افزایش یورو و پــوند تحت تاثیر نظر سنجی ها از انتخابات ۸ ژوئن ۲۰۱۷

امروز در اوایل بازار اروپا ابتدا نظرسنجی جدید موسسه افکارسنجی یوگاو (YouGov) نشان داد که حزب محافظه کار خانم ترزا می نخست وزیر انگلیس در انتخابات پارلمانی پیش رو، اکثریت مطلق را از دست خواهد داد و حزب حاکم بدین ترتیب ۱۶ کرسی برای کسب اکثریت مطلق و تشکیل دولت کم خواهد داشت و ناچار به ائتلاف با دیگر احزاب خواهد شد که در واکنش اولیه به این خبر ارزش پوند در مقابل دلار آمریکا تا سطح ۱٫۲۷۷۰ کاهش یافت.

اما در خبری دیگر یک نظرسنجی که توسط موسسه پنل بیس انگلیس صورت گرفت نشان داد هنوز حزب محافظه کار انگلیس نسبت به حزب کارگر با فاصله ۱۵ واحد پیشتاز است و این یک واحد بیشتر از نظرسنجی این موسسه در روز ۱۵ مه بود که این خبر موجب شد تا پوند حرکت نزولی امروز صبح خود را جبران کند و در سشن اروپا و آمریکا به بالای سطح ۱٫۲۸۵۰ افزایش یابد.

برای امروز با سطح مقاومت ۱٫۲۸۸۸ (بالاترین سطح دیروز) مواجه است که در صورت حصول به آن، هدف های بعدی به ترتیب در نرخهای ۱٫۲۹۲۵ و ۱٫۳۰۱۵ (بالاترین سطح ۲۵ مه ۲۰۱۷) نمایان خواهد شد. سطوح حمایت مستحکم این زوج ارز نیز بر روی منطقه ۱٫۲۷۷۰ و ۱٫۲۷۵۰ تشکیل شده است.

خانم ترزا مه‌ در روز ۱۸ آوریل ۲۰۱۷ درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام انگلیس در ۸ ماه ژوئن را برای ایجاد اتحاد در پارلمان مطرح کرد تا بدین ‌ترتیب موضع مذاکراتی دولت خود را در گفت‌وگوهای برگزیت تقویت کرده باشد. در آن زمان، اختلاف میان حزب محافظه‌کار و رقیب اصلی آن یعنی حزب کارگر، عددی دو رقمی بود اما اکنون که تنها چند روز تا برگزاری انتخابات مانده، این اختلاف به‌شدت کاهش یافته است.

نه تنها تلاش‌های نخست‌وزیر برای کسب اکثریت در پارلمان بی‌نتیجه مانده است، حتی این خطر وجود دارد که او قدرت را به جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر ببازد و بی دلیل نبوده که در این چند روز گذشته پوند تقریبا نیمی از رشد %۴ خود را که خانم ترزا مه‌ در روز ۱۸ آوریل ۲۰۱۷ درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام کرد از دست داده است. با این حال نتایج آخرین نظرسنجی های صورت گرفته نشانگر آن است که حزب محافظه کار می تواند اکثریت کرسی های مجلس عوام را بدست آورد.

در سایر تحولات انتشار اخباری پیرامون تغییر موضع و لحن ضعیف بانک مرکزی اروپا (ECB) در جلسه هفته آینده موجب تقویت یورو در بازار شده است و سخنان امروز خانم سابین لاتنشلائگر Sabine Lautenschlager از اعضای بانک مرکزی اروپا نیز موجب تقویت یورو در برابر دلار آمریکا به بالای سطح مقاومت ۱٫۱۲۳۵ شده است و اظهار داشت که بانک مرکزی اروپا باید به آرامی خود را برای کاهش محرکهای اقتصادی آماده کند. از نظر ایشان وقتیکه شرایط تغییر کند، سیاست هدایتی (guidance) بانک مرکزی اروپا نیز باید تغییر کند و به تاخیر انداختن آن برای مدت زمان طولانی باعث ایجاد مشکلات جدید می شود.

واکنش یورو به سخنان کاملا منطقی بود و به میزان قابل توجهی تقویت شد و در حال حاضر یورو در مقابل دلار فاصله چندانی تا عدد ۱٫۱۲۶۸ (بالاترین سطح ۲۳ مه ۲۰۱۷) ندارد و احتمال فتح این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود یورو نیز رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت و خود را گامی دیگر به سطح ۱٫۱۳۰۰ نزدیک تر خواهد کرد.

امروز پیش بینی می کنیم عملیات مرتبط با تسویه آخر ماه میلادی، نوسانات نزولی شاخص دلار آمریکا را نیز تحت کنترل خود داشته باشد و معمولا با توجه به تقاضای یورو در مقابل پوند در آخر ماههای میلادی، اگر این زوج ارز بتواند از سطح مقاومت ۰٫۸۷۵۰ عبور کند، نشانه ای از شروع حرکت صعودی به سوی سطح ۰٫۸۷۸۷ (بالاترین سطح ۱۰ مارس ۲۰۱۷) می باشد.

دلار کانادا از جمله ارزهایی بود که امروز در در برابر دلار آمریکا به میزان قابل توجهی تضعیف شده است. با توجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، زوج USDCAD مجددا خیز خود را برای حرکت به سمت اعداد بالاتر از ۱٫۳۵۵۰ و ۱٫۳۶۰۰ برداشته است.

یکی از گزارشهای اقتصادی که هر ماه در ایالات متحده آمریکا منتشر می شود، کتاب بژ بانک فدرال (Beige  Book) نام دارد که در آن به مساله میزان تورم و نشانه های آن پرداخته می شود. در این گزارش، نظر بانکهای فدرال منطقه ای در خصوص وضعیت اقتصادی آن ناحیه اعلام شده و دو هفته قبل از برگزاری نشست کمیته بازار آزادFOMC  ، که تعیین کننده نرخ بهره بانکی است، منتشر می شود.

علاوه بر سایر آمار و گزارشهای اقتصادی، یکی از گزارشهایی که بانک فدرال و کمیته FOMC برای تعیین نرخ بهره و سنجش میزان تورم در نظر می گیرند کتاب بژ بانک فدرال است که امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود و بعید است بازار توجه خاصی به این خبر داشته باشد. در تقویم اقتصادی این هفته، اخبار متعددی به چشم می خورد که در میان آنها، اعلام شاخص مهم تعداد اشتغال بخش غیر کشاورزی ماه مه آمریکا (Non-Farm Payrolls) در روز جمعه می تواند تعیین کننده جهت وضعیت اقتصادی و مباحث مرتبط با سیکل افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا