کاهش محبوبیت ترزا مه و ســــقوط پوند در آستانه انتخابات پارلمانی انگلیس

در انگلیس نگرانی ها از کاهش محبوبیت ترزا مه نخست وزیر انگلیس و اینکه حزب محافظه‌کار در جریان انتخابات هشتم ژوئن اکثریت پارلمانی خود را از دست بدهد منجر به افزایش فشارهای نزولی پوند در مقابل دلار به کمترین نرخهای ۳ هفته ی گذشته شده است و در آستانه ی برگزاری این انتخابات، حزب حاکم محبوبیت خود را نسبت به حزب اپوزیسیون از دست داده است. نتایج نظرسنجی موسسه ‘یوگو’ که برای ساندی تایمز صورت گرفته، بیانگر آن است که حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین فاصله اش را هم اکنون با حزب محافظه کار به رهبری ترزا مه، به ۵ درصد رسانده که کمترین حد در طی یک سال اخیر است.

این خبر معامله گران پوند را در طی چند ساعته گذشته شوکه کرده است و موجب خروج سرمایه گذاران از پوند و تمایل به فروش آن شده است. اکنون، که زوج ارز GBPUSD متحمل فشارهای نزولی است پیش بینی می شود به ترتیب به سوی سطوح ۱٫۲۷۵۷ (پایین ترین سطح ۲۱ آوریل ۲۰۱۷) و ۱٫۲۶۸۶ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) کاهش یابد. با توجه به تثبیت قیمت این زوج ارز پایین خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته (۱٫۲۹۳۵) و شکسته شدن سطح حمایت ۱٫۲۸۳۱ (پایین ترین سطح ۴ مه ۲۰۱۷ و خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱٫۲۴۸۰ به ۱٫۳۰۴۸) احتمال فرود قیمت به سوی سطح ۱٫۲۷۵۷ و ۱٫۲۷۲۱ (خط بولینجر باند ۳۰ روزه) وجود دارد.

در واقع بعد از ارائه طرح مالیاتی و بسته مراقبت های اجتماعی که از سوی حزب محافظه کار اعلام شد، بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی انجام شده و پس از بمب گذاری روز دوشنبه در منچستر، ترزا مه نخست وزیر انگلیس با کاهش چشمگیر محبوبیت روبرو شده است. همچنین نتایج نظرسنجی های جدید نشان می دهد که اختلاف بین حزب محافظه کار و حزب کارگر در انتخابات سراسری ماه آینده به شدت کاهش یافته است و رقابت بین آنها تنگاتنگ شده است. در واقع شانس پیروزی تراز مه برای بدست آوردن کرسی های مجلس عوام تنها %۵ نسبت به حزب کارگر بیشتر است که این کمترین پیشتازی حزب محافظه کار از زمان رسیدن ترزا مه به قدرت می باشد.

با این حال حزب محافظه کار هر چند همچنان شانس بیشتری برای پیروزی دارد اما اولین و مهمترین دغدغه محافظه‌کاران و شخص ترزا مه را باید حفظ یا افزایش کرسی‌های فعلی این جریان حاکم سیاسی بریتانیا دانست و از این جهت به نظر می‌آید که نخست‌وزیر بریتانیا به دنبال آن است تا با برگزاری انتخابات زودهنگام جمعیت زیادی را با خود هماهنگ و همراه کرده و برای شخص خود و دولت آینده‌‌اش مشروعیت و اقتدار بیشتری کسب کند.

این در حالی است اگر حزب محافظه‌کاران در انتخابات زودهنگام هشتم ژوئن شکست بخورد، پوند تحت فشارهای شدید نزولی قرار خواهد گرفت ، در این شرایط  اگر حزب محافظه‌کار در جریان انتخابات مذکور اکثریت پارلمانی خود را از دست بدهد گزینه بعدی آن خواهد بود که اکثریت نسبی را حفظ کند و با حزب دیگر مانند لیبرال دموکرات‌ها یا حتی احزاب کوچک‌تر محلی اقدام به تشکیل دولت ائتلافی کند. مساله اصلی این است که در صورت وقوع چنین وضعیتی، مواجهه بریتانیا با اتحادیه اروپایی در مذاکرات برگزیت، بسیار سخت، ضربه‌پذیر و نه چندان مستحکم خواهد بود.

با توجه به داده‌های موجود فعلی به نظر نمی‌رسد که شاهد شکست تمام‌عیار محافظه‌کاران در انتخابات پیش‌رو باشیم اما احتمال دارد که کرسی‌های آنها نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۵ کاهش پیدا کند. از سوی دیگر، عده‌ای نیز معتقد هستند که جرمی کوربین رهبر حزب کارگر هم در صورت شکست جدی و کاهش کرسی‌های آن حزب، در معرض خطر قرار دارد. بنابراین از طرف دیگری با توجه به نگرانی ها از احتمال پارلمان معلق و فضاى سنگین سیاسى در بریتانیا، باید در انتظار ادامه فشارهای نزولی بر پوند در مقابل ارزهای اصلی بازار تا روز انتخابات باشیم. انگلیس در تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۷ شاهد برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد بود.

در سایر تحولات همانطور که در چارت پایین دیده می شود شاخص دلار آمریکا به پایین سطح حمایت ۹۷٫۸۶ رسیده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) قرار داشت و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت خط فیبوناچی شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد که سطح حمایت بعدی بر روی ۹۶٫۴۶ قرار دارد که این سطح در نمودار زیر محل برخورد قیمت به کف کانال نزولی رسم شده نیز می باشد.

در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۹۶٫۴۶ نیز شکسته شود منجر به فرود بیشتر شاخص دلار آمریکا تا سطح ۹۵٫۹۲ می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی c از سطح ۱۰۲٫۲۶ (بالاترین سطح ۲ مارس ۲۰۱۷) می شود. لازم به ذکر است در حرکت صعودی سطح مقاومت قیمت شاخص دلار آمریکا بر روی ۹۷٫۸۶ قرار دارد که تنها به شرط شکست آن موجب تقویت آن به سطح ۹۸٫۷۵ می شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا