تحلیل چشم انداز شاخص دلار آمریکا و نگاهی به اخبار مهم هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می کنیم قیمت آن در این هفته تا سطح مقاومت ۹۷٫۶۷ افزایش یابد و از نظر تحلیل تکنیکال شانس شکست این سطح و صعود بیشتر تا سطوح مقاومت بعدی ۹۸٫۲۹ و ۹۸٫۷۵ زیاد است. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود شاخص دلار آمریکا خود را بالای ناحیه حمایتی ۹۷٫۰۰ و ۹۶٫۵۹ تثبیت کرده است که این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی c قرار دارند که این موج از سطح ۱۰۲٫۲۶ (بالاترین سطح ۲ مارس ۲۰۱۷) شروع شده است.

در چارت پایین به وضوح مشخص است که این موج در درون یک کانال نزولی در نوسان است که سطح حمایت آن بر روی ۹۶٫۵۹ دیده می شود و کانال کوچک رسم شده در چارت پایین به تارگت ۹۸٫۲۹ اشاره دارد و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۹۷٫۰۰ شکسته شود منجر به کاهش کوتاه آن به نزدیکی سطح ۹۶٫۴۶ می شود که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) قرار گرفته است.

دور جدید نگرانی های سیاسی یونان، ایتالیا و انگلیس منجر به کاهش ارزهای اروپایی شده است و ماتئو رنتزی نخست‌ وزیر سابق ایتالیا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام سراسری ایتالیا در ماه سپتامبر شده است. گزارش ضعیف تورم اسپانیا و آلمان ، اظهارات اخیر ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) مبنی بر پایین بودن سطح تورم و تاکید آن بر ادامه ی محرک های اضطراری و عدم اطمینان سیاسی در ایتالیا منجر به کاهش ارزش یورو در مقابل ارزهای اصلی بازار شده است.

طرف های وام دهنده به یونان یعنی منطقه یورو و صندوق بین المللی پول در مذاکرات هفته گذشته خود در بروکسل نتوانستند بر سر کاهش بدهی آتن که امکان پرداخت وام های جدیدی را به یونان فراهم می کند‏، به توافق برسند و دوباره در ماه آینده در این خصوص تشکیل جلسه خواهند داد و این در حالی است که انتخابات آلمان در روز ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۷ و انتخابات ایتالیا در ماه مه ۲۰۱۸ برگزار می شوند.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا شکسته شدن سطح حمایت ۱٫۱۱۰۰ راه را برای کاهش تا نرخ ۱٫۱۰۷۴ (پایین ترین سطح ۱۸ مه ۲۰۱۷) و پس از آن، نرخ ۱٫۱۰۵۰ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) هموار خواهد کرد و سطوح مقاومت روزانه بر روی نرخ ۱٫۱۲۰۰ و ۱٫۱۲۳۴ (بالاترین سطح ۲۶ مه ۲۰۱۷) قرار دارند و پیش از آن با خطوط میانگین متحرک ۱۰۰ و ۲۰۰ ساعته گذشته در نزدیکی سطح ۱٫۱۲۰۰ مواجه است.

برای این هفته انتظار اخبار نسبتا مهمی را داریم، شاخص موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای ISM و آمار ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (پیش بینی بازار ۱۸۵۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۱۱۰۰۰) خبرهایی هستند که بازار قطعا به آنها توجه خواهد کرد. اخبار مهم این هفته را پیگیری کنید و در صورت اعلام مثبت هر یک از اخبار این هفته منتظر واکنش مثبت شاخص دلار آمریکا باشید.

گزارش این هفته اشتغال ایالات متحده آمریکا، نقش کلیدی و مهمی را ایفا می کند و می تواند تا حد زیادی پیش بینی بازار را برای تصمیم جلسه آتی FOMC معین کند. افزایش میزان اشتغال، به رشد اقتصادی تعبیر خواهد شد و این امر به ادامه روند افزایش نرخ بهره تفسیر می شود، کاهش میزان اشتغال، اطمینان بازار را از توقف روند دو یا سه پله افزایش نرخ بهره در سال جاری بیشتر خواهد کرد. منتظر می مانیم.

در تقویم اقتصادی امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شاخص ماهیانه و سالیانه اصلی هزینه های مصارف شخصی (Core PCE) در ماه آوریل و آمار مصارف و درآمدهای شخصی آمریکا برای ماه آوریل اعلام می شوند. بررسی شاخص سالیانه اصلی هزینه های مصارف شخصی (Core PCE) که بهترین وسیله ی بانک مرکزی آمریکا برای اندازه گیری تورم است، نشان می دهد که از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی کمتر است و انتظار می رود از رقم قبلی %۱٫۶ به %۱٫۵ و ماهیانه از رقم قبلی %۰٫۱-  به %۰٫۱ تغییر یابد.

.نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا