تحلیل چشم انداز قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می کنیم قیمت آن در این هفته تا سطح مقاومت ۹۷٫۶۷ افزایش یابد و از نظر تحلیل تکنیکال شانس شکست این سطح و صعود بیشتر تا سطوح مقاومت بعدی ۹۸٫۲۹ زیاد است. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود شاخص دلار آمریکا در نزدیکی منطقه ۹۶٫۵۹ و ۹۶٫۴۶ با حمایت مهمی روبرو شده است که این سطوح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) و خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی c قرار دارد که این موج از سطح ۱۰۲٫۲۶ (بالاترین سطح ۲ مارس ۲۰۱۷) شکل گرفته است.

از آنجایی که قبلا سطح حمایت ۹۹٫۲۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی) موجب شکل گیری حرکت اصلاحی برای چند هفته شده بود این احتمال قویا وجود دارد که منطقه حمایت ۹۶٫۵۹ و ۹۶٫۴۶ نیز قوی تر از سطح حمایت قبلی باشد و مقداری به تقویت و اصلاح شاخص دلار آمریکا کمک کند. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه پایین سطح حمایت ۹۷٫۰۰ منجر به کاهش به سوی سطح حمایت ۹۶٫۵۹ می شود. در این هفته عمده توجهات بازار به سخنرانی چند تن از مقامات بانک فدرال (دادلی ، اوانس ، فیشر ، کاپلن) در خصوص سیاست های پولی خواهد بود.

برای امروز بازار منتظر سخنرانی ویلیام دادلی رئیس بانک فدرال رزرو نیویورک آمریکا راس ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران است. ویلیام دادلی سومین مقام مهم در کمیته سیاست گذاری بانک فدرال بعد از یلن (رئیس بانک فدرال) و فیشر (نایب رئیس بانک فدرال) محسوب می شود.  سخنرانی او به وقت تهران به دقت از طرف بازیگران بازار مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. در شرایط معمول افزایش نرخ بهره موجب می شود تا سرمایه ها به سمت دلار حرکت کند  و نیت اصلی بانک فدرال در جلسه هفته پیش نیز ظاهرا همین بوده است اما اینکه آیا موفق به افزایش یک مرحله دیگر نرخ بهره تا پایان سال جاری می شود یا خیر امریست که برای تایید یا رد آن باید مدتی صبوری کرد و به انتظار سخنرانی مقامات پولی بانک فدرال نشست.

در سایر تحولات تمایلات پوند پس از انتشار هفته گذشته صورتجلسه بانک مرکزی انگلیس (BoE) همچنان در مسیر تثبیت در نزدیکی سطح مقاومت ۱٫۲۸۰۰ است با این حال از امروز بازار کماکان به بررسی آغاز مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و مطالب آن می پردازد. قرار است مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا امروز در بروکسل آغاز شده است.

در حال حاضر دو موضوع نحوه جدا شدن انگلیس از اتحادیه اروپا و نحوه ادامه تعامل این کشور با اعضای این اتحادیه پس از خروج ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی هستند که دو طرف نسبت به آن نگران بوده و بر روی آنها متمرکز خواهند بود. دو طرف دو سال فرصت خواهند داشت تا بر سر جزئیات روابط آینده شان پیش از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا در ماه مارس ۲۰۱۹ توافق کنند.

از منظر تحلیل تکنیکال قیمت جفت ارز پوند – دلار آمریکا در نزدیکی سطوح مقاومت ۱٫۲۷۹۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱٫۳۰۴۸ به ۱٫۲۶۳۶) و ۱٫۲۷۹۵ (سقف ابر ایچیموکوی روزانه) در نوسان است و مقاومت های بعدی بر روی ۱٫۲۸۰۶ و ۱٫۲۸۰۷ (خطوط میانگین متحرک ۵۵ و ۱۰ روزه گذشته) و پس از آن ۱٫۲۸۱۵ (بالاترین سطح ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷) ، ۱٫۲۸۲۶ و ۱٫۲۸۴۲ (خط فیبوناچی ۵۰  درصدی) و پس از آن سطح ۱٫۲۸۵۲ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) قرار دارند. در حرکت نزولی نیز با سطح حمایت اولیه ۱٫۲۷۵۶ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته گذشته) مواجه است.

از آنجاییکه این زوج جهت حرکت خاصی را هنوز نیافته است احتمال تشکیل نوسانات خنثی در کوتاه مدت وجود دارد تا یکی از سطوح حمایت ۱٫۲۷۵۶ یا مقاومت ۱٫۲۸۵۲ با قدرت شکسته شوند. گزارش هفتگی CFTC یا شورای نظارت بر معاملات سلف آمریکا که روز ۱۶ ژوئن ۲۰۱۷ منتشر نشد نشان می دهد که خالص مانده حساب فروش پوند سوداگران در معاملات آتی بورس نیویورک در هفته منتهی به ۱۳ ژوئن ۲۰۱۷ با ۲۷۰۰- قرارداد افزایش از ۳۶۷۰۰-  قرارداد به ۳۹۴۰۰- قرارداد فروش افزایش یافته است. از این رو تا زمانیکه پوند در پایین سطوح مقاومت اشاره شده قرار دارد، نیروهایی که آنرا به پایین سوق می دهند قوی تر می باشند.

این هفته در استرالیا انتشار صورتجلسه بانک مرکزی این کشور و در ژاپن نیز انتشار صورتجلسه بانک مرکزی این کشور و در نیوزلند برگزاری کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی این کشور و در آمریکا اعلام آمارهای فروش خانه های موجود و نوساز و در کانادا آمارهای خرده فروشی و قیمت مصرف کنندگان و همچنین در اتحادیه اروپا آمارهای مربوط به مدیران خرید بخش خدمات و کارخانه ای (PMI) از جمله اخبارهای مهم بازار به شمار می روند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا