امتداد حرکت صعودی یورو به دلیل کاهش دلار و اعلام مثبت اخبار اقتصادی اروپا

امروز به دلیل انتشار اخبار مثبت اقتصادی در اتحادیه اروپا، یورو بار دیگر به شدت تقویت شد و خود را گامی دیگر به سطح ۱٫۱۳۰۰ نزدیک کرد. در زوج ارز یورو – دلار بعد از اعلام مثبت آمار مدیران خرید اتحادیه اروپا (PMI) سطح بالای ۱٫۱۲۶۳ شکسته شد و قیمت یورو در مقابل دلار تا نرخ ۱٫۱۲۶۷ پیش رفت.

ادامه این صعود می تواند راه را برای رسیدن به سطح مقاومت محوری در نرخ ۱٫۱۳۰۰ هموار ساخته و هدف ۱٫۱۳۲۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۶) را نمایان کند. شاخص موقعیت تجاری آلمانIFO  در ماه مه با ثبت ۱۱۴٫۶ به بالاترین سطح خود از سال ۱۹۹۱ به این سو رسید و بیشتر از حد پیش بینی بازار ۱۱۳٫۱ بود.

این شاخص یک آمار اقتصادی در آلمان درباره شرایط تجاری است که هر ماهه توسط موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان (یکی از بزرگترین موسسات تحقیقات اقتصادی آلمان ) تهیه و منتشر میشود. این شاخص به عنوان یکی از شاخص های اصلی در فعالیت های اقتصادی محسوب میشود و تشکیل دهنده تغییرات در شرایط اقتصادی و نرخ رشد اقتصاد آلمان است.

تحقیق درباره این شاخص معمولا با استفاده از اطلاعات ۷۰۰۰ شرکت در آلمان انجام میشود و این تحقیق شامل ارزیابی موقعیت تجاری این شرکت ها و برنامه های آنها در کوتاه مدت است. علاوه بر این شاخص، شاخص های دیگری همچون شاخص موقعیت جاری و شاخص انتظارات تجاری نیز در بررسی شرایط اقتصادی به کار می رود.

شاخص مقدماتی مرکب مدیران خرید اتحادیه اروپا (PMI) در ماه مه به ۵۶٫۸ افزایش یافت که بالاتر از حد پیش بینی بازار ۵۶٫۶ و رقم قبلی ۵۶٫۸ بود. شاخص مدیران خرید فرانسه و آلمان نیز بهتر از حد انتظارات بودند و تنها مدیران خرید بخش خدمات آلمان ۵۵٫۲ اعلام شد که کمتر از حد پیش بینی ۵۵٫۵ بود.

هر دو سفارشات فهرست موجودی و صادرات مثبت بودند که نشان می دهد تقاضا رشد داشته است و هم اکنون رشد اقتصادی آلمان در سه ماهه دوم سال جاری به میزان %۰٫۶ برآورد می شود. در سایر تحولات بعد از اخراج جیمز کومی رئیس سابق اف بی آی آمریکا و موضوع ارتباط ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه و بحران سیاسی در ایالات متحده آمریکا، شانس دو پله افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا تا جلسه ۲۰ سپتامبر بانک فدرال تنها %۲۴٫۵ می باشد که تمامی این عوامل باعث تقویت یورو در مقابل دلار آمریکا به بالاترین حد خود در ۶ ماهه گذشته شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال واقعیت اینست که یورو در برابر تمامی ارزها به مقاومت های مهمی برخورد کرده است و به عنوان مثال EURUSD در آستانه اعداد ۱٫۱۲۸۰ و ۱٫۱۳۰۰ است و یا زوج ارز EURJPY با سطح مقاومت ۱۲۵٫۸۱ (بالاترین سطح ۱۶ مه ۲۰۱۷) مواجه است و زوج ارز EURGBP با سطح مقاومت ۰٫۸۶۷۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج کاهشی ۰٫۸۷۸۶ به ۰٫۸۳۱۵) در نبرد است و ممکن است ملاحظات تکنیکی برای مدتی بر بازار چیره شود.

اما نباید فراموش کرد که امواج با دلائل تکنیکی عمر چندانی ندارند.  تمامی شاخصهای اخیر از اتحادیه اروپا حکایت از بهبود اوضاع اقتصادی اروپا بعد از پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه می کند و در صورتیکه انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال تا پایان سال جاری تعدیل شود، باید از هم اکنون یورو را در حوالی ۱٫۱۳ (در برابر دلار) دید.

همانطور که در نوشتار روز گذشته اشاره کردم بازار در شرایطی نیست که انتظار خبر خاصی را داشته باشد و به همین دلیل تاثیر اخبار اقتصادی اگر در جهت مخالف یورو باشد ممکن است اندک باشد. امروز نیز به نظر می رسد چنین اندیشه ای بر بازار حاکم باشد و به نظر می رسد که بازار جهت خود را می داند و یکی دو در صد بالا یا پایین بودن شاخصی کلیت داستان را عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد.

همانطور که در تحلیل پیشین گفتیم این روزها در محافل سیاسی صحبت از احتمال استیضاح دونالد ترامپ است و در مجالس اقتصادی، سخن از احتمال جدی به بن ‌بست خوردن اصلاحات مورد نظر رئیس‌جمهوری آمریکا. نماد نگرانی‌ها، از دست رفتن تمام ارزشی است که دلار پس از اعلام پیروزی دونالد ترامپ به دست آورده بود.

شاخص دلار آمریکا که در مقطعی از روزهای پس از انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ به بالای مرز ۱۰۳ واحد رفته بود، در حال حاضر به زیر مرز ۹۷ واحد کاهش یافته تا این شاخص کف بیش از ۶ ماهه خود را تجربه کند. در صورتیکه یورو در مقابل دلار آمریکا به به تقویت خود ادامه دهد و قیمت در بالای سطح ۱٫۱۲۰۰ تثبیت شود چرخ حرکت به میل یورو تا نرخ ۱٫۱۳۰۰ حرکت خواهد کرد و خریداران یورو از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا