یورو و پوند در انتظار اخبار مهم فردا بانک مرکزی اروپا و انتخابات پارلمانی انگلیس

از ابتدای هفته شاهد موج چندانی در بازار ارز نبودیم که علت اصلی این مسئله انتظار برای جلسه مهم بانک مرکزی اروپا (ECB) و انتخابات پارلمانی انگلیس در روز پنجشنبه است و از اهمیت بالایی برخوردار است. تلاش یورو برای عبور از سطح مقاومت ۱٫۱۲۸۵ (بالاترین سطح ۶ ماهه گذشته) نشاندهنده ادامه روند صعودی آن است.

اما امروز انتشار خبری از خبرگزاری بلومبرگ مبنی بر آنکه بانک مرکزی اروپا به خاطر کاهش بهای انرژی پیش بینی چشم انداز تورم خود را در سال ۲۰۱۹ به حدود %۱٫۵ کاهش خواهد داد منجر به کاهش یورو در مقابل دلار به سطح حمایت ۱٫۱۲۰۰ شد و یورو در برابر سایر ارزهای اصلی بازار به کمترین نرخهای چهار روز گذشته نزول کرد. بدین جهت معامله گران می بایست به دقت وضعیت ارزها را خصوصاً یورو و پوند پس از جلسه بانک مرکزی اروپا و نتایج انتخابات پارلمانی انگلیس در نظر داشته باشند.

نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آلمان نیز به %۰٫۲۵ کاهش یافت که کمترین میزان در ۶ هفته اخیر می باشد و از آخرین جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) در روز ۲۷ آوریل قیمت نفت برنت در حدود ۲- دلار کاهش داشته است و باید دید در جلسه فردا این میزان افت بهای نفت، کاهش پیش بینی ها از چشم انداز تورم را توجیه خواهد کرد یا نه.

فردا رویدادهای مهمی در بازارهای مالی شکل خواهد گرفت که از این جمله می توان به اعلام نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و انتخابات پارلمانی انگلیس اشاره کرد. از این رو، می توان انتظار داشت که تا قبل از جلسه بانک مرکزی اروپا حرکت یورو در مقابل دلار در روندی خنثی مابین سطوح حمایت ۱٫۱۲۰۰ و ۱٫۱۲۸۵ و پوند در مقابل دلار مابین سطوح ۱٫۲۷۵۰ و ۱٫۳۰۵۰ در روندی خنثی ادامه یابد و بازار از این جهت به جلسه بانک مرکزی اروپا علاقمند است که ممکن است اطلاعاتی در خصوص کاهش سیاست های انبساطی و کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه (Tapering) منتشر شود.

از سوی دیگر مردم بریتانیا نیز فردا پنجشنبه هشتم ژوئن برای انتخاب ۶۵۰ نماینده پارلمان این کشور پای صندوق رای می‌روند و دلیل اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام این است که خانم ترزا می برای انجام مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا و تضمین ثبات سیاسی به یک اکثریت قاطع ‌تر در پارلمان بریتانیا نیاز دارد. نظام سیاسی انگلیس چند حزبی است، اما به شکل سنتی دو حزب محافظه کار و کارگر، اصلی‌ترین رقبای انتخاباتی به شمار می‌آیند.

از آنجا که نظام سیاسی انگلیس پارلمانی مشروطه است، انتخابات مجلس عوام دارای اهمیت بالایی است و حزبی که اکثریت این مجلس را در اختیار دارد، از سوی ملکه مامور تشکیل کابینه می‌شود. بر این اساس دولت پاسخگوی مجلس عوام است و تا زمانی به کار خود ادامه می‌دهد که از حمایت اکثریت این مجلس برخوردار باشد. مقام‌های این اتحادیه خود را برای آغاز مذاکرات مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۱۷ آماده می‌کنند اما منتظر تایید این تاریخ بعد از انتخابات پارلمانی زودهنگام انگلیس در ۸ ژوئن ۲۰۱۷ یعنی فردا هستند.

محافظه‌کارها از قدیم به جناح راست سیاسی تمایل داشته‌اند و اگر در انتخابات فردا پیروز شوند، به دلیل آن که فرایند مذاکرات خروج انگلیس به نحو مطلوب تری آغاز خواهد شد این موضوع به نفع پوند خواهد بود و از سوی دیگر حزب کارگر هم برخاسته از جنبش کارگری است و به تفکر چپ متمایل است که اگر در انتخابات پیروز شوند از آنجایی که مذاکرات انگلیس با اتحادیه اروپا بر سر خروج سخت تر خواهد شد منجر به کاهش ارزش پوند می شود. با این حال، باز هم باید منتظر نتایج انتخابات پارلمانی فردا باشیم، شاید تا آن هنگام پوند به ادامه حرکت در روندی خنثی ادامه دهد.

در سایر تحولات امروز صبح با اعلام مثبت آمارهای اقتصادی استرالیا، زوج ارز AUDUSD افزایش یافت و شاخص تولیدات ناخالص داخلی استرالیا (GDP) در سه ماهه اول سال %۰٫۳ و در دوره سالیانه %۱٫۷ رشد یافت و هر یک بالاتر از حد پیش بینی های بازار به ترتیب %۰٫۲ و %۱٫۵ بودند. در واکنش به این خبر با توجه به تثبیت قیمت این زوج ارز در بالای سطح ۰٫۷۵۳۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) هم اکنون در تلاش برای عبور از سطح مقاومت ۰٫۷۵۵۹ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه و ۲۱ هفته گذشته) و ۰٫۷۵۷۰ است که اگر موفق شود تارگت افزایشی ۰٫۷۶۱۵ را نمایان می سازد.

در سایر تحولات نگرانی معامله گران از بحران داخلی دولت ترامپ، از بین رفتن تاثیر وعده های انتخاباتی ترامپ (کاهش مالیاتی و هزینه های مالی) و کاهش انتظارات بازار از چهار پله افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری از جمله دلایل اصلی تضعیف دلار در مقابل ارزهای اصلی و افزایش قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای ۷ ماهه گذشته محسوب می شوند. وعده ترامپ برای کاهش مالیات ها برای اشخاص و شرکت ها ، اختصاص هزار میلیارد دلار بودجه برای توسعه زیر ساخت ها و حذف مقررات دست و پا گیر همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

این در حالی است که سرمایه گذاران قبلا تصور می کردند این برنامه ها فورا تدوین و اجرا شود و زمینه برای رشد نرخ تورم آمریکا و بالا رفتن نرخ های بهره فراهم شود اما اکنون درباره تحقق این وعده ها تردید بوجود آمده است و طبیعی است که ین ژاپن و طلا به عنوان حوزه امن سرمایه گذاری جذابیت بیشتری پیدا کنند و ارزش دلار آمریکا با کاهش بیشتری در مقابل ارزهای اصلی بازار مواجه شود. با توجه به شرایط بی ثبات و نامطمئن بازارهای مالی، معامله گران به خرید اونس طلا اقدام خواهند کرد و تارگت های بعد از سطح مقاومت ۱۲۹۵ در چارت پایین به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا