تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اخبار شب گذشته موجب شد قیمت جهانی اونس طلا دوباره در عبور از سطح مقاومت ۱۲۸۰ ناکام بماند و در حرکتی نزولی قرار گیرد و برای تایید این مطلب، می بایست قیمت در پایین سطح ۱۲۵۷ تثبیت شود تا در اولین هدف به سطح ۱۲۴۸ (خط میانگین متحرک ۲۱ هفته) و در ادامه به نرخ ۱۲۴۷ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) برسد. هر چند حرکت اصلاحی و نزولی که دیشب از سطح مقاومت ۱۲۸۰ شروع شد اما سطح حمایت ۱۲۵۷ همچنان پایدار است.

تثبیت قیمت در پایین سطح ۱۲۵۷ تایید کننده حرکت نزولی است در غیر این صورت می توان برای مدتی انتظار نوسان اونس طلا در منطقه ۱۲۵۷ و ۱۲۸۰ را داشت. از این رو هر چند کاهش قیمت از نرخ ۱۲۸۰ قابل توجه است اما برای استمرار حرکت کاهشی می بایست قیمت از سطح ۱۲۵۷ عبور کند تا به هدفهای ۱۲۴۸ و ۱۲۴۷ نزدیک شود. لازم به ذکر است برای امروز سطوح مقاومت ۱۲۷۱ و ۱۲۷۳ به عنوان مقاومت اولیه اونس طلا پابرجا هستند و در صورت عبور از این سطوح احتمال حرکت افزایشی مجدد به سطح ۱۲۸۰ بیشتر می شود. حرکت خنثی تا زمانیکه قیمت در بین سطوح ۱۲۵۷ و ۱۲۷۳ است، ادامه دارد.

کمیته بازار آزاد بانک فدرال ایالات متحده (FOMC) – که مسئولیت سیاستگذاری پولی را برعهده دارد- شب گذشته میزان نرخ بهره بانک فدرال را همانند پیش بینی ها به %۱٫۲۵ افزایش داد که دومین رشد نرخ بهره در سه ماهه گذشته محسوب می شود و در بیانیه ای شدید الحن خود اعلام داشت، در سال جاری اقدام به کاهش خرید اوراق قرضه خزانه و اوراق بهادار با پشتوانه وام های رهنی که اکثر آنها را در پی بحران مالی و رکود اقتصادی سالهای ۲۰۰۷ – ۲۰۰۹ خریداری کرده بود، خواهد کرد.

پیش بینی بلندمدت بانک فدرال از نرخ بهره همان سبک و سیاق بیانیه های قبیلی را داشت اما جملاتی که برنامه بانک فدرال برای به فروش گذاشتن انباشته اوراق قرضه که در راستای بازگرداندن ترازنامه این بانک به شرایط عادی نشانه می رفتند نسبتا به گوش بازار جدید می آمدند و دلار از برنامه های دیشب بانک فدرال انرژی گرفت که همین نیز به کاهش قیمت اونس طلا از سطح مقاومت ۱۲۸۰ تا ۱۲۵۷ منجر شد.

بیانیه منتشره نیز حاکی از عزم اکثریت اعضای بانک فدرال به تداوم افزایش نرخ بهره در سال جاری و آینده دارد و بانک فدرال اعلام نمود یک مرحله دیگر نرخ بهره را تا پایان سال جاری افزایش خواهد داد و این طور به نظر می رسد بانک فدرال آمارهای ضعیف اخیر اقتصادی را بی اهمیت جلوه داده است و از نظر این نهاد این آمارهای ضعیفی که اخیرا از اقتصاد آمریکا اعلام شده اند تا حد زیادی گذرا هستند.

لحن سخنرانی یلن رئیس بانک فدرال نیز بر خلاف انتظارات بازار، قوی و تند بود و به اعتقاد اکثر فعالان بازار احتمالا در ماه سپتامبر شاهد اصلاح ترازنامه ۴٫۲ تریلیون دلاری بانک فدرال و در آخرین ماه سال ۲۰۱۷ یعنی دسامبر یک پله افزایش دیگر در نرخ بهره و رسیدن به %۱٫۵ را شاهد خواهیم بود و برای سال آینده نیز بانک فدرال همان پیش بینی قبلی خود را تکرار کرد که نرخ بهره سه پله دیگر رشد یابد. به همین دلیل دلار، هرچند نه چندان قاطعانه ، در برابر ین ژاپن تقویت شد و ارزش یورو و پوند هر یک به ترتیب در مقابل دلار به نرخهای پایین ۱٫۱۲ و ۱٫۲۸ کاهش یافتند.

در حال حاضر، کاهش قیمت اونس طلا که بدنبال اعلام برنامه های بانک فدرال برای تداوم رشد نرخ بهره و شروع اصلاح ترازنامه از ماه سپتامبر در بازارها صورت گرفته است، در نزدیکی سطح حمایت ۱۲۵۷ متوقف شده و مقداری از تحولات منفی بازار رنگ باخته است که این بیشتر در واکنش به افت بازارهای سهام و انتشار خبر رابرت مولر مسئول بررسی تحقیق و تفحص درباره ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

گفته می شود رابرت مولر در حال تحقیق در مورد احتمال “ممانعت از اجرای عدالت” از طرف دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است که به پرونده ترامپ ابعاد جدیدی بخشیده است. باید توجه داشت در حال حاضر مهمترین عامل در تغییر جهت حرکت بازار اونس طلا، نوسانات بازارهای سهام است زیرا سرمایه گذاران به طور مستمر در زمان های که شاخص های سهام بین الملل با کاهش مواجه می شوند، سرمایه های خود را برای مصونیت از ضرر به خرید دارایی های امن و مطمئن، یعنی طلا یا اوراق قرضه آمریکا تبدیل می کنند.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران به جز آمارهای مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی (پیش بینی بازار ۲۴۲۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۴۵۰۰۰) ، شاخص تولیدی امپایر استیت (پیش بینی بازار ۴٫۰۰ ، رقم قبلی ۱٫۰۰- ) و شاخص تولیدی بانک فدرال فیلادلفیا (پیش بینی بازار ۲۴٫۰۰ ، رقم قبلی ۳۸٫۸) و بعد از آن در ساعت ۱۷:۴۵ آمار تولیدات صنعتی آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۲ ، رقم قبلی %۱٫۰۰) اخبار چندان مهمی نداریم. موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر نیز به ۸۵۴٫۸۶۸ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا