تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز قیمت جهانی اونس طلا با سطح حمایت مهم ۱۲۵۰ مواجه است و تثبیت قیمت در پایین آن حرکت نزولی را به ترتیب تا سطوح ۱۲۴۸ (خط میانگین متحرک ۲۱ هفته) و ۱۲۴۷ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) و پس از آن سطح ۱۲۴۴ بدنبال خواهد شد در غیر این صورت می توان برای مدتی انتظار نوسان اونس طلا در منطقه ۱۲۵۰ و ۱۲۶۱ را داشت. حرکت کاهشی اخیر در نزدیکی سطح حمایت ۱۲۵۰ متوقف شده است و در روند خنثی قرار داریم و می بایست در انتظار تعیین جهت حرکت بمانیم.

از این رو برای استمرار حرکت کاهشی می بایست قیمت از سطح حمایت ۱۲۵۰ عبور کند تا به هدف های ۱۲۴۸ و ۱۲۴۷ و پس از آن سطح ۱۲۴۴ نزدیک شود. لازم به ذکر است برای امروز سطح مقاومت ۱۲۶۱ به عنوان مقاومت اولیه اونس طلا محسوب می شود و در صورت عبور از این سطح مقاومت احتمال حرکت افزایشی به سطوح ۱۲۶۶ و ۱۲۷۱ بیشتر می شود. بنابراین حرکت خنثی تا زمانیکه قیمت در بین سطوح ۱۲۵۰ و ۱۲۶۱ است، ادامه دارد.

در حال حاضر، کاهش قیمت اونس طلا که بدنبال اعلام برنامه های بانک فدرال برای یک پله دیگر رشد نرخ بهره در ماه دسامبر سال جاری و شروع اصلاح ترازنامه از ماه سپتامبر سال جاری در بازارها صورت گرفته است، در نزدیکی سطح حمایت ۱۲۵۰ متوقف شده است که این نرخ پایین ترین سطح در ۳ هفته اخیر است.

تا بدین جای کار برای دومین هفته متوالی با کاهش قیمت مواجه شده است که عمدتا پس از جلسه بانک فدرال به خاطر تقویت دلار به بالاترین نرخهای ۲ هفته اخیر و آمارهای مثبت اقتصادی آمریکا بوده است که دیروز یک نمونه آن را در کاهش آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا شاهد بودیم.

قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به رشد یک پله دیگر نرخ بهره در آمریکا در سال جاری بسیار حساس است زیرا آمارهای قوی اقتصادی دوباره بانک فدرال را ترغیب به رشد نرخ بهره خواهد و همانطور که می دانیم رشد نرخ بهره نیز هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت اونس طلا را کاهش می دهد که دلیل ریزش اخیر قیمت از سطح ۱۲۸۱ نیز به خاطر همین مسئله بوده است.

موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر نیز به ۸۵۳٫۶۸۴ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. در هر حال اونس طلا در تلاش برای عبور از سطح حمایت ۱۲۵۰ است که اگر محقق شود، سطوح حمایت متعددی در نرخهای پایین تشکیل شده که مهمترین آنها بر روی نرخ ۱۲۴۸ و پس از آن نرخ ۱۲۴۷ و ۱۲۴۴ و سپس ۱۲۳۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) است. تنها در صورت شکسته شدن قیمت در بالای نرخ ۱۲۶۱ می بایست در فرضیه معاملاتی تجدید نظر کرد.

در تقویم اقتصادی امروز آمریکا شاخص های مهم بازار مسکن اعلام می شوند و پیش بینی می شود ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شاخص شروع خانه سازی آمریکا در ماه مه از رقم قبلی ۱٫۱۷۲ میلیون واحد به ۱٫۲۱۵ میلیون واحد و آمار مجوز ساختمان سازی آمریکا در ماه مه از رقم قبلی ۱٫۲۲۸ میلیون واحد به ۱٫۲۵۰ میلیون واحد رشد یابند. شروع خانه سازی آمریکا تاثیر بسیار زیادی در شناسایی وضعیت اقتصادی آمریکا دارد.

ساده ترین دلیل در این خصوص آن است که تا هنگامی که فروش مسکن مورد اطمینان سازندگان قرار نگیرد، مسکنی ساخته نخواهد شد. در واقع تغییر این شاخص، دورنمایی از وضعیت تقاضا برای مسکن و قدرت خرید را مشخص می کند از سوی دیگر، با شروع ساخت هر واحد مسکن جدید، میزان اشتغال، افزایش یافته و همچنین، برای این اشتغال، می بایست درآمد در نظر گرفته شود.

درآمد حاصله وارد اقتصاد کشور می شود و جریان می یابد و در ادامه، پس از ساخت مسکن نیز نیازهای اولیه خریدار در مسکن جدید (امکانات رفاهی و اولیه هر منزل)، به معنای تولید بیشتر در بخش کارخانجات است. لازم به ذکر است در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران آمار مقدماتی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا در ماه ژوئن اعلام می شود که انتظار می رود همانند رقم قبلی ۹۷٫۱ اعلام شود و آمار مقدماتی انتظارات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا در ماه ژوئن از رقم قبلی ۸۷٫۷ به ۸۷٫۵ تغییر یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا