تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا انتظار می رود اگر قیمت آن پایین سطح مقاومت ۱۲۵۵ تثبیت شود، سطح حمایت ۱۲۴۵ را لمس کند و اگر این سطح حمایت با قدرت شکسته شود و به زیر سطح حمایت اصلی ۱۲۴۲ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) برسد منجر به کاهش آن به سطح حمایت بعدی ۱۲۳۵ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۳۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) می شود اما اگر با قدرت به بالای سطح مقاومت ۱۲۵۵ برسد می بایست در سناریوی فوق تجدید نظر کرد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) به ۱۲۱۳ (پایین ترین سطح ۹ مه ۲۰۱۷) قرار دارند. در حرکت نزولی چنانچه سطوح حمایت ۱۲۴۵ و ۱۲۴۲ با قدرت شکسته شوند، تاییدی در جهت ساخته شدن الگوی سقف دو قلو (double top) در حوالی سطح مقاومت ۱۲۶۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی) می باشد که می تواند تارگت ۱۲۳۳ را نشانه بگیرد.

اما باید توجه داشت اگر به هر دلیلی قیمت نتواند به پایین سطوح حمایت مهم ۱۲۴۵ و ۱۲۴۲ برسد ممکن است دوباره روند افزایشی خود را از سرگیرد. برای امروز اولین سطح مقاومت قیمت اونس طلا بر روی نرخ ۱۲۵۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) قرار دارد که در صورت شکست کامل آن موجب افزایش دوباره به سطح مقاومت ۱۲۶۴ می شود و سناریوی نزولی به پایین سطوح حمایت ۱۲۴۵ و ۱۲۴۲ را خنثی خواهد کرد.

در حال حاضر یک هفته است که اونس طلا در نوار باریکی حرکت می کند و بالاترین حد آن ۱۲۶۴ بوده است و پایینترین حد آن ۱۲۴۵ ، به عبارتی تنها ۱۹ دلار نوسان داشته ایم و در شرایطی که گاهی اوقات اونس طلا تنها در یک روز به این اندازه حرکت می کند، یک هفته زمان بسیار زیادی برای این محدوده محسوب می شود و دیر یا زود انتظار فرار (Break out) از این نوار را داریم.

اخبار اقتصادی امروز از آمریکا احتمالا چاشنی خوبی برای این حرکت خواهند بود، انتشار صورتجلسه نشست پیشین مقامات بانک مرکزی آمریکا خبر بسیار مهمی است که امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران اعلام می شود و هرچند نرخ بهره در این جلسه تغییری نکرد اما در صورتی که شاهد موضع گیری بانک مرکزی آمریکا در خصوص سیکل افزایش نرخ بهره در سال جاری باشیم قطعا اونس طلا واکنش هایی نشان خواهد داد.

اگر صورتجلسه امشب بانک فدرال رزرو آمریکا اشاره به افزایش دو یا سه پله نرخ بهره در سال جاری داشته باشد، قیمت جهانی اونس طلا تحت فشارهای نزولی قرار خواهد گرفت در غیر این صورت احتمال حمایت قیمت در نزدیکی سطح ۱۲۴۵ وجود دارد که در بالا بدان اشاره کردیم. در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، %۷۹ احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۴ ژوئن %۰٫۲۵ افزایش یابد.

دیشب آقای پاتریک هارکر رئیس بانک فدرال فیلادلفیای آمریکا اظهار داشت که افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ماه آینده یک “احتمال مشخصی” است و در همین حال آقای نیل کاشکاری رئیس بانک فدرال مینیاپولیس گفت در حالی که اقتصاد آمریکا در شرایط فعلی نسبت به ماه مارس به اشتغال کامل نزدیک شده است اما از نظر ایشان هنوز معلوم نیست که اقتصاد این کشور به این سطح اشتغال کامل رسیده است یا نه.

مقداری از نگرانی ها در خصوص ارتباط ماجرای اخراج رئیس اف بی آی با تحقیقات در مورد رابطه مقامات دولت ترامپ با روسیه کمی کاهش یافته است اما در کل باید به این موضوع اذعان کرد که هرچند صورتجلسه امشب بانک فدرال ممکن است بر رفتار قیمت جهانی اونس طلا مقداری تاثیر بگذارد اما حرکت قیمت جهانی اونس طلا در روزهای آتی متاثر از رفتار دلار و تنش های سیاسی در آمریکا به دلیل بحث های درگرفته در خصوص اتهام تبانی دونالد ترامپ با روسیه خواهد بود و توجه بازار به این موضوع دیر یا زود باز خواهد گشت.

در تقویم اقتصادی امروز، ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام فروش خانه های موجود در ماه آوریل (پیش بینی بازار ۵٫۶۵ میلیون واحد، رقم قبلی ۵٫۷۱ میلیون واحد) و ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) مهم ترین اخبار روز خواهند بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا