تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز قیمت جهانی اونس طلا تا قبل از اعلام خبر آمار اشتغال آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران در روندی خنثی مابین سطوح ۱۲۵۹ و ۱۲۷۱ قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. در واکنش به خبر امروز کاهش قیمت به زیر سطح ۱۲۵۹ می تواند منجر به کاهش تا سطوح ۱۲۵۶ و ۱۲۵۳ گردد و در صورت شروع حرکت صعودی شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۷۱ موجب تقویت قیمت به سطوح ۱۲۷۴ و ۱۲۸۰ می شود.

رفتار نه چندان تند و تیز بازار حکایت از این دارد که معامله گران ترجیح می دهند که به انتظار خبر NFP و روشن شدن وضعیت بازار کار آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران بنشینند. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت اخیر اونس طلا نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند، در زمان انتشار خبر را بیشتر می کند و خبر امروز تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد. بهتر است تا زمان اعلام خبر منتظر بمانیم.

امروز گزارش میزان اشتغال در ایالات متحده آمریکا (NFP) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و مطابق همیشه اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده  داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار بشمار می رود.

در تعیین وضعیت اشتغال یکسری از مولفه های بازار کار مورد مطالعه قرار می گیرند: نرخ بیکاری، درصد تعداد بیکاران جامعه را نشان می دهد، NFP، تعداد شاغلانی را که به صورت نیمه وقت و تمام وقت در بخش خصوصی و یا دولتی مشغول بکار هستند و حقوق دریافت می کنند، را معین می کند، ساعات کار هفتگی، نشان دهنده ساعات کار کارکنان در طول هفته و در بخش غیرکشاوزی است و سرانجام، میانگین دستمزد ساعتی نیز دیگر مولفه اشتغال است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

می توان به جرات گفت گزارش اشتغال در ایالات متحده، یکی از خبرهایی است که قطعاً واکنش بازار را بدنبال دارد، معامله گران اولین جمعه هر ماه در انتظار اعلام گزارشی هستند که مربوط به ماه پیش از آن است و با بررسی آن بسیاری از معامله گران پوزیشنهای معاملاتی خود را تغییر می دهند و بسیاری نیز از فرصت بدست آمده برای سرمایه گذاری بهره مند می شوند.

اما گزارش امروز که برای ماه مه اعلام می شود، به دلایل زیر از حساسیت خاصی برخوردار است.

۱-  کمیته FOMC بانک فدرال آمریکا در بیانیه خود صراحتاً اعلام داشته که هرگونه تصمیم در خصوص افزایش نرخ بهره را به شرایط و آمار اقتصادی آتی معطوف داشته است. تردیدی نیست که افزایش اشتغال مبیّن رشد اقتصادی است و از آنجاییکه ماه آوریل، میزان اشتغال ایجاد شده ۲۱۱۰۰۰ اعلام شد، امروز در صورت اعلام بالای این میزان (پیش بینی بازار ۱۸۵۰۰۰)، می توان در اولین واکنش، رشد اقتصادی را نتیجه گرفت.

۲- روز گذشته، گزارش ADP (مرکز پردازش اطلاعات اتوماتیک) آمریکا از افزایش تعداد اشتغال به رقم ۲۵۳۰۰۰ خبر داد، امری که فوق تصوّر بازار بود و به ناگاه اذهان همگی را به احتمال تغییر بسیار زیاد در گزارش اشتغال امروز متوجه ساخت و انتظار بازار را به ۱۸۵۰۰۰ بالا برد. برای نرخ بیکاری آمریکا در ماه مه نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۴٫۴ اعلام شود.

۳-  یکی از نکاتی که در گزارش اشتغال به آن توجه زیادی می شود، میزان رشد سطح دستمزدها است و آنچه مهم است، رشد دستمزدها با افزایش تورم است. رشد این شاخص نیز امروز باید مورد توجه قرار گیرد. انتظار می رود رشد دستمزدهای آمریکا در ماه مه از رقم قبلی %۰٫۳ به %۰٫۲ کاهش یابد.

روند حرکت حقوق و دستمزدها یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا رشد این مولفه، قطعاً فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک فدرال به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد. به عبارت دیگر، می توان گفت، درصورتیکه میزان حقوق و دستمزدها افزایش داشته باشد، بانک فدرال برای مقابله با تورم، به افزایش نرخ بهره اقدام خواهد کرد و این به نفع دلار خواهد بود و اگر این شاخص کاهش داشته باشد موضوع افزایش چهار مرحله نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری منتفی خواهد شد و منجر به کاهش دلار خواهد شد.

در هر صورت برای امروز باید انتظارات بازار را نیز در نظر گرفت، اکنون این انتظارات  بالا رفته است و در صورت عدم اجابت خواسته بازار، احتمال سقوط مجدد دلار وجود خواهد داشت و از سوی دیگر، اعلام مثبت و قوی NFP می تواند انتظار چهار مرحله افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری را به همراه داشه باشد و به دلار امکان یکه تازی بیشتری را دهد.

از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. در انتظار نوسانات شدید خواهیم ماند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا