تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا همانطور که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید قیمت آن با سطح مقاومت ۱۲۷۱ مواجه است و می بایست حتما از این سطح مقاومت عبور کند تا سیگنال افزایش به سوی سطوح ۱۲۸۰ و ۱۲۸۸ صادر کند در غیر این صورت در حرکت نزولی اگر سطوح حمایت ۱۲۵۶ و ۱۲۵۵ شکسته شوند منجر به کاهش قیمت به سطح ۱۲۴۵ می شود که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و واگرایی کاهشی در اندیکاتور مک دی (MACD) در تایم فریم یک ساعته نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت ۱۲۵۶ (نزدیکی خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) و  ۱۲۴۵ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۱۱۹۴ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس ۲۰۱۷) به ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) قرار دارند. بنابراین برای امروز قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی مابین سطوح ۱۲۵۶ و ۱۲۷۱ در نوسان است و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد بنابراین باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

در حرکت صعودی، معامله گران برای خرید اونس طلا از بالای ۱۲۷۱ با تارگت های ۱۲۸۰ و ۱۲۸۸ و در حرکت نزولی فروشندگان از پایین ۱۲۵۶ با تارگت های ۱۲۵۱ و ۱۲۴۵ وارد عمل خواهند شد. لازم به ذکر است  اگر سطح حمایت ۱۲۵۶ و ۱۲۵۵ به هر دلیلی با قدرت شکسته شوند سطوح ۱۲۴۵ و ۱۲۴۱ و پس از آن سطح ۱۲۳۹ به ترتیب بر روی خطوط میانگین متحرک ۲۱ ، ۲۰۰ و ۱۰۰ روزه گذشته قرار دارند که این منطقه ۱۲۴۵ تا ۱۲۳۹ را می توان به عنوان ساپورت و حمایت جدّی قیمت اونس طلا در نظر گرفت.

قیمت جهانی اونس طلا تا بدین جای کار در ماه جاری اولین کاهش ماهیانه خود را (به میزان %۰٫۶-) از دسامبر ۲۰۱۶ به این سو تجربه کرده است که بیشتر به خاطر گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ماه آینده است. دیروز هزینه های مصرف کنندگان آمریکا در ماه آوریل بیشترین رشد در ۴ ماهه گذشته را تجربه کرد و آمار ماهیانه تورمی این شاخص نیز افزایش یافتند که اشاره به بهبود تقاضای داخلی آمریکا دارد و این موضوع انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه آینده را بیشتر کرده است.

عکس العمل بازار به این خبر نشان می دهد که هرچند این خبر احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال را مطرح می سازد اما رفتار نه چندان تند و تیز قیمت اونس طلا حکایت از این داشت که معامله گران ترجیح می دهند که به انتظار NFP و روشن شدن وضعیت بازار کار آمریکا در روز جمعه بنشینند.

براساس اعلام گروه نظارت بازار CME ، شانس افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ماه آینده به حدود %۸۹ رسیده است. قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت اونس طلا را کاهش می دهد با این حال همانطور که دیروز گفتیم تنش های سیاسی در آمریکا و اروپا می توانند مانع از کاهش بیشتر قیمت جهانی اونس طلا شوند.

از سوی دیگر نظرسنجی جدید موسسه افکارسنجی یوگاو (YouGov) نشان می دهد که حزب محافظه کار خانم ترزا می نخست وزیر انگلیس در انتخابات پارلمانی پیش رو، اکثریت مطلق را از دست خواهد داد و حزب حاکم بدین ترتیب ۱۶ کرسی برای کسب اکثریت مطلق و تشکیل دولت کم خواهد داشت و ناچار به ائتلاف با دیگر احزاب خواهد شد که این مسئله نیز بازارها را نگران کرده است.

از سوی دیگر جنبش پنج ستاره ایتالیا در آخر هفته به قانون انتخابات تناسبی بر اساس الگوی آلمانی با حد نصاب ۵ درصد و اصلاحات احتمالی بر آن رأی داد که احتمال برگزاری یک انتخابات پارلمانی بی سابقه در ایتالیا را بیشتر کرده است. در تقویم اقتصادی امروز آمریکا تنها آمار مدیران خرید شیکاگو (پیش بینی بازار ۵۷٫۰۰ ، رقم قبلی ۵۸٫۳) و فروش خانه های معوقه آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۵ ، رقم قبلی %۰٫۸-) اعلام می شوند و آقای رابرنت استیون کاپلن رئیس بانک فدرال دالاس آمریکا ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا