تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

دیروز برنانکی حرفهای روز چهارشنبه خود را تکرار کرد و چندان خبر تاثیر گذاری بر بازار نبود اما مسئله دیگر در مورد آمریکا که از شب گذشته تا به الان مورد توجه تمامی رسانه ها و شبکه های خبری و بازارهای مالی و … قرار گرفته است اعلام ورشکستگی شهر دیترویت آمریکا است .

دیترویت قبلا یکی از بزرگترین شهرهای آمریکایی بود و البته امروز در زمره غولها به شمار نمی رود اما هنگامی این شهر در حال به زانو درامدن است تخمین شرایط دیگر بنگاههای اقتصادی که درگیر پروسه تامین روند اقتصادی و مالی هستند چندان سخت نیست . هرچند هنوز این مسئله تبدیل به یک فاجعه نشده و فعلا در حد یک شهر می باشد اما در صورتی که کنترل این شهر از دست آمریکایی خارج شود باید انتظار تاثیرات مخرب بر اقتصاد این کشور را داشته باشیم .

شهر دیترویت که زمانی چهارمین شهر بزرگ آمریکا محسوب می شد دیشب اعلام کرد که به واسطه فقدان شدید نقدینگی دیگر نمی تواند اقساط وام های دریافتی خود از نهادهای شهری را پرداخت کند . این خبر هر چند مربوط به نکول شهر دیترویت در بازپرداخت بدهی های خود بود و کل مبلغ آن نیز از ۱۸٫۵ میلیارد دلار فراتر نرفت و همچنین وزن چندانی نیز در اقتصاد این کشور ندارد اما خاطره ای را زنده کرد که برای اقتصاد آمریکا سخت هولناک است و کسانی که مدتی در این بازار فعالیت می کنند می دانند که بسیاری از خبرها همچون جرقه ای عمل می کند که انبار باروت از قبل مهیا شده را منفجر می کند .

در حقیقت مشهور است که طلا خبر های بد را دوست دارد. این جمله اولین قانون تجارت طلاست و تاجران این عرصه به نیکی می دانند که خبر های مربوط به جنگ ، شورش ، نا آرامی، بحران و ورشکستگی اقتصادی برخی از کشورها تاثیر شدیدی بر قیمت این کالا می گذارد و اگر چه این اتفاقات کام ما را تلخ می کند اما به مذاق طلا خوش می آید و این فلز گرانبها را گران بها تر می کند .

به همین دلیل هنگامی که بوی ناآرامی ، بحران و حتی ورشکستگی به مشام سرمایه داران می رسد سریعا سرمایه ها به سمت بازار طلا سرازیر می شود و قیمت طلا را به بالا سوق می دهند و همین مسئله باعث شد تا قیمت اونس طلا روز گذشته به سخنرانی برنانکی توجهی نکند و به واسطه خریدهای فیزیکی در بازار آسیا و خبر ورشکستگی دیترویت از منطقه ۱۲۷۴ به بالای ۱۲۹۰ افزایش یابد اما واقعیت آن است که اونس طلا هنوز پشت دروازه ۱۳۰۲ قرار دارد و باید منتظر ماند و دید که آیا موفق به عبور از این سد مستحکم خواهد شد ؟

از نظر تحلیل تکنیکال ، در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا در همان روند خنثی و رنج در نوسان است بطوریکه هر چند برای گذر از مقاومت ۱۳۰۲ تلاشهایی کرد اما فعلا موفق نشده است و همچنان در محدوده تعادل خود به سر می برد .

از نمایی بالاتر اگر به اونس طلا نگاه کنیم می بینیم که سطح ۱۳۰۲ ( بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) مقاومت بسیار مهمی برای اونس طلا محسوب می شود و به غیر از روز چهارشنبه یکبار در ۱۱ جولای و بار دیگر در اواخر همین روز گذشته نیز به این خط حمله شده که هر بار نا فرجام بوده است . در صورت شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۰۲ حرکت افزایشی تا سطح ۱۳۳۰ ادامه خواهد یافت. با نگاهی به نمودار اونس طلا، می توان حرکت صعودی اونس طلا به محض عبور از سطح ۱۳۰۲ را مشاهده کرد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا