تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLN7) هنوز پیش بینی می شود قیمت آن با کاهش مواجه شود و سیگنال فروش تا سطوح ۴۵٫۵۷ و ۴۵٫۲۱ دلار در هر بشکه صادر کند که این موضوع را شکسته شدن سطح ۴۶٫۴۶ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) نشان داده است و اگر این سطوح حمایت شکسته شود منجر به صدور سیگنال فروش و کاهش بیشتر قیمت آن تا سطوح ۴۴٫۶۰ و ۴۴٫۰۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) می شود که در نمودار زیر مشخص است.

لازم به ذکر است بامداد امروز گزارش موسسه فرآورده‌های نفت آمریکا (API) نشان‌دهنده افزایش ۲٫۷۵۰ میلیون بشکه‌ای سطح ذخایر نفتی آمریکا بود که بالاتر از حد پیش بینی ۲٫۷۰۰- میلیون بشکه و رقم قبلی ۴٫۶۲۰- میلیون بشکه بود و منجر به کاهش قیمت نفت در لحظه انشار خبر گردید. در تقویم اقتصادی امروز، اخبار متعددی به چشم می خورد که در میان آنها، اعلام آمار موجودی ذخایر نفت اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران می تواند تعیین کننده جهت وضعیت قیمت نفت آمریکا باشد. پیش بینی می شود این هفته ذخایر نفتی آمریکا از رقم قبلی ۳٫۲۹۵ میلیون بشکه به ۲٫۷۳۹- میلیون بشکه کاهش یابد. 

همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم شرکت‌ نفتی بیکر هیوز ایالات متحده نیز تعداد دکل‌های حفاری خود را در هفته منتهی به ۹ ژوئن با ۸ دکل افزایش به ۷۴۱ دکل افزایش داده است که بالاترین میزان از ماه آوریل ۲۰۱۵ به این سو می باشد. این امر حاکی از آن است که تولیدکنندگان آمریکایی همچنان منتظر کاهش قیمت‌ها هستند بطوریکه میزان تولیدات نفت آمریکا از اواسط سال گذشته تا کنون بیش از %۱۰ رشد داشته است و به ۹٫۳ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است، رقمی که طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در سال آینده از مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز هم عبور خواهد کرد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود سطح ۴۶٫۹۱ بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۴۳٫۷۶ (پایین ترین سطح ۵ مه ۲۰۱۷) به ۵۲ (بالاترین سطح ۲۵ مه ۲۰۱۷) قرار داشت که با قدرت شکسته شدند و اقدام معامله گران به گرفتن پوزیشن های فروش می تواند موجب فرود تا نرخهای ۴۵٫۵۷ و ۴۵٫۲۱ (پایین ترین سطح ۸ ژوئن ۲۰۱۷) و پس از آن ۴۴٫۱۵ (پایین ترین سطح ۵ مه ۲۰۱۷) شود که در این صورت، زمینه برای فرود بیشتر فراهم خواهد شد. از منظر تحلیل تکنیکال برای قیمت نفت خام سبک آمریکا در کوتاه مدت و میان مدت هنوز پیش بینی می کنیم قیمت آن تا سطح ۴۴٫۰۹ ریزش داشته باشد که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه ۲۰۱۶) به ۵۵٫۲۴ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) می باشد.

همانطور که پیشتر گفتیم نگاهی به چارت نفت خام سبک آمریکا نیز موئد این مطلب است و معامله گرانی که در این چند هفته اخیر نفت را فروخته اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند. از منظر تحلیل تکنیکال در واقع موج کاهشی که از سطح ۵۵٫۲۴ شروع شده است در قالب یک الگوی زیگزاگی شکل دو قلو ساخته شده است که در مجموع از هفت موج کوچک تشکیل شده است و موج پنجم یعنی موج A در حال کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا به سوی سطح ۴۴٫۰۹ در روزهای آتی می باشد.

این تارگت نزولی در چارت روزانه به وضوح مشخص شده است که می تواند به فرود بیشتر قیمت نفت خام سبک آمریکا در بازار بیانجامد. از این رو این هفته باید منتظر واکنش های تکنیکی بازار بود و در قیمت نفت خام سبک آمریکا که زیر سطوح ۴۶٫۷۴ و ۴۶٫۹۱ قرار گرفته است با شکسته شدن سطح ۴۵٫۵۷ احتمال ریزش بیشتر به ۴۵٫۲۱ و نرخهای پایین تر وجود خواهد داشت که اهداف نزولی بعدی آن را در چارت یک ساعته و روزانه پایین مشاهده می فرمائید.

در نمودار بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRQ7) تحلیل قبلی همچنان معتبر است و هنوز پیش بینی می شود قیمت آن با کاهش مواجه شود و با شکست سطح ۴۷٫۸۷ به ترتیب تا سطوح ۴۷٫۴۰ و ۴۶٫۹۸ کاهش یابد و سیگنال فروش صادر کند که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی  cتایید کرده است و احتمال ریزش مجدد قیمت به سطوح ۴۶٫۹۸ (پایین ترین سطح ۵ مه ۲۰۱۷) و ۴۶٫۶۴ (پایین ترین سطح ۵ مه ۲۰۱۷) وجود دارد که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سومین موج از الگوی زیگزاگ می باشد که از سطح ۵۴٫۶۷ (بالاترین سطح ۲۵ مه ۲۰۱۷) شکل گرفته است و به باور ما با توجه به سقف دو قلوی ساخته شده در نزدیکی سطح ۵۱٫۴۰ قیمت نفت برنت دریای شمال در این موج دیر یا زود تا سطوح ۴۶٫۹۸ (پایین ترین سطح ۵ مه ۲۰۱۷) و ۴۶٫۶۴ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) کاهش خواهد یافت و از این رو سیگنال فروش هنوز مورد توجه فروشندگان در بازار است.

لازم به ذکر است برای قیمت نفت برنت دریای شمال در کوتاه مدت و میان مدت پیش بینی می کنیم قیمت آن تا سطح ۴۶٫۴۲ ریزش داشته باشد که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) به ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) می باشد. از نظر تحلیل تکنیکال و بنیادی نگاهی به چارت نفت برنت دریای شمال نیز موئد این مطلب است و همانطور که در بالا گفته شد معامله گرانی که در این چند هفته اخیر، نفت را فروخته اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند.

در واقع بامداد امروز گزارش موسسه فرآورده‌های نفت آمریکا (API) نشان‌دهنده افزایش ۲٫۷۵۰ میلیون بشکه‌ای سطح ذخایر نفتی آمریکا بود و اگر امروز در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا نیز بالاتر از حد پیش بینی بازار (۲٫۷۳۹- میلیون بشکه) اعلام شود، این مساله منجر به کاهش قیمت نفت می شود. از سوی دیگر شرکت‌ نفتی بیکر هیوز ایالات متحده نیز تعداد دکل‌های حفاری خود را در هفته منتهی به ۹ ژوئن با ۸ دکل افزایش به ۷۴۱ دکل افزایش داده است که بالاترین میزان از ماه آوریل ۲۰۱۵ به این سو می باشد و این اخبار نیز بر قیمت نفت سنگینی کرده است.

همانطور که دیروز گفته شد بازار فیزیکی همچنان با عرضه بالایی مواجه است به خصوص که فعالیت حفاری نفت در آمریکا همچنان رو به رشد است. افزایش تولید آمریکا، تلاش‌های اوپک و سایر تولید کنندگان بزرگ برای حذف مازاد عرضه و حمایت از قیمت‌ها را خنثی کرده است و این تولید ‌کنندگان اواخر سال گذشته موافقت کردند تولیدشان را به میزان حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند و ماه گذشته توافق کردند این کاهش به مدت ۹ ماه دیگر تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا کند که رشد تولیدات آمریکا به رغم تلاش های اوپک و سایر تولیدکنندگان برای حذف مازاد عرضه، در حال حاضر جلوی رشد قیمت نفت را گرفته است.

بنابراین همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم از منظر تحلیل تکنیکال موج نزولی آغاز شده از سطح ۵۸٫۳۷ در قالب یک الگوی زیگزاگ دو قلو بوجود آمده است که در مجموع از هفت موج تشکیل شده است و موج پنجم یعنی موج A در حال کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال تا سطح ۴۶٫۴۲ دلار در هر بشکه می باشد که این تارگت نزولی را در نمودار روزانه بعدی به وضوح مشاهده می فرمائید. در صورت رشد ذخایر هفتگی نفت آمریکا ممکن است بار دیگر فشار بر قیمت نفت برنت دریای شمال آغاز شود. در چارت بعدی، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن