تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن اگر بتواند از سطح مقاومت ۱۲۶۴ (بالاترین سطح ۱۸ مه ۲۰۱۷) عبور کند، به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۲۷۱ افزایش می یابد و این حرکت صعودی را قرار گرفتن قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۲۵۶ بیشتر تایید کرده است.

همانطور که در نمودار روزانه پایین مشخص است این سطح مقاومت ۱۲۵۶ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۱۱۹۴ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس ۲۰۱۷) به ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) قرار داشت که دیروز با قدرت شکسته شد و راه را برای تقویت بیشتر قیمت اونس طلا تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۷۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) فراهم کرده است.

اگر این سطح مقاومت ۱۲۷۱ هم شکسته شود تارگت افزایشی بعدی بر روی ۱۲۸۰ قرار دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی دیده می شود. در نمودار پایین به وضوح مشخص است که قیمت اونس طلا توانسته است با قدرت به بالای خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) برسد که این نشاندهنده از سرگیری روند افزایشی قیمت اونس طلا می باشد. لازم به ذکر است سطح ۱۲۵۶ حمایت اولیه و ۱۲۵۱ حمایت بعدی قیمت جهانی اونس طلا در برابر هر گونه حرکت اصلاحی محسوب می شوند.

از نظر تحلیل بنیادی در پی وقوع انفجار در شهر منچستر انگلیس، قیمت جهانی اونس طلا با افزایش روبرو شده است و برای امروز در تلاش است که از سطح مقاومت ۱۲۶۴ (بالاترین سطح ۱۸ مه ۲۰۱۷) عبور کند. این انفجار  در سالن «منچستر آرِنا» رخ داده است و این واقعه ظاهراً یک حملۀ تروریستی بوده و از طریق بمب‌گذاری انتحاری صورت گرفته است.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز به ۸۵۲٫۴۸۳ تن افزایش یافت. براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه ی بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

با توجه به بحران سیاسی در آمریکا افزایش تنش های ژئوپولیتیکی نیز بار دیگر جذابیت فلزات گرانبها را به عنوان سرمایه گذاری مطمئن بیشتر کرده است. به باور ما تنش های ژئوپولیتیکی مجددا به آرامی در حال افزایش است و این مانع از کاهش قابل توجه قیمت جهانی اونس طلا در هفته جاری خواهد شد. انتظار می رود نگرانی های سیاسی در آمریکا، تقاضا برای خرید اونس طلا را همچنان بالا نگه دارد.

در اینگونه شرایط دو سوال اساسی مطرح می شود نخست آنکه دلیل این افزایش اونس طلا چیست و دومین و شاید سوال مهمتر آنست که ایا این روند ادامه دارد؟ در پاسخ به سوال نخست باید به دلایل سیاسی و اقتصادی آمریکا اشاره کرد.

اگر از منظر سیاسی به داستان نگاه کنیم باید بحران سیاسی در آمریکا را مقصرین اصلی سقوط دلار و افزایش اونس طلا دانست و از دید اقتصادی نزول دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار و تعدیل انتظارات بازار از مراحل افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری از بهانه هایی بودند که موجب شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۵۶ در قیمت جهانی اونس طلا شدند بطوریکه شانس دو پله افزایش نرخ بهره بانک فدرال تا جلسه ۲۰ سپتامبر بانک فدرال تنها %۲۴٫۵ می باشد.

در بازار اما برای موفق بودن علاوه بر انکه به سوال چرا باید پاسخ داد برای کجا نیز باید جواب مناسبی پیدا کرد که این در واقع میوه اندیشه معامله گری است .

به بیان دیگر این سوال مطرح است ایا اونس طلا همچنان قوی خواهد شد ؟

پاسخ به این سوال از سوال اول به مراتب دشوار تر است و یا اینکه حداقل زودتر متوجه اشتباهتان می شوید و این جاست که باید لغاتی از قبیل اما و اگر  و احتمالا را به فرهنگ لغات خود اضافه کنید اما در کل از شواهد و قرائن اینگونه بر می اید که حتی اگر در کوتاه مدت هم اصلاحی داشته باشد این حرکات اصلاحی را می توان به حساب امواج تکنیکی گذاشت و از لحاظ بنیادین ادامه روند صعودی اونس طلا با حد تارگت های مشخص شده محتمل ترین سناریوی موجود در بازار است.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران تنها آمار فروش خانه های نوساز آمریکا در ماه آوریل اعلام می شود و انتظار می رود از رقم قبلی ۶۲۱۰۰۰ واحد به ۶۱۰۰۰۰ واحد تغییر یابد و آقای نیل کاشکاری رئیس بانک فدرال مینیاپولیس آمریکا در ساعت ۲۳:۴۵ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا