گزارش ضعیف آمار اشتغال آمریکا و پیش بینی چشم انداز بازارها

اگر اندک تردیدی برای بعضی از اقتصاددانان درباره چهار مرحله افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری باقی مانده بود پس از NFP ضعیف امروز از میان رفت.  در یکی از مقالات پیشین در این باره بحث کرده بودیم که تشخیص گمانه زنیهای بازار خود امریست مهم و تا حدودی دشوار. به عبارتی فهم این مسئله که در حال حاضر چه سوالاتی ذهن معامله گران را به خود مشغول کرده بسیار مهم است.

اعلام کاهش تعداد اشتغال (non-farm payroll) در ایالات متحده آمریکا در ماه مه به ۱۳۸۰۰۰ بار دیگر زمزمه های توقف روند چهار مرحله افزایش نرخ بهره بانکی در سال جاری را بیشتر کرد و بعد از اعلام این خبر، دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار با کاهش مواجه شده است و تا بدین جای کار واکنش شاخص دلار آمریکا منفی بوده است. میانگین رشد آمار اشتغال آمریکا در یک سال گذشته در حدود ۱۸۱۰۰۰ بوده که آمار این ماه کاهش شدیدی را در رشد اشتغال آمریکا نشان داد و نگرانی های جدیدی را از سلامت اقتصادی آمریکا بعد از کاهش رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال جاری بوجود آورده است.

امروز در شرایطی که بازار انتظار ۱۸۵۰۰۰ افزایش شغل آمریکا در ماه مه را داشت ۱۳۸۰۰۰ شغل خبر نهایی بود و رقم قبلی نیز از ۲۱۱۰۰۰ به ۱۷۴۰۰۰ مورد تجدید نظر کاهشی قرار گرفت که بیشتر به خاطر افت رشد اشتغال در بخش های تولیدی، دولتی و خرده فروشی آمریکا بوده است و آمارهای ماه مارس و آوریل نیز با تجدید نظر تعداد ۶۶۰۰۰ فرصت شغلی کمتری را نشان داد. علیرغم اینکه نرخ بیکاری آمریکا از %۴٫۴ به %۴٫۳ کاهش یافت که پایین ترین میزان در ۱۶ ساله گذشته (از ماه مه ۲۰۰۱ به این سو) محسوب می شود اما آمار امروز نشان می دهد که رشد بازار کار آمریکا دیگر آن قدرت گذشته را ندارد و این خبر باعث تضعیف آنی دلار و نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا بلافاصله پس از اعلام خبر شد.

در زیر مجموعه این شاخص، آمار اشتغال در بخش ساخت و ساز آمریکا در ماه ماه ۱۱۰۰۰ افزایش یافت و اشتغال در بخش تولید به میزان ۱۰۰۰ واحد کاهش یافت که بیشتر به خاطر افت ۱۵۰۰ استخدامی در بخش اتومبیل به دلیل کاهش فروش بوده است. آمار اشتغال بخش خرده فروشی آمریکا نیز برای چهارمین ماه متوالی (۶۱۰۰) کاهش یافت

خبر مهم دیگر آنکه هر چند آمار میانگین حقوق و دستمزدهای آمریکا در ماه مه مطابق پیش بینی ها با ۴ سنت افزایش به رقم %۰٫۲ رسید اما رقم قبلی از %۰٫۳ به %۰٫۲ مورد تجدید نظر کاهشی قرار گرفت و آمار سالیانه به رقم %۲٫۵ رسید در حالیکه پیش بینی می شد %۲٫۶ اعلام شود. باید توجه داشت کاهش نرخ رشد دستمزدها با کاهش رشد تورم همراه است و کاهش رشد این شاخص نیز امروز باید مورد توجه قرار گیرد.

به همین خاطر بازار به آن توجه خاصی کرده است زیرا کاهش رشد این مولفه، کاهش فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک فدرال رزرو آمریکا به این بخش گزارش، حساسیت خاصی در جلسه آتی نشان خواهد داد و به عبارت دیگر، می توان گفت با توجه به کاهش رشد حقوق و دستمزدها، بانک فدرال تمایلی برای افزایش چهار مرحله نرخ بهره در سال جاری نخواهد داشت که این موضوع همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا و افت بازدهی اوراق قرضه شده است.

در خبری دیگر امروز نرخ مشارکت نیروی کار آمریکا یا جمعیت در سن کار که استخدام شده اند یا حداقل به دنبال کار هستند به رقم %۶۲٫۷ کاهش یافت که پایین تر از رقم قبلی %۶۲٫۹ بود و این خبر بدی برای بازار کار آمریکا است و انتظار می رود نرخ مشارکت نیروی کار چندان با افزایش روبرو نشود که همین مساله نیز منجر به کاهش نرخ بیکاری شده است.

در خبری دیگر آمار کسری تراز تجاری آمریکا نیز در ماه آوریل ۴۷٫۶۰ – میلیارد دلار اعلام شد که بدتر از پیش بینی بازار ۴۶٫۱۰ – میلیارد دلار بود و رقم قبلی نیز با تعدیل منفی (از ۴۳٫۷۰ – میلیارد دلار به ۴۵٫۳۰ – میلیارد دلار) همراه بود و با توجه به آمارهای امروز این امکان وجود دارد که فروشندگان دلار آمریکا با گرفتن پوزیشن فروش خود، زمینه ادامه حرکت کاهشی شاخص دلار آمریکا را بیشتر فراهم کنند و به ارزهای مقابل دلار و قیمت جهانی اونس طلا امکان افزایش بیشتری را دهند که در نمودار پایین تارگت های نزولی بعدی شاخص دلار آمریکا را به وضوح مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا