مهمترین خبر امروز انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC)

تصمیمات بانکهای مرکزی کشورهای پیشرفته همواره از محرکهای اصلی بازار ارز محسوب می شوند و در واقع نگاه بازار به شاخصهای اقتصادی نیز از زاویه تاثیری است که بر تصمیم مقامات بانکی دارد. امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا (FOMC) منتشر می شود که این رویداد بالواقع رویداد های مهم امروز محسوب می شود. معمولا صورتجلسه نشست FOMC (نهاد تعیین کننده نرخ بهره ایالات متحده ) بیست روز پس از نشست منتشر می شود و در آن جزییات مباحث مطرح شده اعلام می شود.

در نشست پیشین هیچ تغییری در میزان نرخ بهره بانک فدرال (%۱٫۰۰) اعمال نشد اما از آنجایی که بازار همواره علاقه مند است تا بداند این عدد در آینده چه می شود صبوری نمی کند و گمانه زنیها همواره ارزش دلار را مشخص می کنند.  در حال حاضر گمانه زنیها حکایت از %۸۳٫۱ درصد احتمال ۰٫۲۵ در صد افزایش نرخ بهره در جلسه ۱۴ ژوئن دارد که انتشار جزییات این نشست می تواند تا حدود زیادی این ابهامات را بر طرف سازد.

اگر امشب صورتجلسه امشب بانک فدرال رزرو آمریکا اشاره به افزایش دو یا سه پله نرخ بهره در سال جاری داشته باشد و لحن آن قوی و تند باشد، ارزش دلار آمریکا مقداری از نزول های قبلی خود را جبران خواهد کرد در غیر این صورت اگر لحن آن ملایم باشد دلار آمریکا به نرخهای پایین بیش از ۶ ماهه گذشته خود کاهش خواهد یافت.

قبل از انتشار صورت جلسه نشست FOMC شاخصهایی از بازار مسکن از جمله میزان فروش خانه های موجود آمریکا (پیش بینی بازار ۵٫۶۵ میلیون واحد ، رقم قبلی ۵٫۷۱ میلیون واحد) اعلام خواهد شد که با توجه به اهمیت حیاتی بازار مسکن برای اقتصاد امریکا اخبار قابل توجهی محسوب می شوند.

دیشب آقای پاتریک هارکر رئیس بانک فدرال فیلادلفیای آمریکا ضمن حمایت از افزایش دو پله نرخ بهره در سال جاری اظهار داشت که افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ماه آینده یک “احتمال مشخصی” است و در همین حال آقای نیل کاشکاری رئیس بانک فدرال مینیاپولیس گفت در حالی که اقتصاد آمریکا در شرایط فعلی نسبت به ماه مارس به اشتغال کامل نزدیک شده است اما از نظر ایشان هنوز معلوم نیست که اقتصاد این کشور به این سطح اشتغال کامل رسیده است یا نه.

با وجود اینکه مقداری از نگرانی ها در خصوص ارتباط ماجرای اخراج رئیس اف بی آی با تحقیقات در مورد رابطه مقامات دولت ترامپ با روسیه کمی کاهش یافته است اما در کل باید به این موضوع اذعان کرد که هرچند صورتجلسه امشب بانک فدرال ممکن است بر رفتار قیمت دلار تاثیر بگذارد اما حرکت قیمت دلار در روزهای آتی متاثر از رفتار نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا و تنش های سیاسی در آمریکا به دلیل بحث های درگرفته در خصوص اتهام تبانی دونالد ترامپ با روسیه خواهد بود و توجه بازار به این موضوع دیر یا زود باز خواهد گشت.

نرخ بهره بانک مرکزی کانادا (BOC) نیز امروز ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران اعلام می شود  و هرچند انتظاری در تغییر نرخ بهره از عدد %۰٫۵ را نداریم اما بیانیه ای که پس از جلسه صادر می شود می تواند وضعیت دلار کانادا (CAD) را مشخص کند. در حال حاضر زوج ارز USDCAD در منطقه ای مابین ۱٫۳۵۵۰ و ۱٫۳۴۵۰ در حال نوسان است و پس از اخبار امروز یکی از این دو خط شکسته خواهند شد. دیگر زوج ارزها و همچنین قیمت جهانی اونس طلا نیز در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برند و خبر امروز صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا