تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLN7) همانطور که دیروز اشاره شد سیگنال فروش تا سطوح ۴۴٫۱۵ و ۴۴٫۰۹ دلار در هر بشکه صادر کرده است و سطح ۴۴٫۰۹ در نمودار پایین بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۲۶٫۰۵ به ۵۵٫۲۴ تشکیل شده است و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی با سطوح مقاومت ۴۴٫۸۰ ، ۴۴٫۹۶ و ۴۵٫۲۰ مواجه خواهد شد.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است قیمت نفت آمریکا با سقوط اخیر به پایین ترین سطوح ۷ ماهه گذشته فاصله خود را با سطح حمایت ۴۴٫۰۹ بسیار کم کرده است و برای امروز باید منتظر ماند و دید موفق به شکست این سطح حمایت مهم می شود؟ که اگر موفق شود هدف نزولی بعدی را می توان در سطح ۴۳٫۷۶ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) پیش بینی کرد.

از نظر تحلیل فاندامنتال قیمت نفت همچنان تحت تاثیر مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی در نوسان است و این در حالی است که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تلاش می کنند با کاهش تولید خود مازاد عرضه را در بازار از بین ببرند اما مسئله بازار نفت این است که مازاد عرضه نفت در بازار وجود دارد که در واقع، نفت بسیار زیادی از طرف آمریکا، لیبی و نیجریه روانه بازار می‌شود.

حتی ماه گذشته پس از آنکه عضو اوپک و غیرعضو اوپک توافق کردند که طرح کاهش تولید نفت را تمدید کنند، این طرح هنوز نتوانسته مازاد عرضه موجود در بازار نفت را رفع کند و قیمت نفت همچنان رو به پایین است و آمار رشد تولیدات اوپک در ماه گذشته و گزارش روز چهارشنبه آمار موجودی ذخایر نفتی آمریکا، این حرکت نزولی قیمت نفت را تشدید کرده است.

در واقع براساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، سطح ذخیره سازی نفت آمریکا به شکلی چشمگیر رشد کرده است و رشد عرضه نفت توسط اوپک در ماه گذشته نیز همزمان با افزایش موجودی ذخایر نفت آمریکا عامل اصلی نگرانی مازاد عرضه و سقوط قیمت نفت می باشد و به باور ما همچنان به نظر می رسد محرّک خوبی برای این حرکت نزولی قیمت نفت آمریکا به ترتیب به سطوح ۴۴٫۱۵ و ۴۴٫۰۹ خواهد بود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت نزولی قیمت نفت آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRQ7) همانطور که دیروز اشاره شد سیگنال فروش صادر کرده است و اگر امروز به زیر سطح حمایت ۴۶٫۶۴ برسد به ترتیب تا سطوح ۴۶٫۴۲ و ۴۵٫۷۵  کاهش می یابد و سیگنال فروش دیگری صادر خواهد کرد که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی  cتایید کرده است.

از این رو احتمال ریزش مجدد قیمت نفت برنت به سطح ۴۶٫۶۴ (پایین ترین سطح ۵ مه ۲۰۱۷) وجود دارد که در نمودار پایین به وضوح مشاهده می فرمائید. همانطور که دیروز گفته شد نفت برنت دریای شمال تحت فشار شدید نزولی به پایین ترین نرخهای ۶ هفته گذشته قرار گرفته است و شرایط بسیار حساسی را در نزدیکی سطح ۴۶٫۶۴ (خط میانگین متحرک ۳۰ روزه گذشته) تحمل می کند.

از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سومین موج از الگوی زیگزاگ می باشد که از سطح ۵۴٫۶۷ (بالاترین سطح ۲۵ مه ۲۰۱۷) شکل گرفته است و به باور ما با توجه به سقف دو قلوی ساخته شده در نزدیکی سطح ۵۱٫۴۰ قیمت نفت برنت دریای شمال به ترتیب تا سطوح ۴۶٫۶۴ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) و ۴۶٫۴۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) کاهش خواهد یافت و از این رو سیگنال فروش کماکان مورد توجه فروشندگان در بازار است.

بنابراین برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم قیمت آن تا سطح ۴۶٫۴۲ ریزش داشته باشد که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) به ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) است.

از منظر تحلیل تکنیکال موج نزولی آغاز شده از سطح ۵۸٫۳۷ در قالب یک الگوی زیگزاگ دو قلو بوجود آمده است که در مجموع از هفت موج تشکیل شده است و موج پنجم یعنی موج A در حال کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال تا سطح ۴۶٫۴۲ دلار در هر بشکه می باشد که این هدف نزولی در چارت روزانه بعدی به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن