تحلیل و بررسی شاخص دلار آمریکا و اخبار مهم فاندامنتال در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می کنیم قیمت آن در این هفته تا نزدیکی سطح حمایت ۹۶٫۴۶ کاهش یابد و بعد از آن مقداری در نزدیکی این سطح حمایت شود تا اینکه روند افزایشی که قبلا از سطح ۹۱٫۹۱ شروع شده بود را دوباره از سر بگیرد. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود شاخص دلار آمریکا به پایین سطح حمایت ۹۷٫۸۶ رسیده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) قرار داشت و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت خط فیبوناچی شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد که سطح حمایت بعدی بر روی ۹۶٫۴۶ قرار دارد که این سطح در نمودار زیر محل برخورد قیمت به کف کانال نزولی رسم شده نیز می باشد.

در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۹۶٫۴۶ نیز شکسته شود منجر به فرود بیشتر شاخص دلار آمریکا تا سطح ۹۵٫۹۲ می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی c از سطح ۱۰۲٫۲۶ (بالاترین سطح ۲ مارس ۲۰۱۷) می شود. لازم به ذکر است سطح مقاومت قیمت شاخص دلار آمریکا بر روی ۹۷٫۸۶ قرار دارد که تنها به شرط شکست آن موجب تقویت آن به سطح ۹۸٫۷۵ می شود.

در هفته جاری سرمایه گذاران به شهادت رئیس سابق اف بی آی جیمز کامی به مجلس سنای آمریکا توجه خواهند داشت و با توجه به انتشار صورتجلسه بانک فدرال بحثهای مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در سال جاری نیز اهمیت خاصی دارد و  بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد بازار نیز واکنش نشان خواهد داد.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟

این هفته هر چند در تقویم اقتصادی آمریکا به غیر از خبر صورتجلسه بانک فدرال، تولیدات ناخالص داخلی مقدماتی، سفارشات کالاهای بادوام و آمار بازبینی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا اخبار قابل توجه دیگری دیده نمی شود اما اوضاع شاخص جهانی دلار آمریکا همچنان جالب نیست و هر چند ممکن است بازگشتهای تکنیکی را شاهد باشیم اما در کل روند این ارز در برابر ارزهای اصلی بازار همچنان نزولی است.

همزمان با افت شاخص دلار آمریکا در واکنش به اخراج جیمز کومی رئیس سابق اف بی آی آمریکا و موضوع ارتباط ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه، یورو روزهای بسیار خوبی را تجربه کرد و به بالاترین نرخهای ۶ ماهه گذشته افزایش یافت.

اظهارات امروز خانم مرکل صدر اعظم آلمان نیز در خصوص اینکه یورو بیش از حد ضعیف است و سیاست های پولی ارزان بانک مرکزی اروپا (ECB) موجب مازاد تراز تجاری آلمان شده است نیز به تقویت بیشتر یورو در بازارها کمک کرده است. همچنین در آستانه انتخابات آلمان، پیشی گرفتن حزب اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان (CDU) که رهبری کنونی این حزب خانم مرکل نیز است تقاضا برای خرید یورو را بیشتر کرده است.

بنابراین می بینیم که کاهش ارزش دلار آمریکا به پایین ترین نرخهای ۶ ماهه گذشته و گمانه زنی ها از تغییر موضع ملایم بانک مرکزی اروپا و کاهش سیاست های انبساطی آن عاملی است که دلیل اصلی افزایش یورو در مقابل دلار آمریکا به بالای سطح ۱٫۱۲۰۰ می باشد و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند باشد.

در زوج ارز یورو – دلار با توجه به شکست سطح مقاومت ۱٫۱۱۳۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۱٫۱۶۱۶ به ۱٫۰۳۴۰( و ۱٫۱۲۰۰ سیگنال خرید به سوی سطح ۱٫۱۳۱۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) و ۱٫۱۳۲۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۶) و پس از آن سطح ۱٫۱۳۶۵ (بالاترین سطح ۱۸ اوت ۲۰۱۶) صادر شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا