تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم قیمت آن تا سطح ۱۲۴۲ کاهش یابد و سیگنال فروش صادر کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار پایین نشان داده است. همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته زیر دیده می شود موج نزولی فعلی در قالب یک موج نزولی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۶ ژوئن ۲۰۱۷) به این سو شکل گرفته است و از منظر تحلیل تکنیکال این موج می تواند قیمت اونس طلا را تا سطح ۱۲۴۲ پایین بکشاند که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی می باشد.

در نمودار زیر این احتمال وجود دارد که موج نزولی c بیشتر از سطح ۱۲۴۲ قیمت را پایین بکشاند که این موضوع را الگوی سقف دو قلوی ساخته شده (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) نشان داده است که به هدف نزولی ۱۲۱۳ (پایین ترین سطح ۹ مه ۲۰۱۷) اشاره دارد. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۵۶ موجب افزایش کوتاه و محدود قیمت به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۶۰ می شود. با توجه به قرار گرفتن قیمت در پایین سطح ۱۲۵۶ احتمال ورود فروشندگان و انتظار برای رسیدن قیمت به نرخهای پایین ۱۲۵۱ و ۱۲۴۷ وجود دارد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

این هفته خبر اقتصادی چندان مهمی از آمریکا نداریم و به عبارتی تقویم اقتصادی کم حجمی را داریم با این حال بعد از جلسه بانک فدرال و افزایش نرخ بهره شاهد خروج معامله گران از پوزیشن های خرید اونس طلا بودیم که فرصتی است که در حال حاضر برای آنها ایجاد کرده است تا بار دیگر قیمت جهانی اونس طلا را به پایین ترین نرخهای یک ماهه گذشته برسانند که این عمدتا به خاطر تقویت دلار و انتظار بازار برای سخنرانی امروز ویلیام دادلی رئیس بانک فدرال رزرو نیویورک آمریکا است. ویلیام دادلی سومین مقام مهم در کمیته سیاست گذاری بانک فدرال بعد از یلن (رئیس بانک فدرال) و فیشر (نایب رئیس بانک فدرال) محسوب می شود.

امروز سخنرانی او در ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران به دقت از طرف بازیگران بازار مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. در شرایط معمول افزایش نرخ بهره موجب می شود تا سرمایه ها به سمت دلار حرکت کند که این مسئله موجب کاهش اونس طلا می شود و نیت اصلی بانک فدرال در جلسه هفته پیش نیز ظاهرا همین بوده است اما اینکه آیا موفق به افزایش یک مرحله دیگر نرخ بهره تا پایان سال جاری می شود یا خیر امریست که برای تایید یا رد آن باید مدتی صبوری کرد و به انتظار سخنرانی مقامات پولی بانک فدرال نشست.

اگرچه بانک فدرال در جلسه هفته پیش نرخ بهره بانکی خود را افزایش داد اما داده های ضعیف اقتصادی باعث شده تا کمی سرمایه گذاران نسبت به اتخاذ سیاست های پولی تهاجمی بانک فدرال در سال جاری با شک و تردید های مواجه شوند.

آمار خانه سازی آمریکا در ماه مه به دلیل کاهش گسترده در فعالیت های ساخت و ساز برای سومین ماه متوالی کاهش یافت و به کمترین نرخهای ۸ ماهه گذشته رسید که حکایت از عمق پریشانی این بخش مهم اقتصاد ایالات متحده دارد و نشان می دهد بازار مسکن آمریکا ممکن است پاشنه آشیل و نقطه ضعفی برای رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری باشد.

در سایر تحولات طبق آخرین گزارشات از کمیسیون معاملات آتی کالاهای اساسی (CFTC) یا شورای نظرات بر معاملات سلف آمریکا که روز ۱۶ ژوئن ۲۰۱۷ منتشر شد قرارداد های خرید اونس طلا در بورس سلف در هفته منتهی به ۱۳ ژوئن ۲۰۱۷ برای اولین بار در یک ماهه گذشته کاهش یافت و با کاهش ۱۴۲۰۰- عددی از ۲۰۴۵۰۰ قرارداد به ۱۹۰۳۰۰ قرارداد کاهش یافت که این مسئله نیز نشاندهنده فشار فروش اونس طلا توسط سرمایه گذاران است.

موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر نیز به ۸۵۳٫۶۸۴ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. بنابراین با توجه به چشم انداز افزایش نرخ بهره ایالات متحده در صورتیکه امروز آقای ویلیام دادلی لحن تند و تیزی نسبت به آینده سیاست های پولی آمریکا داشته باشد و از افزایش نرخ بهره بانک فدرال حمایت کند، احتمال تضعیف بیشتر قیمت جهانی اونس طلا به سطح ۱۲۴۲ نیز وجود دارد که این تارگت در نمودار پایین به وضوح مشخص گردیده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا