بازار در انتظار اعلام نرخ بهره FOMC و مواضع بانک مرکزی آمریکا

از ابتدای هفته شاهد موج چندانی در بازار ارز نبودیم که علت اصلی این مسئله انتظار برای جلسه مهم بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران است. امشب بیاینه (Statement) بانک فدرال رزرو منتشر می شود و در رابطه با نرخ بهره تصمیم گیری خواهد شد.

قطعا مهمترین خبر امروز و این هفته می باشد و هر چند انتظار افزایش در عدد نرخ بهره را داریم اما بسته به اینکه لحن بیانیه به چه سمتی گرایش داشته باشد ارزش دلار آمریکا تعیین می شود. در حال حاضر چیزی در حدود ۲۵ واحد افزایش نرخ بهره آمریکا که اکنون ۱٫۰۰ درصد است در جلسه امشب بازار لحاظ شده اما ترتیب این افزایش مهم است.

بیانیه ای که پس از جلسه در مورد چشم انداز اقتصادی و نرخ بهره صادر می شود می تواند وضعیت قیمت جهانی شاخص دلار را مشخص کند و در واقع بیشتر توجه و تمرکز فعالان اونس طلا به انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا و سخنرانی یلن رئیس بانک فدرال خواهد بود و از اهمیت خاصی برای بازار برخوردار است.

در کل در حال حاضر مسئله تنها مراحل افزایش نرخ بهره ایالات متحده در سال جاری می باشد و به عبارتی گمانه زنیها پیرامون اینست، دو مرحله ، سه مرحله یا چهار مرحله ؟ و سوالاتی از این قبیل. در واقع موضوعی که بازار بدقت به آن توجه خواهد داشت اینکه در بیانیه بانک فدرال وضعیت آتی سیاستهای پولی چگونه ترسیم خواهد شد و مطابق همیشه، ارزیابی بانک فدرال از چشم انداز اقتصادی ایالات متحده مورد توجه شدید بازار خواهد بود.

دو نظریه وجود دارد اول آنکه امشب ۲۵ واحد نرخ بهره افزایش می یابد و افزایش های بعدی منوط به وضعیت اقتصاد آمریکا است و نظریه دوم این است که بازار از موضع و لحن ضعیف بانک فدرال و نیز احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه ۲۰ سپتامبر و ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ ناامید گردد و در صورتی که این سناریو به واقعیت تبدیل شود، احتمال تضعیف دلار آمریکا (USD) وجود خواهد داشت.

سناریو احتمالی اینست که ۰٫۲۵ درصد افزایش در دستور کار باشد و در بیانیه ای که منتشر می شود مقامات افزایش های بعدی نرخ بهره را منوط به وضعیت اقتصاد آمریکا اعلام کنند. در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، ۲۳٫۴ درصد احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۲۰ سپتامبر نرخ بهره را ۰٫۲۵ درصد دیگر افزایش دهد و به %۱٫۵۰ برساند و این شانس برای جلسه ۱۳ دسامبر به میزان ۴۰ درصد می باشد که نرخ بهره به %۱٫۵۰ افزایش یابد.

امروز قبل از خبر بانک مرکزی آمریکا انتظار اعلام شاخص های مهمی را در تقویم اقتصادی آمریکا داریم که مهمترین آنها شاخص بهای مصرف کننده (CPI) و آمار خرده فروشی آمریکا (Retail Sales) است. شاخص CPI )مقدار تورمی که در سبد کالاهای مصرف کننده مشاهده شده است) ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و انتظار می رود در ماه مه از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۱ و سالیانه از رقم قبلی %۲٫۲ به %۲٫۰۰ تغییر یابد. نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص ” پایه” یا “اصلی” است که به آنCore CPI  گفته می شود.

در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود. برای شاخص اصلی قیمت مصرف کنندگان آمریکا پیش بینی می شود ماهیانه از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۲ و سالیانه همانند رقم قبلی %۱٫۹ اعلام شود. این اخبار در کنار شاخص اصلی هزینه های مصارف شخصی (Core PCE) مهمترین شاخص های تعیین کننده میزان تورم آمریکا به شمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بسیار کلیدی و مهم است.

برای شاخص خرده فروشی آمریکا نیز پیش بینی می شود در ما مه از رقم قبلی %۰٫۴ به %۰٫۱ کاهش یابد و برای آمار اصلی خرده فروشی آمریکا انتظار می رود در ماه مه از رقم قبلی %۰٫۳ به %۰٫۲ کاهش یابند. در حال حاضر بازار به این قطعیت رسیده است که نرخ بهره آمریکا باید امشب افزایش یابد. شاخص CPI و Retail Sales که امروز اعلام می شوند می تواند تا حدودی وضعیت اقتصادی آمریکا را مشخص کنند. با توجه به اینکه اقتصاد آمریکا اقتصادی وابسته به مصرف کننده است شاخص خرده فروشی همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده و تا قبل از جلسه بانک مرکزی آمریکا، تاثیر بالایی نیز بر بازار خواهد گذاشت.

در آستانه بیانیه امشب بانک فدرال آمریکا (FOMC) و اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران صورت خواهد گرفت نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت.

وظیفه اصلی بانکهای مرکزی در دنیا، مدیریت سیستم پولی کشور است و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است اما هدف تمامی آنها، تبات و رشد اقتصادی کشور می باشد. در ایالات متحده آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام FOMC  که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را که طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده ، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند و وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا درخارج از کشور، تعیین حد نصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده ، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد.

FOMC یا کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار باز را اجرا می کند ( مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی). همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ سال تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا