کاهش مجدد دلار به نرخهای پایین ۶ ماهه و گزارش حرکت اخیر پوند

صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا از نشست ۳ مه ۲۰۱۷ دیشب منتشر شد و در آن هیچگونه چشم اندازی نسبت به افزایش احتمالی نرخ بهره مشخص نگردید و سیاست گذاران بانک فدرال موافقت کردند تا زمان حصول اطمینان از اینکه شواهد افت اخیر فعالیت های اقتصادی گذرا است، در مورد افزایش نرخ بهره دست نگه دارند و در مجموع لحن صورتجلسه نسبت به آنچه پیش بینی می شد، ضعیف بود زیرا مقامات بانک فدرال هنوز از گذرا بودن کندی رشد اقتصادی آمریکا اطمینان ندارند و نیاز به اطلاعات بیشتری برای تصمیم گیری در مورد افزایش نرخ بهره دارند.

از این رو با توجه به موضع بسیار محتاطانه بانک مرکزی آمریکا در خصوص سیکل افزایش نرخ بهره در شرایطی که ماه پیش اشاره به احتمال افزایش دو یا سه پله در سال جاری کرده بود خود نشاندهنده عدم تعجیل مقامات بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره در سال جاری دارد و همین مساله باعث کاهش دوباره ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار به کمترین نرخهای ۶ ماهه گذشته شده است. انتظار می رود با اعلام اخبار اقتصادی و سخنرانی های مختلف، بازار واکنش های متفاوتی را تجربه کند اما این سوال برای معامله گران باقی خواهد ماند که آیا بازار روند نزولی دلار را حفظ خواهد کرد؟

با انتشار این گزارش، چشم انداز پیشین بازار از احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال تا پایان سال، کاهش یافته است و به یاد داشته باشیم در صورتجلسه نشست اعضای FOMC که دیشب منتشر شد، راه را برای افزایش مستمر نرخ بهره در سال جاری بست. نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه ۱۴ ژوئن به هشتاد و سه درصد رسیده است و این در حالی است که احتمال افزایش دو مرحله نرخ بهره تا پایان سال جاری به چهل و شش درصد رسیده است که نسبت به روزهای قبل (که پنجاه درصد بود) کاهش یافته است.

علت اینکه چشم انداز نرخ بهره در آمریکا تا به این اندازه منفی شده است در واقع کاهش نسبی برخی از آمارهای اقتصادی و تنش های سیاسی به دلیل بحث های درگرفته در خصوص اتهام تبانی دونالد ترامپ با روسیه می باشد و در شرایطی که بازار نسبت به سیکل افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری محتاطانه حرکت می کند این مساله نشان می دهد که تمایل کلی بازار، همچنان فروش دلار آمریکا را دنبال می کند. امروز خانم لائل برینارد از اعضای بانک مرکزی آمریکا ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد کرد.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا مومنتوم صعودی پس از صورتجلسه دیشب بانک فدرال دوباره بهبود یافته و اکنون در کوتاه مدت، هدف رسیدن قیمت به نرخ ۱٫۱۲۵۰ و ۱٫۱۲۶۸ (بالاترین سطح ۲۳ مه ۲۰۱۷) است. سطح حمایت بر روی نرخ ۱٫۱۱۶۰ قرار دارد. در زوج ارز پوند – دلار آمریکا نیز یکبار دیگر، تمرکز بازار به خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته در سطح حمایت ۱٫۲۹۳۷ معطوف شده است و پس از آن حمایت کلیدی بر روی ۱٫۲۹۲۶ است که اگر شکسته شوند می توان سطوح ۱٫۳۰۰۰ و ۱٫۳۰۴۵ را به عنوان مقاومت های جدّی برای پوند در نظر گرفت.

آمار بازبینی تولیدات ناخالص داخلی انگلیس در سه ماهه اول سال (GDP) به میزان %۰٫۲ و سالیانه %۲٫۰۰ رشد داشت که کمتر از حد پیش بینی ها به ترتیب %۰٫۳ و %۲٫۱ بودند و تنها آمار مقدماتی سرمایه گذاری تجاری انگلیس در سه ماهه اول سال جاری بهبود یافت و به میزان %۰٫۶ رشد یافت که بالاتر از حد پیش بینی %۰٫۲ و رقم قبلی %۰٫۹- بود. از نمایی بالاتر اگر به قیمت زوج ارز پوند – دلار آمریکا نگاه کنیم می بینیم که سطح رزیستنس ۱٫۳۰ مقاومت بسیار مهمی برای پوند محسوب می شود و در مجموع چندین بار در روزهای گذشته به این خط حمله شده بود که هر بار نافرجام بوده است.

بنابراین به نظر می رسد که این زوج ارز با توجه به حوادث تروریستی اخیر در منچستر انگلیس و نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی در روز ۸ ژوئن ۲۰۱۷ در آستانه تغییر فاز قرار دارد و زمان آن نیز اگرچه هنوز مشخص نیست اما احتمالا بسیار دور هم نخواهد بود. شکست محدوده ۱٫۲۹ از پایین ورود به فاز جدید است که می تواند سطوح حمایت بعدی ۱٫۲۸۶۲ (پایین ترین سطح ۱۶ مه ۲۰۱۷) و ۱٫۲۸۴۲ (پایین ترین سطح ۱۲ مه ۲۰۱۷) را مشخص سازد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا