نیم نگاهی به رویدادهای مهم این هفته و ادامه روند نزولی برای پوند

در ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه خبر خاصی منتشر نخواهد شد اما در ادامه روزهای سه شنبه تا چهارشنبه، ببیشترین توجه بازار بر روی اخبار اقتصادی این کشور متمرکز خواهد بود. در این روزها، دو خبر بسیار مهم و تاثیر گذار منتشر خواهد شد که وضعیت میزان تورم را تعیین خواهند کرد. شاخص PPI (میزان تورمی که تولید کننده با آن مواجه بوده است) و شاخص CPI  (مقدار تورمی که در سبد کالاهای مصرف کننده مشاهده شده است). پیش بینی منابع خبری و اطلاع رسانی از کاهش این دو شاخص در ماه مه خبر می دهند.

دو گزارش بسیار مهم دیگر این هفته در آمریکا، میزان خرید سهام های آمریکا در خارج از این کشور و شروع ساخت و ساز مسکن است. شاخص  TIC یا همان میزان خالص خرید سهام های آمریکا در خارج از کشور، مشخص کننده میزان تمایل سرمایه گذاران خارجی به بازار سهام آمریکا است و معین کننده میزان تقاضا برای آن است. رشد این شاخص، نشان دهنده درخواست بیشتر برای دلار است و در نتیجه می تواند واکنش های قابل توجهی را در بازار بجا بگذارد. در این خصوص، پیش بینی ها از تغییر میزان خرید سهام های ایالات متحده از ۵۹٫۸ میلیارد دلار به ۳۷٫۳ میلیارد دلار در ماه آوریل خبر می دهند.

خبر دوم، شروع خانه سازی آمریکا است که بسیار قابل توجه خواهد بود و این شاخص تاثیر بسیار زیادی در شناسایی وضعیت اقتصادی آمریکا دارد. ساده ترین دلیل در این خصوص آن است که تا هنگامی که فروش مسکن مورد اطمینان سازندگان قرار نگیرد، مسکنی ساخته نخواهد شد. در واقع تغییر این شاخص، دورنمایی از وضعیت تقاضا برای مسکن و قدرت خرید را مشخص می کند از سوی دیگر، با شروع ساخت هر واحد مسکن جدید، میزان اشتغال، افزایش یافته و همچنین، برای این اشتغال، می بایست درآمد در نظر گرفته شود.

درآمد حاصله وارد اقتصاد کشور می شود و جریان می یابد و در ادامه، پس از ساخت مسکن نیز نیازهای اولیه خریدار در مسکن جدید (امکانات رفاهی و اولیه هر منزل)، به معنای تولید بیشتر در بخش کارخانجات است. پیش بینی می شود روز جمعه شاخص شروع خانه سازی آمریکا در ماه مه از رقم قبلی ۱٫۱۷۲ میلیون واحد به ۱٫۲۱۵ میلیون واحد و آمار مجوز ساختمان سازی آمریکا در ماه آوریل از رقم قبلی ۱٫۲۲۹ میلیون واحد به ۱٫۲۴۷ میلیون واحد رشد یابند.

از این رو اخبار متعددی که این هفته در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت شاخص دلار آمریکا را فراهم آورد و در این میان، بی شک، اخبار بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. امروز اخبار چندان مهمی را انتظار نداریم و معمولا در روزهای که خبر خاصی در بازار منتشر نمی شود، بازار متاثر از اخبار روزهای قبل خواهد بود و به عبارتی به هضم آنها مشغول می شود.

در موضوعات گذشته به اهمیت بیانیه بانک مرکزی آمریکا اشاره شده است و بحث در خصوص ادامه یا توقف افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا روز چهارشنبه این هفته به نتیجه خواهد رسید و نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری تعیین نرخ بهره با اعلام نرخ بهره جدید و بیانیه پایانی نشست به کار خود پایان خواهد داد.

آنچه از تحلیل ها و پیش بینی ها مشخص شده است، اینکه بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی خود را از %۱٫۰۰ به %۱٫۲۵ افزایش خواهد داد. با این حال، موضوعی که بازار بدقت به آن توجه خواهد داشت اینکه در بیانیه بانک فدرال وضعیت آتی سیاستهای پولی چگونه ترسیم خواهد شد و مطابق همیشه، ارزیابی بانک فدرال از چشم انداز اقتصادی ایالات متحده مورد توجه شدید بازار خواهد بود.

در واقع بیانیه ای که پس از جلسه در مورد چشم انداز اقتصادی و نرخ بهره صادر می شود می تواند وضعیت قیمت جهانی شاخص دلار را مشخص کند و در واقع بیشتر توجه و تمرکز فعالان اونس طلا به انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا خواهد بود و از اهمیت خاصی برای بازار برخوردار است. در کل در حال حاضر مسئله تنها مراحل افزایش نرخ بهره ایالات متحده در سال جاری می باشد و به عبارتی گمانه زنیها پیرامون اینست، سه مرحله یا چهار مرحله ؟ و سوالاتی از این قبیل.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است شاخص دلار آمریکا در صورت شکست سطح مقاومت ۹۷٫۶۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) می تواند به سوی سطوح مقاومت ۹۸٫۲۹ و ۹۸٫۷۵ افزایش یابد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی قرار دارند. سطح حمایت اولیه بر روی ۹۷٫۰۰ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) قرار گرفته است.

در سایر تحولات در زوج ارز پوند – ین ژاپن قیمت آن بعد از نتایج انتخابات پارلمانی انگلیس خود را پایین کف ابر ایچیموکو در تایم فریم روزانه تثبیت کرده است و از آنجایی که شکست حزب محافظه کار در انتخابات هفته گذشته بر روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تاثیر منفی خواهد داشت، سیگنال فروش به سوی سطح حمایت بعدی ۱۳۸٫۸۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) صادر کرده است.

از نظر تحلیل تکنیکال این اندیکاتور قابلیت ارائه خطوط حمایت و مقاومت، جهت و قدرت روند و تعریف نقطه ورود و خروج را دارد که بعدها این سیستم به ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud)  معروف شد زیرا بیشترین قدرت آن وابسته به ابری است که برای تعیین خطوط حمایت و مقاومت به کار می رود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

این هفته هر چند در تقویم اقتصادی انگلیس آمارهای قیمت مصرف کنندگان ، بازار کار انگلیس ، آمار خرده فروشی و جلسه بانک مرکزی انگلیس (BoE) را داریم اما فضای بازار همانند روزهای گذشته است و ما در یک روند نزولی برای پوند قرار داریم و عوامل سیاسی بعد از انتخابات پارلمانی انگلیس که بازار را چنین آشفته کرده همچنان پا برجا هستند و تنها عوامل تکنیکی و رسیدن به مناطق اشباع می تواند مقداری جلوی امواج را بگیرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا