تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا با توجه به صعود قیمت به بالای خط مقاومت ۱۲۸۳ (خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ – بالاترین سطح ۶ سپتامبر سال ۲۰۱۱) که دیروز بدان اشاره کردیم تاییدی در جهت شکست سطح مقاومت ۱۲۸۰ و حرکت صعودی است که می تواند هدف بعدی در سطح ۱۲۹۵ را نمایان سازد.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۸۰ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی ۱۱۹۴ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس ۲۰۱۷) به ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) قرار داشت که با قدرت شکسته شد و برای امروز تا زمانیکه قیمت اونس طلا در بالای سطوح حمایت ۱۲۸۴ و ۱۲۸۰ و همچنین ۱۲۷۷ قرار دارد، احتمال ادامه روند صعودی بیشتر است.

باید به این نکته توجه نمود که افزایش قیمت و شکسته شدن خط روند رسم شده در چارت روزانه نشان دهنده شروع روند صعودی است. بنابراین اونس طلا همچنان از سطوح بالای ۶ هفته اخیر که بدست آورده محافظت می کند. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

خبری که در حال حاضر بیشتر در بازار مطرح است، امتداد حرکت صعودی قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای ۶ هفته اخیر است و این روزها یورو و طلا تا قبل از انتخابات پارلمانی انگلیس و جلسه بانک مرکزی اروپا تقریبا هر روز یکی دو بار موفق به فتح قله های جدید در طی ماهها و هفته های گذشته می شوند و دلار نیز همچنان بازنده اصلی بازار است.

به تبعیت از زوج ارز EURUSD قیمت جهانی اونس طلا نیز عزم حرکت  کرد بطوریکه خود را تا سطح ۱۲۹۰ بالا کشیده است  و به نظر می رسد سطح روانی ۱۳۰۰ را نشانه رفته است. نقره نیز از قافله عقب نمانده است و دنبال راهی برای صعود بیشتر به نرخهای بالای ۱۷٫۸۵ (خط میانگین متحرک ۵۵ هفته گذشته) و ۱۸٫۰۴ (بالاترین سطح ۲۱ آوریل ۲۰۱۷) می گردد.

جیمز کومی، رئیس برکنار شده پلیس فدرال – اف.‌ بی. ‌آی – قرار است که روز پنجشنبه در یک جلسه‌ علنی کمیته اطلاعاتی مجلس سنا درباره اتهام دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلای آمریکا شهادت بدهد. از این رو حوادث اخیر پتانسیل رشد بیشتر در قیمت جهانی اونس طلا را دارد که اغلب به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن در زمان بروز نااطمینانی های سیاسی و مالی بیشتر مورد توجه خریداران قرار می گیرد.

از سوی دیگر در صورت تشکیل پارلمان معلق در انگلیس یا پیروزی حزب کارگر احتمال می دهیم شاهد ادامه روند صعودی قیمت جهانی اونس طلا باشیم. در صورتی که این سناریو محقق شود باید انتظار موج دیگری از تقویت اونس طلا را داشت که احتمالا در کوتاه مدت ۱۲۹۵ و ۱۳۰۰ را نشانه خواهد رفت. در جلسه روز پنجشنبه نیز انتظار می رود بانک مرکزی اروپا دیدگاه خوش بینانه تری نسبت به وضعیت اقتصادی ارائه نماید و حتی در مورد کاهش سیاست های انبساطی بحث و گفتگو کند و هر تصمیمی که در مورد کاهش خرید اوراق قرضه (Tapering) توسط اعضای بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه گرفته شود می تواند سبب افزایش نرخ یورو و اونس طلا گردد.

ظاهرا بازار نیز چنین کرده و افزایش اخیر یورو به بالاترین نرخهای ۷ ماهه گذشته نیز به همین دلیل بوده است. باید به این مسئله توجه کرد که بانک مرکزی اروپا بر خلاف بانک مرکزی انگلستان که گاها تصمیمات غیر منتظره می گیرد هرگز علاقه ای به شوکه کردن بازار ندارد و تصمیمات خود را از مدتها پیش بصورت شفاهی اعلام می کند. این روزها هم هرچند در سایتها ، روزنامه ها و شبکه های خبری زیاد از احتمال تغییر لحن بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه می شنویم اما هنوز صحبت جدی از مقامات بانک مرکزی دال بر کاهش برنامه خرید اوراق قرضه نشنیده ایم.

از آنجایی که تصمیم گیری در رابطه با سیاست های پولی بر عهده ماریو دراقی و همکارانش می باشد و نه تحلیلگران سایتها و روزنامه ها بنابراین ما نیز چاره ای نداریم جز اینکه روز پنجشنبه به سخنان ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا گوش فرا دهیم.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا اخبار خاصی دیده نمی شود و بازار در انتظار انتخابات پارلمانی انگلیس و جلسه هفته آینده بانک مرکزی آمریکا است. با نزدیک شدن به نشست ماه ژوئن بانک فدرال نیز شاهد برخی تلاطمات در قیمت طلا خواهیم بود و اگر لحن بانک فدرال در مورد افزایش نرخ بهره همچنان محتاطانه باشد، زمینه برای افزایش بیشتر قیمت جهانی اونس طلا فراهم خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا