سایه سقوط بر سر پوند بعد از شکست ترزا می در انتخابات پارلمانی

چندی پیش زوج ارز GBPUSD با لمس ۱٫۳۰۵۰ پوند را به یکی از خبر سازترین ارزها تبدیل کرد و این سطح در ۸ ماهه پیش لمس نشده بود و سرتیتر اخبار شدن آن چندان بی دلیل هم نبود. اما این منطقه، منطقه اشباع خرید برای این ارز محسوب شده و پس لمس این سطح به شدت تضعیف شد بطوریکه با شکست سقف ابر ایچیموکوی روزانه (۱٫۲۷۸۰) بعد از ریزش قیمت تا سطح ۱٫۲۶۳۴ (کمترین سطح ۷ هفته گذشته) اکنون در ناحیه ۱٫۲۷ قرار دارد و خود را در پایین سطوح ۱٫۲۷۷۹ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) و ۱٫۲۷۷۰ (پایین ترین سطح ۳۱ مه ۲۰۱۷) که حالا تبدیل به مقاومت شده اند، تثبیت کرده است.

دلیل اصلی این بازگشت، خبر امروز شکست خانم ترزا می در قمار انتخابات انگلیس بوده است که مذاکرات پیشرو برکیست را با چالش جدی مواجه ساخته است. حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری ترزا می، نخست‌وزیر این کشور در انتخابات دیروز اکثریت پارلمانی خود را از دست داد و پارلمان جدید یک پارلمان به اصطلاح معلق خواهد بود، چون هیچ حزبی اکثریت را در آن به دست نیاورد.

پیش از این انتخابات خانم ترزا مه‌ در روز ۱۸ آوریل ۲۰۱۷ درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام انگلیس را برای ایجاد اتحاد در پارلمان مطرح کرد تا بدین ‌ترتیب موضع مذاکراتی دولت خود را در گفت‌وگوهای برکسیت تقویت کرده باشد که در نهایت این انتخابات بر خلاف پیش بینی او منجر به افزایش کرسی‌های حزب مخالف کارگر و کاهش کرسی های حزب حاکم محافظه کار شد.

نتیجه شمارش آرا نشان می‌دهد که حزب محافظه کار با از دست دادن ۱۲ کرسی، ۳۱۸ کرسی کسب کرد و حزب کارگر با به دست آوردن ۲۹ کرسی، تعداد کرسی‌های خود را به ۲۶۱ کرسی افزایش داد. حزب ملی‌گرای اسکاتلند با از دست دادن ۲۱ کرسی به ۳۵ کرسی دست یافت و حزب لیبرال دموکرات با کسب ۴ کرسی، ۱۲ کرسی به دست آورد. حزب اتحادگرای ایرلند شمالی نیز با کسب ۲ کرسی بیشتر، توانست ۱۰ کرسی را کسب کند و سایر احزاب نیز ۲ کرسی از دست دادند و در مجموع ۱۳ کرسی به دست آوردند.

بنابراین این خبر از آنجایی که بازار از نظر روانی به آن حساس خواهد بود فعلا مورد توجه فروشندگان پوند قرار گرفته است، امری که در صورت تحقق، تا زمانیکه قیمت زوج ارز پوند – دلار آمریکا در پایین سقف ابر ایچیموکوی روزانه قرار دارد می تواند به انجام حرکت کاهشی پوند برای بازگشت به محدوده های کمترین نرخهای ۷ هفته گذشته بیانجامد و خود را یک گام دیگر به سطوح حمایت ۱٫۲۶۱۶ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) و ۱٫۲۵۷۵ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) نزدیک تر کند که این سطح نزدیک به کف ابر ایچیموکوی روزانه می باشد.

از نظر تحلیل تکنیکال این سیستم قابلیت ارائه خطوط حمایت و مقاومت، جهت و قدرت روند و تعریف نقطه ورود و خروج را دارد که بعدها این سیستم به ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud) معروف شد زیرا بیشترین قدرت آن وابسته به ابری است که برای تعیین خطوط حمایت و مقاومت به کار می رود.

خبر بعدی که می تواند تاثیرگذار باشد و به جنب و جوش بازار کمک کند، اعلام نرخ بهره و بیانیه بانک مرکزی آمریکا در جلسه هفته آینده (۱۴ ژوئن ۲۰۱۷) است. در موضوعات گذشته به اهمیت بیانیه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) اشاره شده است و بحث در خصوص ادامه یا توقف افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا روز چهارشنبه هفته آینده به نتیجه خواهد رسید و نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری تعیین نرخ بهره با اعلام نرخ بهره جدید و بیانیه پایانی نشست به کار خود پایان خواهد داد.

آنچه از تحلیل ها و پیش بینی ها مشخص شده است، اینکه بانک فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره بانکی خود را از %۱٫۰۰ به %۱٫۲۵ افزایش خواهد داد و بیانیه ای که پس از جلسه در مورد چشم انداز اقتصادی و نرخ بهره صادر می شود می تواند وضعیت شاخص دلار آمریکا را مشخص کند و همانطور که در نمودار پایین مشخص است شاخص دلار آمریکا در صورت شکست سطح مقاومت ۹۷٫۶۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) می تواند به سوی سطوح مقاومت ۹۸٫۲۹ و ۹۸٫۷۵ افزایش یابد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی قرار دارند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا