تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا صعود قیمت به بالای خط مقاومت ۱۲۸۳ (خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ – بالاترین سطح ۶ سپتامبر سال ۲۰۱۱) به معنای تایید شکست سطح مقاومت ۱۲۸۰ و بازگشت حرکت صعودی است و هدف بعدی را در نرخ ۱۲۹۵ نمایان می سازد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۸۰ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی ۱۱۹۴ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس ۲۰۱۷) به ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) قرار دارد و تا زمانیکه قیمت اونس طلا در بالای سطوح حمایت ۱۲۷۴ و ۱۲۷۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) قرار دارد، احتمال ادامه روند صعودی بیشتر است.

باید به این نکته توجه نمود که افزایش قیمت و شکسته شدن خط روند رسم شده در چارت روزانه نشان دهنده شروع روند صعودی خواهد بود. بنابراین اونس طلا همچنان از سطوح بالای ۶ هفته اخیر که بعد از اعلام ضعیف آمار اشتغال آمریکا بدست آورده محافظت می کند و اخبار اقتصادی و سیاسی نیز همگام با اونس طلا شده است.

روز جمعه با اعلام کاهش اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا(Non-Farm Payroll)  در ماه مه به ۱۳۸۰۰۰ بار دیگر زمزمه های توقف روند چهار مرحله افزایش نرخ بهره بانکی در سال جاری بیشتر شد و بعد از اعلام این خبر، قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای ۶ هفته گذشته افزایش یافت. میانگین رشد آمار اشتغال آمریکا در یک سال گذشته در حدود ۱۸۱۰۰۰ بوده که آمار ماه گذشته کاهش شدیدی را در رشد اشتغال آمریکا نشان داد و نگرانی های جدیدی را از سلامت اقتصادی آمریکا بعد از کاهش رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال جاری بوجود آورد.

روز جمعه در شرایطی که بازار انتظار ۱۸۵۰۰۰ افزایش شغل آمریکا در ماه مه را داشت ۱۳۸۰۰۰ شغل خبر نهایی بود و رقم قبلی نیز از ۲۱۱۰۰۰ به ۱۷۴۰۰۰ مورد تجدید نظر کاهشی قرار گرفت که بیشتر به خاطر افت رشد اشتغال در بخش های تولیدی، دولتی و خرده فروشی آمریکا بود و آمارهای ماه مارس و آوریل نیز با تجدید نظر تعداد ۶۶۰۰۰ فرصت شغلی کمتری را نشان داد. علیرغم اینکه نرخ بیکاری آمریکا از %۴٫۴ به %۴٫۳ کاهش یافت که پایین ترین میزان در ۱۶ ساله گذشته (از ماه مه ۲۰۰۱) محسوب می شود اما آمار روز جمعه نشان داد که رشد بازار کار آمریکا دیگر آن قدرت گذشته را ندارد و این خبر باعث تقویت آنی قیمت جهانی اونس طلا به سطح ۱۲۸۰ بلافاصله پس از اعلام خبر شد.

خبر مهم دیگر آنکه هر چند آمار میانگین حقوق و دستمزدهای آمریکا در ماه مه مطابق پیش بینی ها با ۴ سنت افزایش به رقم %۰٫۲ رسید اما رقم قبلی از %۰٫۳ به %۰٫۲ مورد تجدید نظر کاهشی قرار گرفت و آمار سالیانه به رقم %۲٫۵ رسید در حالیکه پیش بینی می شد %۲٫۶ اعلام شود. باید توجه داشت کاهش نرخ رشد دستمزدها با کاهش رشد تورم همراه است. به همین خاطر بازار به آن توجه خاصی کرد زیرا کاهش رشد این مولفه، کاهش فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک فدرال رزرو آمریکا به این بخش گزارش، حساسیت خاصی در جلسه آتی نشان خواهد داد.

به عبارت دیگر، می توان گفت با توجه به کاهش رشد حقوق و دستمزدها، بانک فدرال تمایلی برای افزایش چهار مرحله نرخ بهره در سال جاری نخواهد داشت. نرخ مشارکت نیروی کار آمریکا یا جمعیت در سن کار که استخدام شده اند یا حداقل به دنبال کار هستند به %۶۲٫۷ کاهش یافت که پایین تر از رقم قبلی %۶۲٫۹ بود و این خبر بدی برای بازار کار آمریکا است.

بنابراین با توجه به آمارهای روز جمعه، وقوع حملات تروریستی در لندن در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور، نا آرامی های سیاسی در آمریکا، کره شمالی ، یونان ، وئزوئلا و برزیل این امکان وجود دارد قیمت جهانی اونس طلا افزایش بیشتری را تجربه کند و با تایید شکست سطح مقاومت ۱۲۸۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی) به سطح ۱۲۹۵ و بالاتر افزایش یابد که در نمودار بالا تارگت آن را به وضوح مشاهده می فرمائید.

در تقویم اقتصادی امروز در سشن آمریکا ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران آمارهای مهمی چون شاخص تولید در بخش خدمات  (ISM Services)در ماه مه اعلام می شود و انتظار می رود از رقم قبلی ۵۷٫۵ به ۵۷٫۰۰ تغییر یابد و برای سفارشات کارخانه ای آمریکا نیز در ماه آوریل پیش بینی می شود از رقم قبلی %۰٫۵ به %۰٫۲- کاهش یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا