تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به سطح مقاومت ۱۲۶۴ افزایش یابد و اگر این سطح مقاومت شکسته شود سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۷۶ صادر خواهد کرد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) به ۱۲۱۳ (پایین ترین سطح ۹ مه ۲۰۱۷) قرار دارند.

از نظر تحلیل تکنیکال این سطح مقاومت ۱۲۶۴ منجر به حرکت اصلاحی قیمت در درون یک الگوی مثلث شکل شده است که جز الگوهای افزایشی ادامه دهنده می باشد که موجب تقویت قیمت می شود و بدین دلیل از منظر تحلیل تکنیکال حرکت قیمت کاملاً صعودی است، خصوصاً شکست سطح مقاومت ۱۲۶۴ روندی کاملاً افزایشی را به همراه خواهد داشت.

صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا از نشست ۳ مه دیشب منتشر شد و در آن هیچگونه چشم اندازی نسبت به افزایش احتمالی نرخ بهره مشخص نگردید و سیاست گذاران بانک فدرال موافقت کردند تا زمان حصول اطمینان از اینکه شواهد افت اخیر فعالیت های اقتصادی گذرا است، در مورد افزایش نرخ بهره دست نگه دارند و در مجموع لحن صورتجلسه نسبت به آنچه پیش بینی می شد، ضعیف بود زیرا مقامات بانک فدرال هنوز از گذرا بودن کندی رشد اقتصادی آمریکا اطمینان ندارند و نیاز به اطلاعات بیشتری برای تصمیم گیری در مورد افزایش نرخ بهره دارند.

از این رو با توجه به موضع بسیار محتاطانه بانک مرکزی آمریکا در خصوص سیکل افزایش نرخ بهره در شرایطی که قبلا اشاره به احتمال افزایش دو یا سه پله در سال جاری کرده بود خود نشاندهنده عدم تعجیل مقامات بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره در سال جاری دارد و همین مساله باعث کاهش دوباره ارزش دلار آمریکا به پایین ترین نرخهای ۶ ماهه گذشته و تقویت قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۲۵۵ شده است و دیروز کف قیمت اونس طلا در نزدیکی همان سطح حمایت ۱۲۴۵ ساخته شد و به بالای سطح ۱۲۵۵ افزایش یافت.

در واقع با انتشار این گزارش، چشم انداز پیشین بازار از احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال تا پایان سال، کاهش یافت. به یاد داشته باشیم که در صورتجلسه نشست اعضای FOMC که دیشب منتشر شد، راه را برای افزایش مستمر نرخ بهره در سال جاری بست. نظرسنجیها حکایت از آن دارد که احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه ۱۴ ژوئن به هشتاد و سه درصد رسیده است و این در حالی است که احتمال افزایش دو مرحله نرخ بهره تا پایان سال جاری به چهل و شش درصد رسیده است که نسبت به روزهای قبل (که پنجاه درصد بود) کاهش یافته است.

علت اینکه چشم انداز نرخ بهره در آمریکا تا به این اندازه منفی شده است در واقع کاهش نسبی برخی از آمارهای اقتصادی و تنش های سیاسی به دلیل بحث های درگرفته در خصوص اتهام تبانی دونالد ترامپ با روسیه می باشد و در شرایطی که بازار نسبت به سیکل افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری محتاطانه حرکت می کند این مساله نشان می دهد که تمایل کلی بازار، همچنان فروش دلار آمریکا و افزایش اونس طلا را دنبال می کند. امروز در اخبار اقتصادی آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۳۸۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۳۲۰۰۰) اعلام می شود.

لازم به ذکر است کشورهای عضو و غیر عضو اوپک که تلاش دارند مازاد ذخایر جهانی نفت را کاهش دهند، قرار است امروز برای انجام مشورت های غیر رسمی در وین تشکیل جلسه دهند. عربستان، بزرگترین تولید کننده عضو اوپک از تمدید توافق کاهش تولید به مدت ۹ ماه حمایت می کند تا به این طریق به روند برقراری توازن مجدد در بازار سرعت بخشد و مانع از کاهش قیمت نفت گردد. عراق و الجزایر دو عضو دیگر اوپک و همچنین روسیه، تولید کننده غیر عضو این سازمان نیز از تمدید ۹ ماهه توافق کاهش تولید حمایت می کنند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا