تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز بازار در انتظار اتفاقات مهمی است که می تواند موج قابل توجهی را برای قیمت جهانی اونس طلا ایجاد کند و خوانند گانی که این بخش را دنبال می کنند احتمال رسیدن قیمت جهانی اونس طلا به عدد ۱۲۹۵ را بارها و بارها در گزارشات قبلی مشاهده کرده اند اما در حال حاضر و پس از فتح این تارگت اظهار نظر در رابطه با وضعیت اونس طلا در آستانه اتفاقات مهم امروز بسیار پیچیده می نماید.

در چارت پایین سطح ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) مقاومت بسیار مهمی است و قطعا در حمله اول واکنش معامله گران را در پی دارد و به عبارتی وضعیت تکنیکی و هم بنیادی موجود در بازار اوضاع قیمت جهانی اونس طلا را تحت الشعاع  قرار خواهد داد و تا قبل از رویدادهای مهم امروز اظهار نظر جدی در رابطه با مسیر آتی کار بسیار سختی به نظر می رسد.

شاید بهترین کار برای بدست آوردن درکی بهتر از اوضاع تکنیکال و فاندامنتال بازار در شرایط فعلی صبر باشد. باید منتظر بود و دید که آیا اتفاقات امروز می تواند باعث شکست سطح مقاومت ۱۲۹۵ و سیگنال خرید به سطح روانی ۱۳۰۰ شود یا اینکه از پایین سطح حمایت ۱۲۸۰ شکسته می شود و مقداری به سوی سطوح ۱۲۷۷ و ۱۲۷۲ اصلاح می کند.

اگر اخبار امروز (نتایج انتخابات پارلمانی انگلیس، جلسه بانک مرکزی اروپا و شهادت جیمز کومی رئیس سابق اف.بی. آی در برابر کمیته اطلاعاتی مجلس سنا) به نفع اونس طلا باشد امروز فرصت بسیار مناسبی برای شکست سطح مقاومت ۱۲۹۵ است در غیر این صورت احتمال ایجاد موج اصلاحی در پاسخ به چند روز افزایش وجود دارد. باید منتظر ماند و حرکت بازار را دنبال کرد. شکست هر یک از سطوح ۱۲۹۵ و ۱۲۸۰ مسیر آتی قیمت جهانی اونس طلا را مشخص خواهد کرد.

در طی ۲۴ ساعته گذشته شاهد موج چندانی در بازار نبودیم که علت اصلی این مسئله انتظار برای اتفاقات مهم روز پنجشنبه است. نتایج انتخابات پارلمانی انگلیس، جلسه بانک مرکزی اروپا و شهادت جیمز کومی رئیس سابق اف.بی. آی در برابر کمیته اطلاعاتی مجلس سنا همگی در این روز برگزار می شوند و از اهمیت بالایی برخوردار است. امروز علاوه بر سخنرانی دراقی، انتظار شهادت جیمز کومی را نیز داریم که می تواند بر بازار تاثیر گذار باشد.

جیمز کومی، رئیس برکنار شده پلیس فدرال – اف.‌ بی. ‌آی – قرار است امروز در یک جلسه‌ علنی کمیته اطلاعاتی مجلس سنا درباره اتهام دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلای آمریکا شهادت بدهد. انتظار می رود آقای کومی در جلسه امروز درباره این ادعا که دونالد ترامپ از او خواسته بود تا درباره تماس های یکی از مشاورانش (مایکل فلین) با مقامات روس تحقیق نکند هم صحبت کند.

امروز همچنین جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران برگزار می شود و هرچند انتظار تغییر خاصی در نرخ بهره را نداریم اما احتمال تغییر لحن دراقی و ارزیابی ها در خصوص چشم انداز اقتصادی و تورم موجب می شود تا کنفرانس مطبوعاتی رئیس این نهاد ماریو دراقی اهمیتی دو چندان پیدا کند.

از سوی دیگر مردم بریتانیا امروز برای انتخاب ۶۵۰ نماینده پارلمان این کشور پای صندوق رای می‌روند و دلیل اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام این است که خانم ترزا می برای انجام مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا و تضمین ثبات سیاسی به یک اکثریت قاطع ‌تر در پارلمان بریتانیا نیاز دارد. نظام سیاسی انگلیس چند حزبی است، اما به شکل سنتی دو حزب محافظه کار و کارگر، اصلی‌ترین رقبای انتخاباتی به شمار می‌آیند.

از آنجا که نظام سیاسی انگلیس پارلمانی مشروطه است، انتخابات مجلس عوام دارای اهمیت بالایی است. مقام‌های این اتحادیه خود را برای آغاز مذاکرات مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۱۷ آماده می‌کنند اما منتظر تایید این تاریخ بعد از انتخابات پارلمانی زودهنگام انگلیس هستند. محافظه‌کارها از قدیم به جناح راست سیاسی تمایل داشته‌اند و اگر در انتخابات امروز پیروز شوند، به دلیل آن که فرایند مذاکرات خروج انگلیس به نحو مطلوب تری آغاز خواهد شد این موضوع مقداری به حرکت اصلاحی اونس طلا می انجامد.

از سوی دیگر حزب کارگر هم برخاسته از جنبش کارگری است و به تفکر چپ متمایل است که اگر در انتخابات پیروز شوند از آنجایی که مذاکرات انگلیس با اتحادیه اروپا بر سر خروج سخت تر خواهد شد منجر به کاهش ارزش پوند و افزایش اونس طلا می شود. با این حال، باز هم باید منتظر نتایج انتخابات پارلمانی باشیم. در تقویم اقتصادی امروز، در سشن آمریکا، خبر مهم و قابل توجهی منتشر نخواهد شد و در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تنها آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۴۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۴۸۰۰۰) اعلام می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا