تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت جهانی اونس طلا همچنان در منطقه ای مابین ۱۲۵۸ و ۱۲۷۱ که روز گذشته اشاره شد در حال نوسان است و همانطور که گفته شد امروز یکی از این دو خط شکسته خواهند شد و تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد. بهتر است با توجه به خبر ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را به محض شکست یکی از سطوح حمایت ۱۲۵۸ یا مقاومت ۱۲۷۱ در پی دارد.

از نظر تحلیل تکنیکال با توجه به اینکه قیمت اونس طلا هم اکنون در پایین سطوح حمایت ۱۲۷۱ و ۱۲۷۶ و خط روند نزولی رسم شده در چارت روزانه قرار دارد، این موضوع نشان می دهد که فعلا در کوتاه مدت فشارهای نزولی ناشی از سقف دو قلوی ساخته شده در سطح ۱۲۹۵ پابرجاست. از این رو اگر سطح حمایت ۱۲۵۸ با قدرت شکسته شود تمرکز بر ادامه روند نزولی به سوی سطوح ۱۲۵۴ و ۱۲۴۸ (خط میانگین متحرک ۲۱ هفته گذشته) خواهد بود، در غیر این صورت می بایست احتیاط کرد.

در چارت پایین مهمترین سطوح حمایت بعد از سطح ۱۲۵۸ به ترتیب نرخهای ۱۲۵۴ ، ۱۲۴۸ ، ۱۲۴۴ ، ۱۲۴۶ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) و ۱۲۳۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) قرار دارند که هر یک از این سطوح می توانند در مسیر حرکت کاهشی، مانع بسیار جدی و محکمی برای قیمت جهانی اونس طلا باشند.

در حرکت صعودی نیز شکست سطح مقاومت ۱۲۷۱ (به شرط تثبیت کندل دو ساعته بالای آن) موجب تقویت به سوی سطوح ۱۲۷۶ و ۱۲۸۱ می شود. بنابراین برای امروز معامله گران در انتظار اعلام تصمیم کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال (FOMC) برای تعیین نرخ بهره بانکی هستند که امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد. فی الواقع سکوت این چند روز بازار موئد این مسئله است که انفجاری مهیب در راه است و می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای قیمت جهانی اونس طلا فراهم آورد.

همانطور که دیروز گفتیم قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی قرار گرفته و چشم انداز حرکت روزانه نیز ادامه همین حرکت است و بی تردید امروز بازار در انتظار اعلام نرخ بهره بانکی آمریکا است و خود را برای واکنش احتمالاً شدید نسبت به آن آماده ساخته است.

امشب در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران با اعلام تصمیم FOMC – کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا- نوسانات بازار آغاز خواهد شد و این خبر به همراه کنفرانس خبری یلن رئیس بانک فدرال توجه عمده بازارها را به خود جلب خواهد کرد. اخبار متعددی که از امروز در بازار منتشر خواهند شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت اونس طلا را فراهم آورند و در این میان بی شک آمار قیمت مصرف کنندگان، خرده فروشی و جلسه بانک مرکزی آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهند کرد.

در موضوعات گذشته به اهمیت بیانیه بانک مرکزی آمریکا اشاره شده است و بحث در خصوص ادامه یا توقف افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا امشب به نتیجه خواهد رسید و نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری تعیین نرخ بهره با اعلام نرخ بهره جدید و بیانیه پایانی نشست به کار خود پایان خواهد داد. آنچه از تحلیل ها و پیش بینی ها مشخص شده است، اینکه بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی خود را از %۱٫۰۰ به %۱٫۲۵ افزایش خواهد داد.

بیانیه ای که پس از جلسه در مورد چشم انداز اقتصادی و نرخ بهره صادر می شود می تواند وضعیت قیمت جهانی اونس طلا را مشخص کند و در واقع بیشتر توجه و تمرکز فعالان اونس طلا به انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا خواهد بود و از اهمیت خاصی برای بازار برخوردار است. در کل در حال حاضر مسئله تنها مراحل افزایش نرخ بهره ایالات متحده در سال جاری می باشد و به عبارتی گمانه زنیها پیرامون اینست، دو مرحله، سه مرحله یا چهار مرحله ؟ و سوالاتی از این قبیل.

با این حال، موضوعی که بازار بدقت به آن توجه خواهد داشت اینکه در بیانیه بانک فدرال وضعیت آتی سیاستهای پولی چگونه ترسیم خواهد شد و مطابق همیشه، ارزیابی بانک فدرال از چشم انداز اقتصادی ایالات متحده مورد توجه شدید بازار خواهد بود.

امروز انتظار اعلام شاخص های مهمی را در تقویم اقتصادی آمریکا داریم که مهمترین آنها شاخص بهای مصرف کننده (CPI) و آمار خرده فروشی آمریکا (Retail Sales) است.  شاخص CPI ) مقدار تورمی که در سبد کالاهای مصرف کننده مشاهده شده است) ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و انتظار می رود در ماه مه از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۱ و سالیانه از رقم قبلی %۲٫۲ به %۲٫۰۰ تغییر یابد.

نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص ” پایه” یا “اصلی” است که به آن Core CPI گفته می شود. در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود. برای شاخص اصلی قیمت مصرف کنندگان آمریکا پیش بینی می شود ماهیانه از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۲ و سالیانه همانند رقم قبلی %۱٫۹ اعلام شود. . این اخبار در کنار شاخص اصلی هزینه های مصارف شخصی (Core PCE) مهمترین شاخص های تعیین کننده میزان تورم آمریکا به شمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بسیار کلیدی و مهم است.

برای شاخص خرده فروشی آمریکا نیز پیش بینی می شود در ما مه از رقم قبلی %۰٫۴ به %۰٫۱ کاهش یابد و برای آمار اصلی خرده فروشی آمریکا انتظار می رود در ماه مه از رقم قبلی %۰٫۳ به %۰٫۲ کاهش یابند. در حال حاضر بازار به این قطعیت رسیده است که نرخ بهره آمریکا باید امشب افزایش یابد. شاخص CPI و Retail Sales که امروز اعلام می شوند می تواند تا حدودی وضعیت اقتصادی آمریکا را مشخص کنند. با توجه به اینکه اقتصاد آمریکا اقتصادی وابسته به مصرف کننده است شاخص خرده فروشی همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده و تا قبل از جلسه بانک مرکزی آمریکا، تاثیر بالایی نیز بر بازار خواهد گذاشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا