تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دوباره سطح مقاومت ۱۲۵۴ تاچ کند و در صورت شکست آن مجدد به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۲۶۴ افزایش یابد که این موضوع را تثبیت قیمت بالای سطح حمایت ۱۲۴۴ نشان داده است که این سطح هم بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و هم بر روی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته قرار دارد که حمایت مهمی محسوب می شود. سطح مقاومت ۱۲۵۴ نیز بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از موج نزولی ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) به ۱۲۱۳ (پایین ترین سطح ۹ مه ۲۰۱۷) در چارت پایین مشخص شده است.

از این رو از آنجاییکه قیمت جهانی اونس طلا در بالای سطح ۱۲۴۴ قرار دارد، احتمال افزایش بیشتر بعید نیست و شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۵۴ دوباره هدف ۱۲۶۴ و در ادامه ۱۲۷۶ را نمایان خواهد ساخت. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۴۴ (به شرط تثبیت کندل دو ساعته پایین آن) منجر به اصلاح قیمت به سطح حمایت بعدی ۱۲۳۷ می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۹۴ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس ۲۰۱۷) قرار گرفته است.

حرکت اصلاحی قیمت جهانی اونس طلا که دیروز شاهد بودیم در راستای حفظ سود و برخورد قیمت به سطح مقاومت ۱۲۶۴ قابل توجیح است و به عبارت دیگر هنگامیکه قیمت اونس طلا بسیار بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید خود می زنند تا در موقعیت بهتری مجدد وارد بازار شوند و به این پدیده در بازارها کسب سود (Profit Taking) می گویند که بسیار متداول است.

با این حال قیمت اونس طلا در این هفته تا بدین جای کار بیشترین افزایش هفتگی (%۱٫۸+) را از اواسط ماه آوریل به این سو تجربه کرده است که بیشتر به خاطر بحران داخلی سیاسی آمریکا بوده است که منجر به تضعیف ارزش دلار آمریکا و تعدیل انتظارات از افزایش شدید نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری شده است.

از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای اصلی بازار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزان تر برسد و در نتیجه تقاضا بالا آمده و قیمت اونس طلا را نیز افزایش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

همانطور که دیروز گفته شد اخراج جیمز کومی رئیس سابق اف بی آی آمریکا و موضوع ارتباط ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه، خریداران اونس طلا را مصمم کرده است و امید علاقه مندان به افزایش دو پله نرخ بهره بانکی ایالات متحده در سال جاری را به یاس تبدیل نموده است.

برخی دموکرات‌ها در کنگره آمریکا پیشنهاد دادند که درخواست استیضاحی علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور به خاطر ارتباطات احتمالی‌ اش با روسیه، تنظیم شود. استیضاح در اصطلاح سیاسی به معنای پرسش رسمی نمایندگان مجلس از رئیس جمهور، هیأت وزیران و یا یک وزیر است که پس از ارائه توضیحات آنها باید برای ادامه کارشان از مجلس مجدداً رأی اعتماد بگیرد.

البته طرح استیضاح به خودی خود به مفهوم عزل مقام مورد استیضاح نمی‌باشد بلکه اولین گام در این مسیر تلقی می‌شود و چنانچه در رأی گیری پس از توضیحات وی، به او رأی عدم اعتماد داده شود آن مقام برکنار می‌شود. با توجه به انتصاب رابرت مولر رئیس پیشین پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) برای نظارت بر تحقیقات در مورد ارتباط احتمالی تیم دونالد ترامپ با روسیه و اتهامات وارد شده بر رئیس جمهور آمریکا، احتمال شروع دور جدیدی از سقوط دلار در مقابل ارزهای اصلی بازار و افزایش قیمت جهانی اونس طلا بعید نخواهد بود.

سرمایه گذاران هفته آینده به شهادت رئیس سابق اف بی آی جیمز کامی به مجلس سنای آمریکا توجه خواهند داشت. بحثهای مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در سال جاری نیز اهمیت خاصی دارد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا خبر قابل توجهی دیده نمی شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا