افزایش دلار کانادا و انتظار برای اعلام تصمیم فردا FOMC

فردا شب مهمترین خبر بازار، اعلام تصمیم FOMC برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال آمریکا است. انتظار می رود تا قبل از این خبر معاملات به آرامی ادامه یابد و انتظار برای اعلام تصمیم FOMC برای نرخ بهره جدید بانک مرکزی آمریکا معاملات را در روندی آرام پیش ببرد. پیش بینی بازار بر مبنای معاملات آتی نرخ بهره فدرال، افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره به رقم %۱٫۲۵ است.

همانند همیشه، عمده توجه فعالان بازار به بیانیه بانک فدرال معطوف خواهد بود تا در آن به نشانه هایی از سیاستگذاری های پولی و یا اقدامات آتی در زمینه افزایش نرخ بهره دست یابند. در معاملات بازار ارز قیمت جفت ارز یورو – دلار کماکان مابین نرخهای ۱٫۱۱۸۵ و ۱٫۱۲۳۰ قرار دارد و چشم انداز کلی تغییر چندانی نکرده است.

در حرکت نزولی تنها بسته شدن کندل روزانه یورو پایین سطح ۱٫۱۱۹۳ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) در کوتاه مدت چشم انداز یورو را به کاهشی تبدیل خواهد کرد. سطوح مقاومت روزانه یورو نیز به ترتیب بر روی ۱٫۱۲۳۶ ، ۱٫۱۲۵۰ و ۱٫۱۲۸۵ (بالاترین سطح ۲ ژوئن ۲۰۱۷) تشکیل شده اند.

در سایر تحولات امروز با انتشار اخبار مثبت تورم در انگلیس، پوند مقداری به بالای سطح ۱٫۲۷۰۰ تقویت شد اما کماکان با سطوح مقاومت ۱٫۲۷۷۰ (بالاترین سطح ۱۲ ژوئن ۲۰۱۷) و ۱٫۲۷۷۷ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) مواجه است. امروز آمار قیمت مصرف کنندگان انگلیس (CPI) در ماه مه %۰٫۳ و سالیانه %۲٫۹ اعلام شدند و هر یک بالاتر از حد پیش بینی بازار %۰٫۲ و %۲٫۷ بودند.

آمار خالص قیمت مصرف کنندگان انگلیس (Core CPI) در ماه مه %۲٫۶ اعلام شد و بالاتر از حد پیش بینی بازار %۲٫۴ بود. بانک مرکزی انگلیس (BoE) روز پنجشنبه سیاستهای پولی و تصمیم گیری در خصوص میزان نرخ بهره و برنامه خرید اوراق قرضه خود را اعلام خواهد کرد و هر چند گزارش های خبری حاکی از آن است که ممکن است، نرخ بهره (%۰٫۲۵) و برنامه خرید اوراق قرضه (۴۳۵ میلیارد پوند) در این ماه ثابت مانده و تغییری نکند اما هرج و مرج سیاسی و عدم مقابله با تبعات منفی برکسیت منجر به کاهش ارزش پوند از نزدیکی سطوح مقاومت روزانه می شود.

ارزش دلار کانادا (CAD) نیز در واکنش به اظهارات معاون ارشد بانک مرکزی کانادا (BoC) در خصوص افزایش نرخ بهره در سال جاری با افزایش روبرو شده است به طوریکه در طی ۲۴ ساعته گذشته جفت ارز USDCAD از حدود ۱٫۳۴۷۰ به حوالی ۱٫۳۲۵۰ کاهش یافته است و با شیب تندی در برابر دلار آمریکا رو به افزایش است  و در این زوج ارز چون دلار کانادا در مخرج کسر قرار دارد هرچه این عدد کمتر باشد به معنی تقویت دلار کانادا در مقابل دلار آمریکا است. از نظر تحلیل تکنیکال در حرکت نزولی USDCAD تثبیت کندل دو ساعته قیمت در پایین سطح ۱٫۳۲۵۰ می تواند موجب فرود بیشتر قیمت به زیر سطح ۱٫۳۲۲۵ و ۱٫۳۲۰۰ شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

خانم کارولین ویلکینز معاون ارشد بانک مرکزی کانادا با لحنی تند و صریح اظهار داشت، رشد سه ماهه اول سال اقتصادی در آمریکا شمالی “بسیار چشمگیر” بوده است و نشانه های گسترش رشد اقتصادی این کشور موجب خواهد شد تا بانک مرکزی کانادا به این موضوع فکر کند که آیا دیگر ضرورتی برای پایین نگه داشتن نرخ بهره وجود دارد یا نه، که این سخنان به تقویت دلار کانادا به بالاترین نرخهای دو ماهه گذشته کمک کرده است. هر چند اکثر فعالان بازار انتظار افزایش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا در سال آینده را دارند اما پیش بینی ۵۲ درصدی بازار بر مبنای معاملات آتی نرخ بهره ، افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره بانک مرکزی کانادا تا پایان سال جاری را نشان می دهد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص PPI (میزان تورمی که بخش تولید کننده در سبد خرید کالاهای خود می بینند) ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و انتظار می رود در ماه مه از رقم قبلی %۰٫۵ به %۰٫۱ و سالیانه از رقم قبلی %۲٫۵ به %۲٫۳ تغییر یابد. نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص “پایه” یا “اصلی” است که به آن  Core PPI  گفته می شود. در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود.

برای شاخص اصلی قیمت تولید کنندگان آمریکا پیش بینی می شود ماهیانه از رقم قبلی %۰٫۴ به %۰٫۲ و سالیانه از رقم قبلی %۱٫۹ به %۲٫۰۰ تغییر یابد. فردا نیز شاخص CPI (مقدار تورمی که در سبد کالاهای مصرف کننده مشاهده شده است) اعلام می شود. این اخبار در کنار شاخص اصلی هزینه های مصارف شخصی (Core PCE) مهمترین شاخص های تعیین کننده میزان تورم آمریکا به شمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بسیار کلیدی و مهم است.

برای روشن شدن موضوع، به رابطه تورم و نرخ بهره اشاره می کنیم و بدین منظور با مثالی ساده وارد بحث می شویم: تصور کنید که شخصی از شما ۱۰۰ دلار قرض می گیرد و تعهد می کند که سال آینده، اصل پول و سود آن را به شما بازگرداند.

حال سوال اینجاست که شما چه میزان سود طلب می کنید و چگونه آن را محاسبه می نمایید؟ عمده پاسخ به این سوال، به میزان تورم باز خواهد گشت. زیرا طبیعتاً شما می دانید که ۱۰۰ دلار فعلی، قدرت خرید مشابهی در سال آینده نخواهد داشت، به عبارت دیگر، با ۱۰۰ دلار فعلی نمی توان سال آینده نیز همین مقدار کالا و یا خدمات تهیه کرد.

اکنون این سوال مطرح است که چگونه باید تشخیص داد که در سال آینده، میزان تورم چقدر است و این سود چگونه باید محاسبه شود: اینجاست که شاخص های تورمی  PPI و CPI نقش مهمی را بازی خواهند کرد و با رجوع به آنها می توان از قدرت خریدی که در ۱۲ ماه آینده وجود خواهد داشت، مطلع شد. در چارت پایین نیز مشخص است که قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا با سطح مقاومت ۹۷٫۶۷ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) مواجه است که این سطح مماس با سقف کانال نزولی رسم شده است.

یکی از استدلاهای بانکهای مرکزی نیز برای افزایش نرخ بهره بانکی رجوع به این شاخصها است. معمولاً برای اطلاع واقعی تر از میزان رشد تورم، این شاخص ها را در دورهای سالانه مورد بررسی قرار می دهند، زیرا در دوره های ماهانه، به دلیل تغییر قیمت در حوزه انرژی و مواد غذایی، نوسانات بیشتری دیده می شود. با این حال استثنا برای امروز و فردا به احتمال زیاد این گزارشات تاثیر چندانی بر روند حرکت بازار نگذارند و بازار به انتظار خبر فردا شب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) بماند. بهتر است منتظر بمانیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا