تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLN7) دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و پیش بینی می شود قیمت آن تا پیش از تصمیم اوپک  به نزدیکی سطح مقاومت ۵۲٫۵۳ دلار در هر بشکه افزایش یابد که این حرکت صعودی را شکسته شدن سطح مقاومت ۵۰٫۸۵ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۵۵٫۲۴ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به ۴۳٫۷۶ (پایین ترین سطح ۵ مه ۲۰۱۷) تشکیل شده بود که با قدرت شکسته شد و سطح مقاومت بعدی بر روی ۵۲٫۵۳ دیده می شود که اگر با قدرت این سطح هم شکسته شود موجب تقویت بیشتر قیمت آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۵۵٫۲۴ می شود.

باید توجه داشت که از نظر تحلیل تکنیکال موج افزایشی قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح ۴۳٫۷۶ پایدار و تند بوده است و از آنجایی که هیچ حرکت اصلاحی تا کنون شاهد بودیم این احتمال وجود دارد که با نزدیک شدن قیمت به سطح مقاومت ۵۲٫۵۳ مقداری شاهد تشکیل یک حرکت اصلاحی باشیم که این سطح محل برخورد قیمت به خط روند نزولی رسم شده در چارت پایین نیز می باشد. در حرکت نزولی نیز تنها شکسته شدن سطح حمایت ۵۰٫۲۰ منجر به کاهش قیمت آن به سطح ۴۹٫۵۰ می شود.

لازم به ذکر است کشورهای عضو و غیر عضو اوپک که تلاش دارند مازاد ذخایر جهانی نفت را کاهش دهند، قرار است امروز برای انجام مشورت های غیر رسمی در وین تشکیل جلسه دهند. عربستان، بزرگترین تولید کننده عضو اوپک از تمدید توافق کاهش تولید به مدت ۹ ماه حمایت می کند تا به این طریق به روند برقراری توازن مجدد در بازار سرعت بخشد و مانع از کاهش قیمت نفت گردد. عراق و الجزایر دو عضو دیگر اوپک و همچنین روسیه، تولید کننده غیر عضو این سازمان نیز از تمدید ۹ ماهه توافق کاهش تولید حمایت می کنند. باید منتظر ماند و دید آیا در جلسه امروز اوپک با تمدید ۹ ماهه کاهش تولید موافقت خواهد شد؟

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRN7) پیش بینی می شود تا پیش از تصمیم اوپک قیمت آن در صورت شکست سطح مقاومت ۵۴٫۶۵ (خط میانگین متحرک ۲۱ هفته گذشته) تا سطح مقاومت ۵۵٫۶۰ افزایش یابد که این حرکت را شکسته شدن سطح مقاومت ۵۳٫۸۹ در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار بعدی مشخص است این سطح مقاومت ۵۳٫۸۹ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به ۴۶٫۶۴ (پایین ترین سطح ۵ مه ۲۰۱۷) تشکیل شده بود که با قدرت شکسته شد و در صورت عبور از سطح مقاومت ۵۴٫۶۵ راه برای صعود بیشتر تا سطح مقاومت بعدی ۵۵٫۶۰ هموار خواهد کرد و اگر این سطح مقاومت هم شکسته شود موجب تقویت بیشتر قیمت نفت برنت به سطح مقاومت بعدی ۵۶٫۱۸ می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی از موج افزایشی ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) به ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) قرار دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال تا بدین جای کار حرکت افزایشی قیمت نفت برنت دریای شمال از سطح ۴۶٫۶۴ بسیار تند و شارپی بوده است و شاهد هیچ گونه حرکت اصلاحی نبودیم و این احتمال وجود دارد که این حرکت اصلاحی تا قبل از جلسه اوپک از نزدیکی سطح مقاومت ۵۴٫۶۵ آغاز شود و چنانچه قیمت به پایین سطح حمایت ۵۲٫۶۱ (خط میانگین متحرّک ۵۵ روزه گذشته) کاهش یابد به این معنا خواهد بود که شکست اخیر سطح مقاومت ۵۳٫۸۹ شکست مطمئن یا کاملی نبوده است که آن وقت می تواند قیمت را به سوی سطح حمایت ۵۲٫۵۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) دلار در هر بشکه برساند.

نموذار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نموذار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن