چند در ابتدای سال جاری به بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته رسید اما امروز به کمترین حد خود در بیش از ۶ ماهه گذشته کاهش یافت و از نقطه پیک و سقف به ثبت رسیده خود در ماه ژانویه ۲۰۱۷ تا کنون بیش از %۵ کاهش قیمت را در شاخص دلار آمریکا تجربه کرده است.

باید توجه داشت تغییرات شاخص دلار آمریکا بیشترین تاثیر را بر حرکت یورو خواهد داشت و واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. از این رو همانطور که قبلا گفتیم این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها مخصوصا یورو در مقابل دلار آمریکا قوی تر و خریداری می شود.

از سوی دیگر انتشار خبری مبنی بر آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در جلسه هفته ی گذشته اطلاعات بسیار طبقه بندی شده ی را در ارتباط با عملیات برنامه ریزی شده گروه تروریستی داعش به وزیر امور خارجه روسیه فاش کرده نیز منجر به تشدید فشارهای نزولی دلار آمریکا شده است و با توجه به اینکه ترامپ هنوز نتوانسته برنامه محرک اقتصادی خود را عملی کند این مساله فروشندگان دلار را بیشتر کرده است.

بدین ترتیب می‌توان چنین استنباط نمود انتظاراتی که پیشتر در رابطه با محرکهای اقتصادی ترامپ در بازارها به شکل تقویت دلار آمریکا ایجاد شده بود در قیمت‌گذاری ارزش دلار آمریکا لحاظ شده و از آنجایی که معامله گران از قبل به استقبال محرکهای اقتصادی ترامپ رفته بودند حالا با توجه به برآورده نشدن این انتظارات و همچنین با توجه به تغییرات انتظارات نرخ بهره ای سرمایه گذاران که نشان می دهد بازار امیدی به دو مرحله افزایش نرخ بهره بانک فدرال در شش ماهه آینده ندارد، تمایل فروشندگان دلار آمریکا را برای ورود به بازار بیش از پیش افزون تر کرده است.

از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در چارت پایین دیده می شود هم اکنون شاخص دلار آمریکا کف پایین ترین سطح خود در روز ۱۰ نوامبر را شکسته است و به اعتقاد ما داستان ترامپ با روسیه زمینه را برای کاهش بیشتر شاخص دلار آمریکا به سوی سطح ۹۷٫۷۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی نوامبر – ژانویه) بوجود آورده است که اگر این سطوح حمایتی هم شکسته شوند منجر به کاهش بیشتر آن به سوی ۹۷٫۵۵ و ۹۷٫۲۵ و کمترین سطح ۹ نوامبر ۲۰۱۶ می شود.

بعد از پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، یورو در برابر دلار در یک موج کاملا صعودی قرار دارد و به نظر می رسد با توجه به گمانه زنی های بازار در خصوص کاهش سیاست های انبساطی کمّی (QE) از جانب بانک مرکزی اروپا (ECB) و احتمالا تغییرات در سیاست های پولی این کمیته سیاست گذاری در جلسه ماه ژوئن، به این رفتار خود ادامه دهد و چنانچه سطح مقاومت ۱٫۱۱۳۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۱٫۱۶۱۶ به ۱٫۰۳۴۰) شکسته شود موجب تقویت قیمت به سوی سطح ۱٫۱۳۱۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می شود. سطوح حمایت این زوج ارز به ترتیب بر روی ۱٫۱۰۶۷ (سقف ابر ایچیموکوی هفتگی) و ۱٫۱۰۲۴ (بالاترین سطح ۸ مه ۲۰۱۷) قرار دارند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت شاخص جهانی دلار آمریکا