تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن اگر بتواند از سطح مقاومت ۱۲۴۷ با قدرت عبور کند و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود تا سطوح ۱۲۵۱ و ۱۲۵۶ اصلاح کند در غیر این صورت اگر در حرکت نزولی سطح حمایت ۱۲۴۲ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش آن به ترتیب تا سطوح ۱۲۳۷ و ۱۲۳۳ می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج نزولی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۶ ژوئن ۲۰۱۷) تشکیل شده است و به نظر می رسد که این موج نزولی در سطح حمایت ۱۲۴۲ تکمیل شده باشد و احتمال حرکت اصلاحی قیمت اونس طلا به نرخهای بالای ۱۲۴۷ وجود دارد.

امری که در صورت تحقق، می تواند به انجام حرکت اصلاحی برای بازگشت به محدوده های بالای ۱۲۴۷ کمک کند که در چارت پایین مشاهده می فرمائید. واقعیت این است که اونس طلا به حمایت های مهمی به ترتیب سطوح ۱۲۴۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) و ۱۲۳۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی و خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) نزدیک شده است و ممکن است ملاحظات تکنیکی برای مدتی بر بازار چیره شوند.

دیروز هر چند قیمت جهانی اونس طلا در واکنش به سخنان روز گذشته تند ویلیام دادلی رئیس بانک فدرال نیویورک آمریکا دقیقا تا همان سطح ۱۲۴۲ کاهش یافت اما در حال حاضر ریسک گریزی بوجود آمده به دلیل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، نگرانی ها در مورد توانایی دونالد ترامپ برای انجام اصلاحات مالی و از سوی دیگر نتایج انتخابات در کشورهای اروپایی و آشفتگی در خاورمیانه مقداری باعث افزایش اونس طلا شده است و همانطور که می دانیم طلا معمولا در هنگام بروز وضعیت های نامشخص سیاسی و اقتصادی، به یک محل سرمایه گذاری امن و جایگزین بازارهای مالی تبدیل می شود.

در سایر تحولات مذاکره کنندگان انگلیسی و اروپایی در نخستین نشست خود در بروکسل در روز دوشنبه، در مورد نحوه سازماندهی مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به توافق رسیدند، اما هر دو طرف علیرغم تاکید بر حسن نیت، بر وجود پیچیدگی های قابل توجه و زمان بندی دقیق و سختگیرانه نیز اشاره کردند که همین مساله نیز فعلا مانع از کاهش بیشتر قیمت به پایین سطح حمایت ۱۲۴۲ شده است. از سوی دیگر آقای چارلز اوانس رئیس بانک فدرال شیگاگوی آمریکا نیز اظهار داشت که بانک مرکزی آمریکا می بایست تا پایان سال میلادی جاری صبر کند و بعد در مورد رشد نرخ بهره تصمیم بگیرد و هر گونه افزایش نرخ بهره یا کاهش در ترازنامه باید تدریجی و آرام باشد.

در مجموع، لحن آقای اوانس ضعیف تر از لحن تند دادلی بود و چند تن از روسای بانک های مرکزی ایالات متحده (کاپلن و پاول) امروز و روزهای آینده سخنرانی خواهند داشت و بازار در انتظار یافتن نشانه هایی از احتمال افزایش نرخ بهره است. در صورت تاکید و تمرکز مباحث به افزایش آتی نرخ بهره بانک فدرال، می توان در صورت شکست سطح حمایت ۱۲۴۲ حرکت نزولی اونس طلا را تا سطح ۱۲۳۷ پیش بینی کرد.

به همین قاعده، در صورت عدم تاکید و یا بی اعتنایی به موضوع تورم و افزایش نرخ بهره بانک فدرال، امکان بازگشت و اصلاح قیمت به بالای سطح ۱۲۴۷ و ۱۲۵۱ وجود دارد. به این دلیل، توصیه می شود، سخنرانی مقامات بانک مرکزی آمریکا که بازار از نظر روانی به آن حساس خواهد بود، مورد توجه قرار گیرد. تقویم اقتصادی امروز در سشن آمریکا، اخبار چندانی را نشان نمی دهد و تنها خبر مورد توجه بازار سخنرانی رابرت کاپلن رئیس بانک فدرال دالاس ایالات متحده آمریکا در ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا