تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا در منطقه ای مابین ۱۲۶۰ و ۱۲۷۱ در حال نوسان است و پس از خبر فردا یکی از این دو خط شکسته خواهند شد و تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد. بهتر است منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را به محض شکست یکی از سطوح حمایت ۱۲۶۰ یا مقاومت ۱۲۷۱ در پی دارد. از نظر تحلیل تکنیکال با توجه به اینکه قیمت اونس طلا هم اکنون در پایین سطوح حمایت ۱۲۷۱ و ۱۲۷۶ و خط روند نزولی رسم شده در چارت روزانه قرار دارد، این موضوع نشان می دهد که فعلا در کوتاه مدت فشارهای نزولی ناشی از سقف دو قلوی ساخته شده در سطح ۱۲۹۵ پابرجاست.

از این رو اگر سطح حمایت ۱۲۶۰ با قدرت شکسته شود و برای تایید آن قیمت به پایین سطح ۱۲۵۸ (پایین ترین سطح ۲ ژوئن ۲۰۱۷) کاهش یابد، تمرکز بر ادامه روند نزولی به سوی سطوح ۱۲۵۴ و ۱۲۴۸ (خط میانگین متحرک ۲۱ هفته گذشته) خواهد بود.

مهمترین سطوح حمایت بعد از سطح ۱۲۶۰ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) به ترتیب نرخهای ۱۲۵۴ ، ۱۲۴۸ ، ۱۲۴۴ و ۱۲۳۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) قرار دارند که هر یک از این سطوح می توانند در مسیر حرکت کاهشی، مانع بسیار جدی و محکمی برای قیمت جهانی اونس طلا باشند.

معامله گران در انتظار اعلام تصمیم کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال (FOMC) برای تعیین نرخ بهره بانکی هستند که روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. فی الواقع سکوت این چند روز بازار موئد این مسئله است که انفجاری مهیب در راه است.

قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی قرار گرفته و چشم انداز حرکت روزانه نیز ادامه همین حرکت است و بی تردید بازار در انتظار اعلام نرخ بهره بانکی آمریکا است و خود را برای واکنش احتمالاً شدید نسبت به آن آماده ساخته است. فردا شب با اعلام تصمیم FOMC – کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا- نوسانات بازار آغاز خواهد شد و این خبر، توجه عمده بازارها را به خود جلب خواهد کرد.

اخبار متعددی که این هفته در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت اونس طلا را فراهم آورد و در این میان بی شک اخبار بانک مرکزی آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.  در موضوعات گذشته به اهمیت بیانیه بانک مرکزی آمریکا اشاره شده است و بحث در خصوص ادامه یا توقف افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا فردا به نتیجه خواهد رسید و نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری تعیین نرخ بهره با اعلام نرخ بهره جدید و بیانیه پایانی نشست به کار خود پایان خواهد داد. آنچه از تحلیل ها و پیش بینی ها مشخص شده است، اینکه بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی خود را از %۱٫۰۰ به %۱٫۲۵ افزایش خواهد داد.

بیانیه ای که پس از جلسه در مورد چشم انداز اقتصادی و نرخ بهره صادر می شود می تواند وضعیت قیمت جهانی اونس طلا را مشخص کند و در واقع بیشتر توجه و تمرکز فعالان اونس طلا به انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا خواهد بود و از اهمیت خاصی برای بازار برخوردار است. در کل در حال حاضر مسئله تنها مراحل افزایش نرخ بهره ایالات متحده در سال جاری می باشد و به عبارتی گمانه زنیها پیرامون اینست، دو مرحله ، سه مرحله یا چهار مرحله ؟ و سوالاتی از این قبیل.

با این حال، موضوعی که بازار بدقت به آن توجه خواهد داشت اینکه در بیانیه بانک فدرال وضعیت آتی سیاستهای پولی چگونه ترسیم خواهد شد و مطابق همیشه، ارزیابی بانک فدرال از چشم انداز اقتصادی ایالات متحده مورد توجه شدید بازار خواهد بود.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص PPI (میزان تورمی که بخش تولید کننده در سبد خرید کالاهای خود می بینند) ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و انتظار می رود در ماه مه از رقم قبلی %۰٫۵ به %۰٫۱ و سالیانه از رقم قبلی %۲٫۵ به %۲٫۳ تغییر یابد. نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص “پایه” یا “اصلی” است که به آن Core PPI گفته می شود.

در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود. برای شاخص اصلی قیمت تولید کنندگان آمریکا پیش بینی می شود ماهیانه از رقم قبلی %۰٫۴ به %۰٫۲ و سالیانه از رقم قبلی %۱٫۹ به %۲٫۰۰ تغییر یابد. اما به احتمال زیاد این گزارش تاثیر چندانی بر روند حرکت اونس طلا نگذارد و بازار به انتظار خبر فردا شب بماند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا