شیب تند سقــــوط ین ژاپن بعد از جلسه BOJ

صعود مجدد ارزهای بازار در مقابل ین ژاپن همان اتفاقی بود که پیشتر انتظار آن وجود داشت و بدان اشاره کرده بودیم. در حال حاضر، دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن همچنان در نزدیکی سطح ۱۱۱ قرار دارد و این احتمال قویاً وجود دارد که با شکسته شدن سطح مقاومت ۱۱۱٫۳۸ (خط کیجون) حرکت افزایشی آن امتداد بیشتری به ترتیب به سطوح ۱۱۱٫۷۱ (بالاترین سطح ۲ ژوئن ۲۰۱۷) ، ۱۱۱٫۸۹ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) و ۱۱۱٫۹۵ (خط میانگین متحرک ۲۱ هفته گذشته) و ۱۱۲٫۱۲ (بالاترین سطح ۲۴ مه ۲۰۱۷) داشته باشد.

یورو نیز در مقابل ین ژاپن مجددا با عبور از منطقه مقاومتی ۱۲۴٫۱۰ – ۱۲۴٫۱۲ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه و  خط کین سن) موفق ظاهر شده است و این در حالی است که افزایش ارزش این ارز بیش از آنکه به وقایع بنیادین اروپا مربوط باشد از حوادث روز چهارشنبه بیانیه بانک مرکزی آمریکا، سخنرانی یلن و تاثیر ارزهای متقاطع بر یکدیگر نشات می گیرد.

از جمله عوامل اصلی سقوط ین ژاپن می توان به تصمیم بانک مرکزی ژاپن (BOJ) اشاره کرد که در جلسه امروز خود نرخ بهره را بدون تغییر و در نرخ %۰٫۱۰-  تثبیت کرد و در بیانیه اعلام کرد به خاطر تورم زدایی، برخلاف بانک مرکزی آمریکا عجله ای برای خروج از سیاست های تسهیل کمّی (QE) که همان خلق پول برای خرید دارایی ها است، ندارد و بر لزوم حفظ سیاست های انبساطی پولی ارزان و کنترل منحنی بازدهی (YCC) تاکید کرد که بر اساس این سیاست اوراق بهادار بلند مدت دولتی را خریداری می کند تا نرخ بازدهی این اوراق ۱۰ ساله ژاپن را حدود صفر درصد نگه دارد و رشد پایه پولی تا تثبیت نرخ تورم به دو درصد ادامه می‌یابد.

واژه Deflation یا همان تورم زدایی به معنای کاهش یکنواخت قیمتها است و هنگامی که سیاست تورم زدایی در کشور وجود دارد (سیاست فعلی اقتصادی در ژاپن) و یا زمانی که کشوری در چنین وضعیتی قرار می گیرد، مصرف کنندگان قادر به خرید بیش از مقدار پولی که دارند، هستند اما، به دلیل کاهش میزان نقدینگی ، دسترسی چندانی به پول ندارند. در چنین حالتی مصرف کنندگان و تولید کنندگانی که بدهی دارند، قادر به بازپرداخت آن نمی شوند، زیرا از یک سو میزان درآمد کاهش می یابد و از سوی دیگر، میزان بدهی آنها همچنان ثابت خواهد ماند.

به همین دلیل شاهد آن هستیم که بانک مرکزی ژاپن به وارد کردن نقدینگی به بازار اقدام می کند تا بتواند کاهش ارزش واقعی پول را کمتر کند. بنابراین پایان دادن به سیاست تورم زدایی در ژاپن به مفهوم کمتر کردن میزان تورم نیست بلکه بالعکس یه معنای ایجاد شرایط برای ورود بیشتر نقدینگی می باشد که امروز منجر به کاهش ارزش ین ژاپن در بازارها شده است.

از این رو بحث در خصوص خروج از سیاست های انبساطی کمّی (QE) با عدم اتخاذ تصمیم از سوی بانک مرکزی  (BoJ)، انتظار بازار را به تحمل ناخوشایندی برای ین ژاپن در مقابل ارزهای اصلی بدل نمود. در واقع چندی پیش بازار انتظار داشت که برنامه های محرک عظیم اقتصادی توسط بانک مرکزی ژاپن کاهش یابد، اما سخنان امروز رئیس بانک مرکزی ژاپن و عدم تغییر سیاست های پولی، اعتماد بازار به این تصمیم را کاهش داد و بار دیگر شاهد صعود دلار و سایر ارزهای خارجی در برابر ین ژاپن بودیم.

بطوریکه دلار آمریکا توانست خود را تا محدوده نرخ ۱۱۱٫۴۰ نیز پیش ببرد. صرف نظر از اینکه برنامه محرک های اقتصادی ژاپن و خرید اوراق قرضه بانک مرکزی ژاپن چه موقع کاهش خواهد یافت، عزم قاطع و ادعای صریح رئیس بانک مرکزی ژاپن، از ادامه کاهش ین ژاپن در بازارها در برابر ارزهای خارجی خبر می دهد.

در حال حاضر تغییر احساس و انتظارات سرمایه‌گذاران و به ویژه شرایط بازارهای پول بعد از جلسه بانک مرکزی آمریکا شدت تقاضا برای معاملات انتقالی را افزایش داده است. نرخ مبادله دلار آمریکا – ین ژاپن از زمان برگزاری جلسه بانک مرکزی آمریکا و ژاپن، توانایی حرکت رو به رشد را بدست آورده است و این مساله فشار تقاضا برای افزایش نرخ دلار آمریکا – ین ژاپن در کوتاه مدت و میان مدت را بوجود خواهد آورد.

برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد که مشارکت‌کنندگان بازارهای مالی انتظار دارند نرخ بهره پایه ایالات متحده از سطح %۱٫۲۵ در ماه دسامبر به میزان ۲۵ واحد پایه دیگر افزایش یابد و به عدد %۱٫۵ برسد. پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از آن است که نرخ بهره می‌تواند تا پایان سال جاری یک پله دیگر و در سال آینده سه پله دیگر افزایش پیدا کند.

بدین ترتیب تفاوت بین بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله ژاپن و آمریکا می‌تواند تحت تاثیر قرار گرفته و به تقویت دلار آمریکا در برابر ین ژاپن بیانجامد. بدین ترتیب جذابیت معاملات انتقالی افزایش می‌یابد و دست کم بر روی ارزهای متقاطع ین ژاپن انتظار رشد دیده می‌شود.

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند همانطور که دیروز گفته شد چنانچه بتواند از سطح مقاومت ۹۷٫۶۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) با قدرت عبور کند و از سقف کانال نزولی کوچک خارج شود، موجب تقویت قیمت به سطح ۹۸٫۲۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی) می شود که در چارت پایین مشخص است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا