تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با سطح حمایت در نزدیکی ۱۲۵۲ روبرو شود و دوباره به سوی سطح مقاومت ۱۲۶۴ افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی در چارت پایین نشان داده است.  در نمودار زیر این سطح مقاومت ۱۲۶۴ و حمایت ۱۲۵۲ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۹۴ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس ۲۰۱۷) قرار دارند.

سطح مقاومت ۱۲۶۴ بر روی مقاومت دیگر بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از موج نزولی ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) به ۱۲۱۳ (پایین ترین سطح ۹ مه ۲۰۱۷) تشکیل شده است. اگر سطح مقاومت ۱۲۶۴ نیز شکسته شود سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۷۶ صادر خواهد کرد.

بطور کلی پس از شکسته شدن خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته (که هم اکنون این خط بر روی ۱۲۴۴ قرار گرفته است) ترجیح می دهیم که در روند افزایشی با تارگت های ۱۲۶۴ و ۱۲۷۶ به معامله بپردازیم که در چارت پایین مشاهده می فرمائید. لازم به ذکر است هرگونه حرکت اصلاحی نیز با حمایت های ۱۲۵۲ و ۱۲۴۷ و پس از آن سطح حمایت ۱۲۴۴ مواجه خواهد بود.

با اوج گیری بحران داخلی سیاسی در آمریکا، قیمت جهانی اونس طلا تا سطح ۱۲۶۲ افزایش یافته است که بالاترین سطح در بیش از دو هفته اخیر می باشد. علت تقویت اونس طلا در موجی که اخیرا نیز ایجاد شده بحران داخلی سیاسی آمریکا و پناه آوردن سرمایه گذاران به یک مامن امن است و از سوی دیگر نیز انتظارات بازار از افزایش تند و تیز نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری کمرنگ تر شده است و حتی در مورد افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن نیز شک و تردید های وجود دارد.

طبق قیمت گذاری وجوه آتی بانک فدرال رزرو آمریکا شانس افزایش نرخ بهره بانک فدرال در نشست ماه ژوئن به %۶۴٫۶ کاهش یافته است و در واقع انتظارات قبلی بازار از افزایش دو پله نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری به تعویق افتاده است، بنابراین می بینیم که پایین آمدن انتظارات در رابطه با مراحل افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری و بحران داخلی سیاسی در آمریکا از دو جهت به دلار در برابر ارزهای اصلی بازار لطمه می زند و باعث افزایش بیشتر قیمت جهانی اونس طلا می شود و این سناریوی حاکم بر بازار در این روزهاست.

با توجه به شرایط نامطمئن سیاسی در آمریکا، دیر یا زود شاهد شکسته شدن مقاومت ۱۲۶۴ خواهیم بود. بنابراین هر چند هنوز روند اونس طلا را صعودی می دانم و احتمال رسیدن آن به ۱۲۷۶ محتمل به نظر می رسد اما ممکن است بازار برای عبور از سطح مقاومت ۱۲۶۴ مجبور به اندکی عقب نشینی کوتاه و سپس وارد آوردن ضربه نهایی شود.

ماجرای اخراج جیمز کومی از ریاست اف بی آی، موج شدیدی در ایالات متحده به راه انداخته است که تبعات و آثار آن همچنان در افزایش قیمت جهانی اونس طلا ادامه دارد و پیش از این اخراج نیز دونالد ترامپ چندین بار از جیمز کومی درخواست کرده بود که به تحقیق و تفحص در مورد ارتباطات مایکل فلین مشاور ارشد امنیت ملی مستعفی ترامپ، خاتمه دهد و این همان دلیلی است که دونالد ترامپ به خاطر آن هفته گذشته، اقدام به اخراج جیمز کومی از ریاست اف بی آی کرد و این مسأله به معنی دخالت مستقیم رئیس جمهور آمریکا در امور اف بی ای است که اجرای هر گونه محرکهای اقتصادی ترامپ را به تعویق انداخته است.

با شروع جریان ریسک گریزی ناشی از وضعیت نامطمئن سیاسی در آمریکا، ارزش دلار آمریکا نیز به کمترین نرخهای شش ماهه گذشته کاهش یافته است و با در نظر گرفتن موارد فوق می توان اظهار کرد اونس طلا در صورت شکست سطح مقاومت ۱۲۶۴ تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۷۶ قوی شود.

بطور کلی چه از لحاظ سیاسی و چه از نقطه نظر اقتصادی، آمریکا در این چند روز گذشته در وضعیت مناسبی بسر نمی برد و بنابراین بازار بیشتر به حوادث سیاسی و گمانه زنی ها از کاهش انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال ایالات متحده نگاه می کند. در صورتی که این سناریو به وقوع بپیوندد راه قیمت جهانی اونس طلا برای رسیدن و گذر کردن از سطح مقاومت ۱۲۶۴ هموار خواهد شد.

در تقویم اقتصادی امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تنها خبر آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۴۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۳۶۰۰۰) و آمار تولیدی فیلادلفیای بانک فدرال (پیش بینی بازار ۱۹٫۵ ، رقم قبلی ۲۲) دیده می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا