اوج گیری بحران داخلی سیاسی آمریکا و شکست سطح روانی ۱٫۳۰۰۰ پوند

امروز پوند سرانجام مقاومت ۱٫۳۰۰۰ را در هم شکست و حدود ساعت ۱۳٫۰۰ به وقت تهران این خط شکسته شد و در حال حاضر پوند در بالای این سطح قرار دارد و به نظر می آید که این ارز تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی انگلیس در روز ۸ ژوئن تاب بالا ماندن را داشته باشد. امروز خرده فروشی انگلستان بسیار بالاتر از آنچه بازار انتظار داشت اعلام شد که این مسئله دلیل اصلی تقویت پوند در مقابل دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۸ ماهه گذشته می باشد.

امروز شاخص خرده فروشی انگلیس در ماه آوریل %۲٫۳ و سالیانه %۴٫۰۰ و آمار خالص خرده فروشی انگلیس در ماه آوریل %۲٫۰۰ و سالیانه %۴٫۵ افزایش یافتند که همگی بالاتر از حد پیش بینی ها بودند. از نظر تحلیل فاندامنتال اعلام قوی آمار خرده فروشی انگلیس نشان می دهد که مصرف کنندگان این کشور زیاد در مورد رشد تورم و رشد راکد دستمزدها نگران نیستند و در واقع می توان گفت از نگرانی ها اولیه بازار در مورد کاهش شدید رشد هزینه های مصرف کنندگان واقعی انگلیس در برابر رشد تورم کاسته شده است.

حجم خرده فروشی انگلیس نیز پس از عملکرد ضعیف در سه ماهه اول سال در ماه آوریل به میزان %۲٫۳ رشد نشان داد که بالاتر از رقم پیش بینی ها بود و با توجه به اینکه مصرف کنندگان انگلیس به عنوان موتور رشد اقتصادی این کشور با اعتماد به نفس بیشتری هزینه می کنند می توان انتظار داشت رشد اقتصادی انگلیس در سه ماهه دوم سال جاری بالا اعلام شود.

ماجرای اخراج جیمز کومی از ریاست اف بی آی، موج شدیدی در ایالات متحده به راه انداخته است که تبعات و آثار این اوج گیری بحران داخلی سیاسی آمریکا همچنان در کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار به پایین ترین نرخهای شش ماهه گذشته ادامه دارد.

کومی در شرایطی اخراج شد که پیش از انتخابات بر پرونده استفاده هیلاری کلینتون از سرور شخصی برای ارسال ایمیل‌های دولتی در دوران تصدی‌اش بر وزارت امور خارجه امریکا نظارت می‌کرد و بعد از انتخابات تحقیقات درباره رابطه ستاد انتخاباتی ترامپ با دولت روسیه و حمله‌های سایبری علیه حزب دموکرات را شروع کرد.

پیش از اخراج جیمز کومی، دونالد ترامپ چندین بار از جیمز کومی درخواست کرده بود که به تحقیق و تفحص در مورد ارتباطات مایکل فلین مشاور ارشد امنیت ملی مستعفی ترامپ، خاتمه دهد و این همان دلیلی است که دونالد ترامپ به خاطر آن هفته گذشته، اقدام به اخراج جیمز کومی از ریاست اف بی آی کرد و این مسأله به معنی دخالت مستقیم رئیس جمهور آمریکا در امور اف بی ای است که اجرای هر گونه محرکهای اقتصادی ترامپ را به تعویق انداخته است.

برخی دموکرات‌ها نیز در کنگره آمریکا پیشنهاد دادند که درخواست استیضاحی علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور به خاطر ارتباطات احتمالی‌اش با روسیه، تنظیم شود و از آنجایی که اکثریت در کنگره امریکا در اختیار جمهوری‌خواهان است، ممکن است ترامپ بالاخره استیضاح شود.

استیضاح در اصطلاح سیاسی به معنای پرسش رسمی نمایندگان مجلس از رئیس جمهور، هیأت وزیران و یا یک وزیر است که پس از ارائه توضیحات آنها باید برای ادامه کارشان از مجلس مجدداً رأی اعتماد بگیرد. البته طرح استیضاح به خودی خود به مفهوم عزل مقام مورد استیضاح نمی‌باشد بلکه اولین گام در این مسیر تلقی می‌شود و چنانچه در رأی گیری پس از توضیحات وی، به او رأی عدم اعتماد داده شود آن مقام برکنار می‌شود. اخراج کومی و موضوع ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه، فروشندگان دلار را مصمم کرده است و امید علاقه مندان به افزایش دو پله نرخ بهره بانکی ایالات متحده در سال جاری را به یاس تبدیل نموده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا