سقــــوط دلار در مقابل ین ژاپن به پایین سطح ۱۱۰ در آستانه رویدادهای مهم

آمار ضعیف اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در ماه مه بیانگر ادامه روند نگران کننده از آمارهای اقتصادی آمریکا است که منجر به کاهش بیشتر نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا به کمترین سطوح خود از ماه نوامبر سال گذشته به این سو شده است و ارزش دلار در مقابل ین ژاپن را به کمترین نرخهای ۶ هفته گذشته پایین کشانده است. ارزش پوند نیز امروز بعد از انتشار نظر سنجی جدید YouGov در خصوص اینکه  حزب محافظه کار برای تصاحب اکثریت کرسی ها ۲۲ کرسی کم دارد در بازارها با کاهش مواجه شده است.

براساس این نظرسنجی، کرسی های حزب محافظه کار ۳۰۴ کرسی بوده که نسبت به ۳۰۵ کرسی دیروز کمتر است و کرسی های حزب کارگر ۲۶۶ کرسی بوده که نسبت به ۲۶۸ کرسی روز گذشته کمتر است که این موضوع رقابت تنگاتنگ احزاب کارگر و محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی انگلیس را نشان می دهد. باید توجه داشت این یک مدل پیش بینی انتخاباتی است نه فی نفسه یک نظرسنجی و نشان می دهد که پیشتازی محافظه کار (حزب نخست وزیر انگلیس) از هفته گذشته که ۱۳ کرسی بود، کمتر شده است.

این بدان معناست که حزب محافظه کار برای تصاحب اکثریت کرسی ها هم اکنون ۲۲ کرسی کم دارد و ظاهرا بازار نیز چنین کرده و کاهش امروز پوند از نزدیکی سطح مقاومت ۱٫۲۹۴۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۳۰۴۸ به ۱٫۲۷۷۰) به پایین سطوح ۱٫۲۹۰۸ و ۱٫۲۸۷۴ (خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از ۱٫۳۰۴۸ به ۱٫۲۷۷۰) نیز همین دلیل بوده است.

نگرانی معامله گران از بحران داخلی دولت ترامپ، از بین رفتن تاثیر وعده های انتخاباتی ترامپ (کاهش مالیاتی و هزینه های مالی) و کاهش انتظارات بازار از چهار پله افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری از جمله دلایل اصلی تضعیف دلار در مقابل ارزهای اصلی محسوب می شوند. وعده ترامپ برای کاهش مالیات ها برای اشخاص و شرکت ها ، اختصاص هزار میلیارد دلار بودجه برای توسعه زیر ساخت ها و حذف مقررات دست و پا گیر همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

این در حالی است که سرمایه گذاران قبلا تصور می کردند این برنامه ها فورا تدوین و اجرا شود و زمینه برای رشد نرخ تورم آمریکا و بالا رفتن نرخ های بهره فراهم شود اما اکنون درباره تحقق این وعده ها تردید بوجود آمده است و طبیعی است که ین ژاپن و طلا به عنوان حوزه امن سرمایه گذاری جذابیت بیشتری پیدا کنند و ارزش دلار آمریکا با کاهش بیشتری در مقابل ارزهای اصلی بازار مواجه شود.

با توجه به شرایط بی ثبات و نامطمئن بازارهای مالی، معامله گران به خرید ین ژاپن و اونس طلا اقدام می کنند و از سوی دیگر به دقت شهادت این هفته جیمز کومی رئیس سابق اف.بی. آی، انتخابات پارلمانی انگلیس و جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) در روز پنجشنبه را تحت نظر قرار خواهند داد.

جیمز کومی، رئیس برکنار شده پلیس فدرال – اف.‌ بی. ‌آی – قرار است روز پنجشنبه در یک جلسه‌ علنی کمیته اطلاعاتی مجلس سنا درباره اتهام دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلای آمریکا شهادت بدهد. انتظار می رود آقای کومی در جلسه پنجشنبه درباره این ادعا که دونالد ترامپ از او خواسته بود تا درباره تماس های یکی از مشاورانش (مایکل فلین) با مقامات روس تحقیق نکند هم صحبت کند.

زوج ارز دلار – ین ژاپن با ادامه روند نزولی، به پایین سطح حمایت اولیه ۱۱۰ سقوط کرد و در حرکت نزولی، امتداد سقوط در پایین سطح ۱۰۹٫۶۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۱۰۸٫۱۳ به ۱۱۴٫۳۸) می تواند راه را برای فرود بیشتر قیمت به سطوح ۱۰۸٫۸۳ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) ، ۱۰۸٫۷۰ (خط میانگین متحرک ۵۵ هفته گذشته) و ۱۰۸٫۱۳ (پایین ترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) هموار نماید و تارگت نزولی بعدی را می توان در سطح ۱۰۷٫۸۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) در نظر گرفت. لازم به ذکر است هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی محدود به سطح مقاومت ۱۱۰٫۳۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) خواهد بود.

از نظر تحلیل بین بازاری، کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله آمریکا منجر به تضعیف بیشتر شاخص دلار آمریکا می شود و همانطور که در چارت تایم فریم پایین دیده می شود قیمت در تلاش برای شکست سطح حمایت ۹۶٫۵۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی) می باشد که این سطح مماس با کف کانال نزولی رسم شده کوچک در چارت روزانه می باشد و اگر موفق شود زمینه را برای کاهش بیشتر شاخص دلار آمریکا به سوی سطح ۹۶٫۴۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از ۹۱٫۹۱ به ۱۰۳٫۸۲) و ۹۵٫۹۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی) فراهم می آورد.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

در چارت بعدی نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز به پایین ترین سطح خود در سال جاری کاهش یافته است و با قدرت به پایین خط حمایت میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته رسیده است و زمینه را برای فرود بیشتر نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا فراهم آورده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا