سایه سقوط بر سر دلار به پایین ترین سطوح ۷ ماهه گذشته

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می کنیم قیمت آن در این هفته تا سطح حمایت ۹۶٫۴۶ کاهش یابد و از نظر تحلیل تکنیکال شانس شکست این سطح و فرود بیشتر تا سطح ۹۵٫۹۲ زیاد است. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود و ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود شاخص دلار آمریکا خود را پایین ناحیه حمایتی ۹۷٫۰۰ و ۹۶٫۵۹ تثبیت کرده است که این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ و ۱۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی c قرار دارند که این موج از سطح ۱۰۲٫۲۶ (بالاترین سطح ۲ مارس ۲۰۱۷) شروع شده است. در چارت پایین به وضوح مشخص است که این موج در درون یک کانال نزولی در نوسان است که سطح حمایت آن بر روی ۹۶٫۵۹ دیده می شود.

روز جمعه بعد از اعلام ضعیف آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا این سطح تاچ شد و کانال کوچک رسم شده در چارت پایین به تارگت نزولی ۹۶٫۴۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ – پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶-  به ۱۰۳٫۸۲-  بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) و بعد از آن سطح ۹۵٫۹۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی) اشاره دارد و هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی با سطح مقاومت اولیه ۹۷٫۰۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی) مواجه خواهد شد.

این هفته در آستانه برگزاری جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) یورو در برابر دلار به بالاترین حد خود در ۷ ماهه گذشته دست یافته است و با توجه به شکسته شدن سطح مقاومت ۱٫۱۲۶۸ (بالاترین سطح ۲۳ مه ۲۰۱۷) تارگت بعدی بر روی سطح ۱٫۱۳۲۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۶) پیش بینی می شود. این مسئله حکایت از آن دارد که گمانه زنیها درباره جلسه این هفته بانک مرکزی روپا همچنان به نفع یورو است و معامله گران انتظار ندارند تا دراقی سیگنال منفی روانه بازار کند.

در سایر تحولات انتخابات پارلمانی ۸ ژوئن ۲۰۱۷ انگلیس قرار است آخرین انتخابات سراسری پیش از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باشد. مارس ۲۰۱۹ آخرین مرحله از روند خروج بریتانیا از این اتحادیه انجام خواهد شد. نظرسنجی‌های انجام‌شده از زمانی که انتخابات زودهنگام اعلام شد، نشان از آن دارد که محافظه‌کاران تحت رهبری ترزا مِی از اقبال بیشتری نسبت به حزب کارگر که تحت رهبری کوربین قرار دارند بهره‌مند هستند.

نظرسنجی موسسات کامرس، سرویسشن، یوگاو ، او. آر. بی و آی. سی. ام بیانگر آن است که در حال حاضر میزان حمایت از حزب محافظه کار به ترتیب نظر سنجی آنها ۴۷ درصد ، ۴۰ درصد، ۴۲ درصد ، ۴۵ درصد و ۴۵ درصد و برای حزب کارگر به ترتیب ۳۵ درصد، ۳۹ درصد، ۳۸ درصد ، ۳۶ درصد و ۳۴ درصد است. در صورت پیروزی محافظه کاران تحت رهبری ترزا مِی در انتخابات روز پنجشنبه از آنجاییکه فرایند  مذاکرات خروج انگلیس به نحو مطلوب تری آغاز خواهد شد این موضوع به تقویت پوند کمک خواهد کرد.

اما در صورت پیروزی حزب کارگر یا ایجاد پارلمان معلق و یا تشکیل دولت ائتلافی حزب محافظه کار با احزاب دیگر این مساله منجر به کاهش ارزش پوند خواهد شد. بنابراین بهتر است تا روز پنجشنبه و اعلام نتایج انتخابات انگلیس منتظر بمانیم. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت اخیر پوند بین منطقه ۱٫۲۷۵۰ و ۱٫۳۰۵۰ نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند، بعد از نتیجه انتخابات پارلمانی انگلیس را بیشتر می کند.

طبق گزارش کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) سرمایه گذاران پوزیشن های خالص خرید دلار آمریکا خود را به کمترین سطح ۹ ماهه گذشته کاهش داده اند بطوریکه ارزش موقعیت خالص خرید دلار آمریکا در هفته منتهی به ۳۰ مه ۲۰۱۷ از ۸٫۲۵ میلیارد دلار به ۷٫۵۳ میلیارد دلار کاهش یافت و این در حالی است که پوزیشن های خالص خرید یورو در این بازه زمانی به بالاترین سطح ۶ ساله گذشته رشد یافت. معاملات خالص خرید یا فروش در داده های کمیسیون معاملات آتی کالا منعکس کننده ی تفاوت بین تعداد کل قراردادهای خرید و فروش می باشد. معامله گران این داده ها را به دقت بررسی می کنند تا روند کلی پیش بینی ها را ارزیابی کنند.

در تقویم اقتصادی امروز آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار بهره وری غیر کشاورزی آمریکا در سه ماهه اول سال (پیش بینی بازار %۰٫۲- ، رقم قبلی %۰٫۶-) و آمار واحد هزینه های کارگری آمریکا در سه ماهه اول سال (پیش بینی بازار %۲٫۵ ، رقم قبلی %۳٫۰۰) اعلام می شوند و در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران شاخص تولید در بخش خدمات  (ISM Services) در ماه مه منتشر می شود و انتظار می رود از رقم قبلی ۵۷٫۵ به ۵۷٫۰۰ تغییر یابد و برای سفارشات کارخانه ای آمریکا در ماه آوریل نیز پیش بینی می شود از رقم قبلی %۰٫۵ به %۰٫۲- کاهش یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا