تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

در حالیکه دیروز برنانکی گزارش نیم سالانه خود را به کنگره – که در آن اهّم مسایل مورد نظر را ذکر کرده بود – اما برای قیمت جهانی اونس طلا کارساز واقع نشد و بدین ترتیب، در هنگام ارایه این گزارش، بازار واکنش جدّی و شدیدی به آن نشان نداد و مهمترین وضعیت حرکت اونس طلا، حرکت در روندی خنثی و رنج مابین همان نرخهای قبلی ۱۲۶۷ و ۱۳۰۲ است.

البته قبل از سخنرانی انتظار می رفت که حرفهای روز چهارشنبه هفته گذشته را تکرار کند که برآورده نشدن این انتظارات موجب برگشت قیمت از سطح ۱۳۰۰ به ۱۲۷۰ گردید و امروز همانطور که در نمودار زیر می بینیم قیمت  همچنان در نزدیکی سطح حمایت ۱۲۷۳ ( بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) رسیده اما با توجه به فقدان محرّک لازم انتظار نمی رود که حتی شکسته شدن این سطح نیز منجر به تغییر جدّی در حرکت اصلی قیمت شود و در مقابل، نوسانات قیمت منجر به تشکیل حرکت خنثی خواهد شد.

در هر صورت اگر قیمت از محدوده این روند خنثی خارج شود، می بایست قیمت به زیر سطح ۱۲۶۷ و ۱۲۶۳ ( خط میانگین متحرک ۲۰ روزه ) برسد تا هدف ۱۲۳۷ ( بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) را مشخص سازد . در حرکت صعودی نیز تثبیت قیمت در بالای نرخ ۱۳۰۲ راه را برای ادامه صعود باز خواهد کرد و قیمت به سوی هدف ۱۳۳۰ حرکت خواهد کرد.

بنابراین کسانی که در انتظار شکسته شدن سطوح قیمت برای ادامه تشخیص جهت هستند باید اندکی دیگر صبر کنند! از بالا سطح ۱۳۰۲ و از پایین سطح ۱۲۶۷ چندین بار مورد حمله قرار گرفته اما هنوز موفق به شکست کامل هیچ یک از آنها نشده است بنابراین، روند حرکت خنثی همچنان پایدار است و سطح حمایتی بر روی نرخ ۱۲۶۷ و ۱۲۶۳ تشکیل شده است.

شکسته شدن این سطح و بسته شدن قیمت در زیر آن، می تواند منجر به کاهش قیمت گردد اما اکنون و در نمودار روزانه، نوسان نماها از حرکت خنثی و رنج قیمت خبر می دهند.

لازم به ذکر است که امروز ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران برنانکی برای بار دوم در مقابل کنگره آمریکا سخنرانی می کند و در صورتیکه حرفهای جدیدتری بزند و چارچوب زمانی مشخصی را برای کاهش نقدینگی و قطع کمکهای مالی معین کند وضعیت بازار را تحت تأثیر قرار خواهد داد در غیر این صورت این روند خنثی فعلا بین خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی ادامه می یابد که در نمودار زیر به وضوح مشخص گردیده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا