تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال افزایش تا سطح مقاومت ۱۲۷۶ صادر شده است که برای تایید آن بهتر است منتظر شکست سطح ۱۲۷۰ بود و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی نشان داده است. همانطور که در نمودار پایین مشخص است قیمت اونس طلا در موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۹۴ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس ۲۰۱۷) قرار دارد و در این موج توانسته است خود را بالای سطح مقاومت ۱۲۶۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی) تثبیت کند و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت خط مقاومت فیبوناچی شکسته شود به سمت خط مقاومت فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد که این سطح بر روی ۱۲۷۶ قرار دارد.

همچنین بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از موج نزولی ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) به ۱۲۱۳ (پایین ترین سطح ۹ مه ۲۰۱۷) نشان می دهد که قیمت از سطح مقاومت ۱۲۶۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی) عبور کرده است و سیگنال افزایش قیمت تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۶۴ صادر کرده است. بنابراین برای امروز تا زمانیکه قیمت آن با قدرت بالای سطح ۱۲۶۴ قرار دارد، قیمت اونس طلا متمایل به رسیدن به سطح ۱۲۷۶ خواهد بود و اگر این سطح مقاومت هم شکسته شود موجب افزایش بیشتر تا سطوح ۱۲۹۰ و ۱۲۹۵ می شود. در حرکت اصلاحی سطوح حمایت قیمت اونس طلا به ترتیب بر روی ۱۲۶۰ و ۱۲۵۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) قرار دارند.

از نظر تحلیل بنیادی تنش های ژئوپولیتیکی دوباره موجب افزایش جذابیت سرمایه گذاری در بازار طلا شده است و قیمت آن را به بالاترین نرخهای یک ماهه گذشته رسانده است. انتخابات آینده انگلیس، انتخابات زودهنگام ایتالیا و نگرانی ها از بدهی های یونان تقاضا برای خرید طلا را به عنوان دارایی مطمئن افزایش داده است. طرف های وام دهنده به یونان یعنی منطقه یورو و صندوق بین المللی پول در مذاکرات هفته گذشته خود در بروکسل نتوانستند بر سر کاهش بدهی آتن که امکان پرداخت وام های جدیدی را به یونان فراهم می کند‏، به توافق برسند و این در حالی است که انتخابات آلمان در روز ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۷ و انتخابات ایتالیا در ماه مه ۲۰۱۸ برگزار می شوند.

همچنین تنش های سیاسی در مورد مسائل مرتبط با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز موجب سرمایه گذاری های امن در بازار طلا شده است و بنابراین انتظار می­رود نرخ به نرخهای بالای ۱۲۷۶ افزایش یابد. اونس طلا در شرایط کنونی یک دارایی ایمن محسوب می‌شود. بازار همچنین در انتظار نشست ماه آینده بانک مرکزی آمریکا (FOMC) است تا ببیند موضع این بانک در مورد افزایش نرخ بهره چیست.

شانس افزایش نرخ بهره در نشست ماه ژوئن به %۷۹٫۶ کاهش یافته که بسیاری از سرمایه گذاران تاثیر آن را در معاملات خود پیش از آن لحاظ کرده اند. این موضوع در کنار برخی رویدادهای دیگر از جمله جهش تنش های سیاسی در اروپا و آمریکا موجب افزایش قیمت اونس طلا شده است. در پیش بودن انتخابات آلمان و ایتالیا نیز می تواند عامل مهم و تاثیرگذاری بر قیمت جهانی طلا باشد. طبق ابزار دیده‌بان فدرال شرکت CME Group معامله‌گران احتمال افزایش دو پله نرخ‌ بهره بانک فدرال تا نشست ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷ را در حدود %۲۵٫۵ و تا نشست ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ در حدود %۳۶٫۶ پیش‌بینی می‌کنند که در مقایسه با هفته گذشته کاهش یافته است.

در این بین موجودی ذخایر طلای صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) است که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت حمایت طلا در جهان است تغییری نداشت و همان ۸۴۷٫۴۵۲ تن اعلام شد. از آنجایی که مذاکرات درباره کاهش بدهی های یونان با شکست مواجه شد و با توجه به تنش های ژئوپولیتیکی انتظار می رود ریسک گریزی در بازارها مجددا افزایش داشته باشد و قیمت جهانی اونس طلا بار دیگر روند صعودی خود را به زودی به سوی سطح ۱۲۷۶ آغاز کند.

در تقویم اقتصادی امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شاخص ماهیانه و سالیانه اصلی هزینه های مصارف شخصی (Core PCE) در ماه آوریل و آمار مصارف و درآمدهای شخصی آمریکا برای ماه آوریل اعلام می شوند. بررسی شاخص سالیانه اصلی هزینه های مصارف شخصی (Core PCE) که بهترین وسیله ی بانک مرکزی آمریکا برای اندازه گیری تورم است، نشان می دهد که از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی کمتر است و انتظار می رود از رقم قبلی %۱٫۶ به %۱٫۵ و ماهیانه از رقم قبلی %۰٫۱-  به %۰٫۱ تغییر یابد.

شاخص مخارج مصرف شخصی (PCE) که توسط دفتر فعالیت‌های اقتصادی جمع‌آوری می‌شود، شاخص ترسیم تغییر در هزینه‌های خانوار از جمله خدمات، کالاهای بادوام و غیربادوام است. این آمار، بخشی از اطلاعات کلی جمع‌آوری شده برای محاسبه تولید ناخالص داخلی(GDP) کل کشور است. افزایش در PCE – که بسیار شبیه به افزایش در تولید ناخالص داخلی است – نشان‌دهنده اقتصاد رو به رشد است.

همانطورکه اقتصاد کشوری رشد می‌کند، به طور معمول به افزایش تقاضا برای ارز کشور منجر می‌شود، چراکه سرمایه‌گذاران ارز بیشتری را از کشور‌های با قابلیت بالا در قیمت اقتصادهای ضعیف‌تر خریداری می‌کنند. در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد شاخص مخارج مصرف شخصی همان اطلاعات شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) را ارائه می‌دهد – در حقیقت هر دو به‌وسیله دفتر فعالیت‌های اقتصادی محاسبه می‌شوند و هر دو دیدی نسبت به هزینه‌های مصرف‌کننده را ارائه می‌دهند- اما تمایز مهمی‌ میان این دو وجود دارد.

به‌ طور کلی PCE تغییرات در هزینه‌های خانوار را تعیین می‌کند، درحالی‌که شاخص تورم مصرف‌کننده – که به طور خاص برای اندازه‌گیری اثرات تورم مورد استفاده قرار می‌گیرد – شاخصی را بر اساس تعریف سبد کالا تولید می‌کند. این شاخص تفاوت در هزینه‌های این سبد کالاست که وقتی از دوره‌ای به دوره دیگر مقایسه می‌شود، اثر تورم روی قدرت خرید خانوار را نشان می‌دهد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا