تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLN7) پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۴۸٫۱۸ دلار در هر بشکه را لمس کند و اگر این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به صدور سیگنال فروش و کاهش بیشتر آن به سطح حمایت بعدی ۴۷٫۴۴ می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۵٫۲۴ (پایین ترین سطح ۳ ژانویه) قرار دارند.

عمق حرکت کاهشی دیروز بعد از خبر نفتی اوپک اشاره به استمرار کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج C دارد که این موج از سه موج کوچک تر تشکیل شده است. در چارت پایین از منظر تحلیل تکنیکال و بررسی امواج الیوت ویو، موج سوم یعنی موج c در حال کاهش قیمت به سوی سطح ۴۳٫۷۶ (پایین ترین سطح ۵ مه ۲۰۱۷) می باشد و این در حالی است که در حرکت صعودی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۴۹٫۲۴ موجب اصلاح و برگشت کوتاه قیمت به سوی سطح مقاومت ۵۰٫۱۱ می شود.

در تحلیل فاندامنتال نیز دیروز اوپک با تمدید ۹ ماهه توافق بر سر کاهش سطح تولیدات نفت موافقت کرد و براساس این  توافق قرار است تولید نفت کشورها روزانه ۱٫۸ میلیون بشکه و تا مارس ۲۰۱۸ به مدت ۹ ماه ادامه یابد، در حالی که این اقدام اوپک از قبل مورد انتظار بازار بود و حتی برخی سرمایه گذاران بازار نفت امیدوار بودند که تولید کنندگان بر سر تمدید طولانی تر توافق یا کاهش بیشتر تولید به منظور مهار مازاد عرضه موجود در بازار نفت به توافق برسند که این چنین نشد و از آنجایی که این میزان کاهش تولید نفت توسط اوپک و تصمیم آنها خریداران نفت را مایوس ساخت این خبر منجر به کاهش قیمت نفت در بازار شده است.

در واقع می توان گفت توافق روز گذشته اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید سرمایه گذارانی را که در انتظار کاهش بیشتر تولید بودند نا امید کرد قیمت نفت کاهش قابل توجهی را تجربه کرد و با توجه به حرکت کاهشی دیروز انتظار می رود حداقل فشارهای بیشتری در آینده نزدیک بر قیمت نفت خام سبک آمریکا با تارگت های نزولی مشخص شده در نمودار پایین تحمیل شود.

درچارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRN7) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره سطح حمایت ۵۱٫۰۴ را لمس کند و شانس شکست این سطح حمایت و کاهش قیمت تا سطح حمایت بعدی ۵۰٫۶۶ زیاد است که در نمودار زیر به وضوح مشخص شده است.

همانطور که در چارت بعدی دیده می شود اولین سطح حمایت نفت برنت بر روی پایین ترین سطح ۱۷ مه قرار دارد و دومین سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۴۶٫۶۴ (پایین ترین سطح ۵ مه ۲۰۱۷) به ۵۴٫۶۷ (بالاترین سطح ۲۵ مه ۲۰۱۷) وجود دارند.

برای امروز سطح مقاومت ۵۲٫۱۱ به عنوان رزیستنس مهم قیمت نفت برنت در برابر حرکات اصلاحی عمل خواهد کرد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۵۳٫۸۶ به ۵۱٫۰۳ (پایین ترین سطح ۲۵ مه ۲۰۱۷) قرار گرفته است. به باور ما عمق و سرعت فرود روز گذشته قیمت نفت برنت به این معناست که موج نزولی که از سطح ۵۴٫۶۷ شروع شده در راستای ادامه حرکت نزولی از سطح ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) تلقی می شود.

در چارت بعدی قیمت نفت برنت با توجه به آنکه سطح حمایت ۵۱٫۶۰ موفق به توقف حرکت نزولی و ایجاد حرکت اصلاحی نفت برنت نشد این احتمال قویا وجود دارد که سطح حمایت ۵۰٫۶۶ دلار در هر بشکه موقتا باعث توقف و تشکیل یک حرکت اصلاحی شود.

از نظر تحلیل فاندامنتال نیز باید گفت کاهش دیروز قیمت نفت برنت نتیجه برخی انتظاراتی بود که قبل از نشست اوپک در مورد کاهش طولانی تر یا بیشتر تولید نفت ایجاد شده بود و از آنجایی که این انتظارات در جلسه دیروز اوپک برآورده نشد، خریداران نفت را مایوس ساخت و فروشندگان نفت را وارد بازار کرده است و انتظار می رود حداقل فشارهای بیشتری در آینده نزدیک بر قیمت نفت برنت دریای شمال با تارگت های نزولی مشخص شده در نمودار بعدی تحمیل شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن