بازار تحت تاثیر سخنان دراقی، انتخابات پارلمانی انگلیس و شهادت جیمز کومی

سخنان آقای ماریو دراقی، رئیس ECB در کنفرانس خبری امروز به نوسانات یورو در مقابل دلار به سطح حمایت ۱٫۱۲۰۰ انجامید و در حال حاضر قیمت زوج ارز یورو – دلار آمریکا بین منطقه حمایت ۱٫۱۲۰۰ و مقاومت ۱٫۱۲۸۵ در روندی خنثی در نوسان است تا در سشن آمریکا یکی از سطوح فوق با قدرت و با تثبیت کندل دو ساعته شکسته شود و مسیر آتی مشخص گردد.

در این جفت ارز پایین سطخ ۱٫۱۲۰۰ حمایت ها بعدی به ترتیب بر روی ۱٫۱۱۶۵ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) و ۱٫۱۱۶۲ (پایین ترین سطح ۳۱ مه ۲۰۱۷) قرار دارند و بالای ۱٫۱۲۸۵ مقاومت های بعدی بر روی سطوح ۱٫۱۳۰۰ و ۱٫۱۳۲۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۶) تشکیل شده اند.

ماریو دراقی در جلسه امروز اظهار داشت که بانک مرکزی اروپا به خاطر بهبود چشم انداز اقتصادی اتحادیه اروپا برنامه ای برای کاهش مجدد نرخ بهره ندارد اما در عین حال به این نکته اشاره کرد که رشد پایین تورم به معنای ادامه اجرای محرک های اقتصادی در اقتصاد منطقه اتحادیه اروپا است و از نظر شورای سیاست گذاری بانک مرکزی اروپا نرخ بهره برای یک دوره زمانی طولانی در سطوح فعلی باقی می ماند این در حالی است که قبلا عبارت کاهش نرخ بهره را بکار برده بود.

بنا به اظهارات دراقی این کمیته در جلسه امروز در مورد کاهش تدریجی برنامه خرید اوراق قرضه بحث و گفتگو (Tapering) نکرد که این لحن از سخنان دراقی در واکنش اولیه منجر به کاهش ارزش یورو در بازارها شد و علیرغم اینکه امروز نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی اروپا (GDP) در سه ماهه اول سال با ثبت %۰٫۶ و در دوره سالیانه با ثبت %۱٫۹ سریع ترین رشد خود را در ۲ ساله گذشته تجربه کرد که در واقع بالاتر از حد پیش بینی بازار به ترتیب %۰٫۵ و %۱٫۷ بود اما بازار واکنشی به این خبر نشان نداد. در جلسه امروز پیش بینی نرخ رشد اقتصادی اتحادیه اروپا نیز نسبت به ماه مارس در هر سال به میزان %۰٫۱ رشد یافت اما پیش بینی نرخ رشد تورم قیمت مصرف کنندگان اروپا (CPI) کمتر از آن چیزی بود که قبلا در ماه مارس اعلام شده بود.

در جلسه امروز بانک مرکزی اروپا در پیش بینی جدید خود، نرخ رشد اقتصادی اروپا را در سال ۲۰۱۷ از رقم %۱٫۸ به %۱٫۹ افزایش داد و در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هر یک به ترتیب از %۱٫۷ به %۱٫۸ و از %۱٫۶ به %۱٫۷ افزایش یافت. این در حالی است که پیش بینی قیمت مصرف کنندگان اروپا در سال ۲۰۱۷ از %۱٫۷ به %۱٫۵ و در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب از %۱٫۶ به %۱٫۳ و از %۱٫۷ به %۱٫۶ کاهش یافت.

در سایر تحولات نتایج نظر‌سنجی‌ موسسه Ipsos Mori نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار به رهبری خانم ترزا می با ۴۴ درصد و حزب کارگر با ۳۶ درصد با اختلاف اندکی پیشتاز است و نسبت به نظرسنجی ۲ ژوئن حزب محافظه کار با ۸ واحد نسبت به ۵ واحد پیشتاز است. میزان حمایت از حزب لیبرال دموکرات در نظرسنجی جدید موسسه Ipsos Mori ، ۷ درصد، حزب استقلال بریتانیا (یوکیپ) ۴ درصد و حزب سبز ۲ درصد است.

براساس نتایج نظرسنجی موسسه یوگو  (YouGov) حزب محافظه کار با توجه به میزان حمایت ۴۲ درصد قادر به کسب ۲۶۹ – ۳۳۴ کرسی مجلس عوام است و براساس این نتایج حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین نیز با توجه به میزان حمایت ۳۸ درصد قادر به کسب ۲۳۸ – ۳۰۲ کرسی مجلس عوام در آستانه انتخابات پارلمانی است.

نتایج نظرسنجی موسسه یوگو بیانگر این است که حزب محافظه کار نتواند اکثریت ۶۵۰ کرسی مجلس عوام که ۳۲۶ کرسی است، را به دست آورد. رای گیری از ساعت ۰۷:۰۰ به وقت بریتانیا شروع شده است و تا ساعت ۲۲:۰۰ به وقت بریتانیا ادامه خواهد داشت و شمارش آرا بلافاصله پس از آن انجام خواهد شد.

پارلمان بریتانیا دارای ۶۵۰ کرسی و اکثریت مطلق آن ۳۲۶ کرسی است و هر حزبی که قادر به کسب ۳۲۶ اکثریت کرسی های مجلس عوام باشد پیروز انتخابات خواهد شد. پارلمان معلق نیز در شرایطی پدید می آید که هیچ‌ کدام از احزاب سیاسی انگلیس نتوانند اکثریت ۶۵۰ کرسی مجلس عوام که ۳۲۶ کرسی است، را به دست آورد و حزب اکثریت چند روز دیگر باید یک دولت ائتلافی تشکیل دهد. آخرین بار دیوید کامرون برای تشکیل دولت با حزب لیبرال دموکرات در سال ۲۰۱۰ ائتلاف کرد.

در سایر تحولات جیمز کومی، رئیس اخراج شده پلیس فدرال (اف.‌بی.‌آی) قرار است امروز برای پاسخگویی در جلسه علنی کمیته اطلاعاتی سنا حاضر شود. سایت کمیته اطلاعاتی سنا روز چهارشنبه بخش‌هایی از بیانیه‌ای که کومی قرار است در جلسه امروز قرائت کند را منتشر کرد و براساس این بیانیه کومی به کنگره آمریکا خواهد گفت که دونالد ترامپ از او خواسته بود به تحقیقاتش درباره تماس‌های مایکل فلن، مشاور امنیت ملی سابق‌اش با روسیه خاتمه دهد.

وی همچنین شهادت خواهد داد که رئیس‌ جمهوری آمریکا به او گفته بود: “من انتظار وفاداری دارم.” به باور ما در صورتیکه در لابه لای سخنان کومی برخی از ابهامات در خصوص پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا برطرف گردد و در واقع مقداری ثبات سیاسی به آمریکا برگردد این مساله می تواند مقداری موجب تقویت دلار در مقابل ارزهای اصلی مخصوصا در برابر ین ژاپن و اصلاح قیمت جهانی اونس طلا شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا