تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

همانطور که در گزارش تحلیلی روز جمعه بدان اشاره شد حرکت صعودی قیمت جهانی اونس طلا پس از انتشار نتایج نظرسنجی آرای انتخابات پارلمانی انگلیس که در آن تشکیل دولت ائتلافی مطرح گردید، به منطقه سطوح حمایت ۱۲۶۴ و ۱۲۶۰ (خطوط میانگین متحرک ۲۱ و ۵۵ روزه گذشته) بازگشت.

اگر قیمت اونس طلا به زیر سطح حمایت ۱۲۶۰ سقوط کند، می بایست در انتظار کاهش قیمت به سطوح حمایت بعدی ۱۲۵۴ و ۱۲۴۴ (خطوط فیبوناچی ۵۰ و ۳۸٫۲ درصدی) بود. در صورت شروع حرکت صعودی، سطح مقاومت اولیه قیمت جهانی اونس طلا بر روی نرخهای ۱۲۷۶ (خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ و ۷۶٫۴ درصدی) و ۱۲۸۱ قرار دارند که تنها در صورت عبور از این سطوح، فرصتهایی برای افزایش ایجاد خواهد کرد.

از نظر تحلیل تکنیکال با توجه به اینکه قیمت اونس طلا هم اکنون در پایین سطوح حمایت ۱۲۷۶ و ۱۲۸۰ و خط روند نزولی رسم شده در چارت روزانه قرار دارد، این موضوع نشان می دهد که فعلا در کوتاه مدت فشارهای نزولی ناشی از سقف دو قلوی ساخته شده سطح ۱۲۹۵ پابرجاست. از این رو اگر سطح حمایت ۱۲۶۰ با قدرت شکسته شود تمرکز بر ادامه روند نزولی آغاز شده از سطح ۱۲۹۵ خواهد بود.

لازم به ذکر است مهمترین سطوح حمایت بعد از سطح ۱۲۶۰ به ترتیب نرخهای ۱۲۵۴ ، ۱۲۴۴ و ۱۲۳۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) هستند که هر یک از این سطوح می توانند در مسیر حرکت کاهشی، مانع بسیار جدی و محکمی برای قیمت جهانی اونس طلا باشند. معامله گران نیز در انتظار اعلام تصمیم کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال (FOMC) برای تعیین نرخ بهره بانکی هستند که روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

از آنجایی که هفته پیش حزب محافظه‌کار به رهبری ترزا می قادر به کسب اکثریت کرسی‌ها در مجلس این کشور نشد این مساله همچنان موجب تقویت دلار در مقابل پوند شده است و قیمت جهانی اونس طلا را تا نزدیکی سطح حمایت ۱۲۶۴ پایین کشانده است. وضعیت اونس طلا نیز بستگی به این خواهد داشت که مذاکرات خروج بین دولت انگلیس و اتحادیه اروپا چگونه پیش برود و همچنین این هفته توجه بعدی معامله گران اونس طلا به جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) معطوف خواهد بود.

در سایر تحولات قیمت جهانی اونس طلا در معاملات هفته گذشته بیشتر تحت تاثیر افزایش ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن و تحولات داخلی آمریکا از جمله سخنان جیمز کومی، رئیس سابق اف بی آی در کمیته اطلاعاتی سنا و آمارهای مثبت اقتصادی قرار گرفت. جیمز کومی هفته گذشته ترامپ را متهم کرد که با این هدف وی را اخراج کرده تا تحقیقات اف. بی. آی در مورد تبانی احتمالی ستاد انتخاباتی اش با تلاش های روسیه برای تاثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را تضعیف نماید.

در واقع سخنان کومی بازارها را چندان متعجب نساخت که همین نیز باعث کاهش قیمت جهانی اونس طلا به نزدیکی سطح حمایت ۱۲۶۴ شده است و برای امروز باید منتظر ماند و دید موفق به شکست این سطح حمایت مهم می شود یا خیر. اخبار متعددی که این هفته در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت اونس طلا را فراهم آورد و در این میان، بی شک، اخبار بانک مرکزی آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

در موضوعات گذشته به اهمیت بیانیه بانک مرکزی آمریکا اشاره شده است و بحث در خصوص ادامه یا توقف افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا روز چهارشنبه این هفته به نتیجه خواهد رسید و نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری تعیین نرخ بهره با اعلام نرخ بهره جدید و بیانیه پایانی نشست به کار خود پایان خواهد داد. آنچه از تحلیل ها و پیش بینی ها مشخص شده است، اینکه بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی خود را از %۱٫۰۰ به %۱٫۲۵ افزایش خواهد داد.

بیانیه ای که پس از جلسه در مورد چشم انداز اقتصادی و نرخ بهره صادر می شود می تواند وضعیت قیمت جهانی اونس طلا را مشخص کند و در واقع بیشتر توجه و تمرکز فعالان اونس طلا به انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا خواهد بود و از اهمیت خاصی برای بازار برخوردار است. در کل در حال حاضر مسئله تنها مراحل افزایش نرخ بهره ایالات متحده در سال جاری می باشد و به عبارتی گمانه زنیها پیرامون اینست، سه مرحله یا چهار مرحله ؟ و سوالاتی از این قبیل.

امروز اخبار چندان مهمی را انتظار نداریم و معمولا در روزهای که خبر خاصی در بازار منتشر نمی شود، بازار متاثر از اخبار روزهای قبل خواهد بود و به عبارتی به هضم آنها مشغول می شود. لازم به ذکر است برای این هفته تا قبل از جلسه بانک مرکزی آمریکا انتظار اخبار نسبتا مهمی را داریم، شاخص قیمت تولیدکنندگان (PPI) ، شاخص قیمت مصرف کنندگان (CPI)، شاخص خرده فروشی آمریکا خبرهایی هستند که بازار قطعا به آنها توجه خواهد کرد. آمار مجوز ساختمان سازی و شروع خانه سازی و شاخص تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا نیز روز جمعه اعلام خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا