تضعیف دلار استرالیا در واکنش به آمار چین و توجه بازار به گزارش فردا اشتغال ماهانه آمریکا (NFP)

انتظار می رود با نزدیک شدن به آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا یورو در مقابل دلار مابین نرخهای ۱٫۱۱۹۵ و ۱٫۱۲۵۰ حرکت کند و عمده دلیل آن هم به خاطر آن است که مقدار زیادی انقضا قرارداد آپشن در این محدوده وجود دارد به عنوان مثال ۳٫۴ میلیارد انقضا قرارداد آپشن بین منطقه ۱٫۱۱۹۵ و ۱٫۱۲۵۰ در این زوج ارز قرار دارد. از سوی دیگر رفتار نه چندان تند و تیز بازار حکایت از این دارد که معامله گران ترجیح می دهند که به انتظار NFP و روشن شدن وضعیت بازار کار امریکا برای فردا بنشینند.

قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت دیروز و امروز بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند، در آینده نه چندان دور را تقویت می کند. به عنوان مثال در زوج ارز USDJPY پس از اخبار امروز یا فردا یکی از این دو سطوح حمایت ۱۱۰٫۵۰ یا مقاومت ۱۱۱٫۵۰ شکسته خواهند شد و دیگر بازارها نیز در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برند و اخبار فردا تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد.

علاوه بر عواملی چون نگرانی ها از آشفتگی سیاسی در صورت شکست ترزا مه نخست وزیر انگلیس در انتخابات ۸ ژوئن و افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ۱۴ ژوئن که هنوز بر بازار سایه انداخته اند امروز و فردا انتظار اخبار و شاخصهای مهمی را نیز داریم. از اقتصاد ایالات متحده شاخصهای مهمی همچون میزان اشتغال بخش خصوصی ADP و آمار موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا ISM  اعلام می شوند.

اما توجه اصلی بر میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی (NFP) می باشد که فردا سرنوشت دلار و سایر بازار های مالی را در دست دارد و تاثیر آن بر تصمیم بانک فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ بهره تعیین کننده خواهد بود. این خبر همواره یکی از تاثیر گذارترین اخبار بر بازارهای مالی است و فردا نیز مستثنی نخواهد بود.

فی الواقع سکوت اخیر بازارها موئد این مسئله است که انفجاری مهیب در راه است، اما سوال اینست که آیا این خبر دلار را تقویت خواهد کرد یا بالعکس؟ جواب به این سوال کاری است سخت دشوار و تنها می توان از کنار هم چیدن قضایا مسائل را تحلیل کرد و پیشبینی قطعی آن امریست نا ممکن. تاثیر NFP بر دلار از آن جهت است که اگر ضعیف باشد گمانه زنی های بازار را در خصوص سیکل افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری کاهش می دهد که این مساله منجر به کاهش دلار در برابر ارزهای اصلی بازار می شود اما اگر قوی تر از حد پیش بینی بازار (۱۸۵۰۰۰) اعلام شود به تقویت دلار کمک خواهد کرد.

در تقویم اقتصادی امروز تعداد اشتغال ایجاد شده در بخش خصوصی آمریکا (ADP) که می تواند نشانه ای از گزارش اشتغال روز جمعه (NFP) باشد، ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران اعلام می شود و انتظار می رود از رقم قبلی ۱۷۷۰۰۰ به ۱۸۵۰۰۰ افزایش یابد و بازار به این خبر توجه ویژه ای خواهد داشت.

برای آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا نیز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران پیش بینی می شود از رقم قبلی ۲۳۴۰۰۰ به ۲۳۹۰۰۰ افزایش یابد. موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) گزارش ماهانه مربوط به ماه مه را امروز ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران اعلام خواهد کرد و پیش بینی می شود این شاخص تولیدی از رقم قبلی ۵۴٫۸ به ۵۴٫۵ کاهش یابد.

خبر فردا به نوعی تکلیف بازار و موضع رسمی بانک مرکزی آمریکا در جلسه ۱۴ ژوئن را مشخص می کند و نقطه عطفی در روند دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار خواهد بود. بطور کل نیز این طبیعت بازار است که روزهای قبل از خبرهای مهم به دلیل انتظار شدید معامله گران برای خبر مورد نظر، شاهد حرکت تند و تیزی نیستیم که امروز نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

در سایر تحولات مسئله دیگر که همواره باید در تحلیلهای دلار کانادا (CAD) مورد توجه قرار گیرد مسئله نفت است. قیمت نفت آمریکا به پایین ۴۹ و قیمت نفت برنت به پایین ۵۱ دلار در هر بشکه کاهش یافته اند و از بالاترین سطح خود در ماه گذشته به اندازه کافی دور شده اند و در صورتی که این روند نزولی نفت ادامه پیدا کند، عامل مهمی برای کمک به تضعیف دلار کانادا خواهد بود.

باید توجه داشت دلار کانادا به تغییرات قیمت نفت از خود حساسیت بیشتری نشان می دهد و بر خلاف دلار و ین از کاهش ارزش این ماده ژئوپلیتیک کاهش می یابد. کانادا از صادر کنندگان نفت است و کاملا طبیعی است که بر اثر پایین آمدن قیمت نفت اقصاد ضعیف تر و در نتیجه ارزش دلار کانادا پایین تری داشته باشد به طوریکه دلار کانادا روزهای اخیر که قیمت نفت رو به کاهش است از حدود ۱٫۳۳۸۵ به حوالی ۱٫۳۵۲۰ رسیده است و با شیب تندی در برابر دلار آمریکا کاهش داشته است  و در زوج ارز USDCAD چون دلار کانادا در مخرج کسر قرار دارد هرچه این عدد بیشتر باشد به معنی تضعیف دلار کانادا در مقابل دلار آمریکا است.

امروز ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران میزان ذخایر نفت آمریکا خبر مهمی برای معامله گران این کالا محسوب می شود و با توجه به اینکه قیمت این کالای استراتژیک به کمترین نرخهای ۳ هفته گذشته کاهش یافته است، خبر امروز قطعا تاثیر قابل توجهی بر قیمت نفت خواهد داشت. در سایر بازارهای منطقه آسیا، دلار استرالیا امروز تضعیف شد و اعلام ضعیف آمارهای اقتصادی چین و نیز تمایلات نزولی برای این ارز، منجر به سقوط آن گردیده است.

امروز هر چند آمار خرده فروشی استرالیا در ماه آوریل با ثبت %۱٫۰۰ بالاتر از حد پیش بینی بازار %۰٫۳ اعلام شد اما واکنشی به این خبر نشان نداد و دلیل آن آمار مدیران خرید کارخانه ای چین در ماه مه بود که به ۴۹٫۶ کاهش یافت و پایین تر از حد پیش بینی بازار ۵۰٫۱ و رقم قبلی ۵۰٫۳ بود. وابستگی بالای دلار استرالیا به آمارهای اقتصادی چین، نشان دهنده ادامه کاهش دلار استرالیا در مقابل دلار آمریکا به سوی سطح ۰٫۷۳۲۷ (پایین ترین سطح ۹ مه ۲۰۱۷) است که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا