تقویت دلار در بازارها پس از جلسه FOMC و کاهش یورو به پایین ۱٫۱۲۰۰

کمیته بازار آزاد بانک فدرال ایالات متحده (FOMC) – که مسئولیت سیاستگذاری پولی را برعهده دارد- شب گذشته میزان نرخ بهره بانک فدرال را همانند پیش بینی ها به %۱٫۲۵ افزایش داد که دومین رشد نرخ بهره در سه ماهه گذشته محسوب می شود و در بیانیه ای شدید الحن خود اعلام داشت، در سال جاری اقدام به کاهش خرید اوراق قرضه خزانه و اوراق بهادار با پشتوانه وام های رهنی که اکثر آنها را در پی بحران مالی و رکود اقتصادی سالهای ۲۰۰۷ – ۲۰۰۹ خریداری کرده بود، خواهد کرد.

پیش بینی بلند مدت بانک فدرال از نرخ بهره همان سبک و سیاق بیانیه های قبلی را داشت اما جملاتی که برنامه بانک فدرال برای به فروش گذاشتن انباشته اوراق قرضه که در راستای بازگرداندن ترازنامه این بانک به شرایط عادی نشانه می رفتند نسبتا به گوش بازار جدید می آمدند و دلار از برنامه های دیشب بانک فدرال انرژی گرفت که همین نیز به کاهش ارزهای خارجی نظیر یورو ، فرانک سوئیس، ین ژاپن و دلار کانادا منجر شده است و قیمت جهانی اونس طلا را تا نزدیکی سطح حمایت ۱۲۵۰ پایین کشانده است.

بیانیه منتشره شده دیشب نیز حاکی از عزم اکثریت اعضای بانک فدرال به تداوم افزایش سه پله نرخ بهره در سال جاری و سه پله دیگر در سال آینده دارد و بانک فدرال صراحتا اعلام نمود یک مرحله دیگر نرخ بهره را تا پایان سال جاری (که در مجموع سه پله افزایش نرخ بهره می شود) افزایش خواهد داد و این طور به نظر می رسد بانک فدرال آمارهای ضعیف اخیر اقتصادی را بی اهمیت جلوه داده است و از نظر این نهاد این آمارهای ضعیفی که اخیرا از اقتصاد آمریکا اعلام شده اند تا حد زیادی گذرا هستند. لحن سخنرانی یلن رئیس بانک فدرال نیز بر خلاف انتظارات بازار، قوی و تند بود.

به اعتقاد اکثر فعالان بازار احتمالا در ماه سپتامبر شاهد اصلاح ترازنامه ۴٫۲ تریلیون دلاری بانک فدرال و در آخرین ماه سال ۲۰۱۷ یعنی دسامبر یک پله افزایش دیگر در نرخ بهره و رسیدن به %۱٫۵ را شاهد خواهیم بود و برای سال آینده نیز بانک فدرال همان پیش بینی قبلی خود را تکرار کرد که نرخ بهره سه پله دیگر رشد یابد. به همین دلیل دلار در برابر ین ژاپن از سطح ۱۰۸٫۸۰ به بالای سطح ۱۱۰٫۰۰ تقویت شده است و ارزش یورو به پایین سطح ۱٫۱۲۰۰ کاهش یافته است و در تلاش برای عبور از سطح حمایت ۱٫۱۱۵۰ می باشد.

انتشار خبر رابرت مولر مسئول بررسی تحقیق و تفحص درباره ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که گفته می شود در حال تحقیق در مورد احتمال “ممانعت از اجرای عدالت” از طرف دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است تنها باعث کاهش مقطعی دلار در بازار شد.

فردا نیز بانک مرکزی ژاپن (BoJ) برای تعیین سیاستهای پولی جدید تشکیل جلسه خواهد داد و انتظار می رود تغییری در نرخ بهره و سیاست های پولی خود اعمال نکند و به احتمال زیاد با توجه به آنکه نرخ تورم ژاپن در سطوح باقی مانده است، برخلاف بانک فدرال رزرو آمریکا این نهاد عجله ی برای کاهش تدریجی محرکهای اقتصادی خود نداشته باشد که این مساله می تواند در صورت شکست سطح ۱۱۰٫۳۰ به حرکت صعودی دلار در مقابل ین ژاپن به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۱۰٫۶۴ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) بیانجامد.

در سایر تحولات صورت جلسه نشست پیشین اعضای بانک مرکزی انگلستان امروز اعلام شد و نتیجه آرا ۵ در برابر ۳ بود. به عبارتی در برابر ۵ نفری که رای به ثبات نرخ بهره در عدد %۰٫۲۵ دادند، سه نفر به افزایش نرخ بهره به %۰٫۵۰ رای دادند که این سه نفر خانم فوربس، آقایان مکافرتی و ساندرز بودند. این مسئله خلاف انتظار بازار بود و انتظار می رفت تنها خانم فوربس که پایان ماه جاری از بانک مرکزی انگلیس خداحافظی خواهد کرد، به افزایش رای داده باشد و این آرا نشان داد اعضای بانک مرکزی انگلستان آنقدرها که فعالان بازار می اندیشند تمایل چندانی برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره در سطح فعلی ندارند.

چنین ترکیب آرای از ماه مه ۲۰۱۱ به این سو بی سابقه است و این مسئله دلیل اصلی تقویت پوند در مقابل دلار از سطح حمایت ۱٫۲۶۹۰ به ۱٫۲۷۹۵ (نزدیکی خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) بود و توانست کاهش امروز خود را در واکنش به آمار ضعیف خرده فروشی انگلیس جبران کند. با این حال جدای از رفتار امروز و تقویت دوباره پوند به نزدیکی سطح مقاومت ۱٫۲۸ نباید فراموش کرد که این ارز با توجه به وجود مقاومت های قوی در نزدیکی منطقه ۱٫۲۸۱۵ و ۱٫۲۸۲۶ همچنان بعد از انتخابات پارلمانی انگلیس و عدم ثبات سیاسی تحت فشار قرار دارد و نیروهایی که آنرا به پایین سوق می دهند قوی تر می باشند.

لازم به ذکر است در صورتجلسه همراه نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که همان مبلغ قبلی ۴۳۵ میلیارد پوند از ذخایر خود را به خرید اوراق قرضه دولتی که در دست بانک ها و سایر سرمایه گذاران است اختصاص می دهد که این سبب خواهد شد پول بیشتری برای وام دادن در اختیار بانک ها قرار گیرد. بانک مرکزی انگلیس علاوه بر این، مبلغ ۱۰ میلیارد پوند هم به خرید اوراق قرضه معتبر شرکت های تجاری اختصاص می دهد که نسبت به رقم قبلی تغییری نشان نمی دهد.

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند چنانچه بتواند از سطح مقاومت ۹۷٫۶۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) با قدرت عبور کند و از سقف کانال نزولی کوچک خارج شود، موجب تقویت قیمت به سطح ۹۸٫۲۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی) می شود که در چارت پایین مشخص است و دلار در برابر ارزهای خارجی مخصوصا در مقابل یورو بیشتر افزایش خواهد یافت و در واقع یورو در بازارها عرضه خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا