شیب تند سقـــــوط پوند پس از سخنان مارک کارنی رئیس بانک مرکزی انگلیس

کاهش مجدد پوند همان اتفاقی بود که پیشتر انتظار آن وجود داشت و بدان اشاره کرده بودیم و بعد از سخنرانی رئیس بانک مرکزی انگلیس معامله گران را از ادامه خرید پوند منصرف کرد و هم اکنون معامله گران نسبت به وضعیت اقتصادی انگلیس در شرایط بد بینانه تری قرار دارند.  در حال حاضر، جفت ارز پوند – دلار آمریکا همچنان در سطوح پایین ۱٫۲۷۰۰ قرار دارد و این احتمال قویاً وجود دارد که حرکت نزولی آن امتداد بیشتری داشته باشد.

از جمله عوامل اصلی سقوط امروز پوند می توان به سخنان مارک کارنی رئیس بانک مرکزی انگلیس (BoE) اشاره کرد و این در حالی است که دلار آمریکا بعد از سخنان تند و تیز دیروز ویلیام دادلی رئیس بانک فدرال نیویورک آمریکا با ثبت ۹۷٫۶۴ به بالاترین نرخهای خود در سه هفته اخیر یعنی از اواخر ماه مه ۲۰۱۷ به این سو افزایش یافته است که در صورت شکست ۹۷٫۶۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) به تقویت بیشتر دلار تا سطح ۹۸٫۲۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی) کمک خواهد کرد که در چارت پایین مشخص است.

امروز مارک کارنی رئیس بانک مرکزی انگلیس به این نکته مهم اشاره کرد که با توجه به آمارهای مبهم هزینه مصرف کنندگان و سرمایه گذاری تجاری و همچنین کاهش فشارهای داخلی تورم به ویژه رشد ضعیف سطح دستمزدها، ” اکنون زمان مناسبی برای افزایش نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس نیست “.

لحن کلی سخنان کارنی ملایم و ضعیف بود و در نتیجه موجب شد تا معامله گران با توجه به کاهش احتمال برای افزایش نرخ بهره، سریعا به فروش پوند اقدام کنند و قیمت آن را به زیر سطوح ۱٫۲۵۵۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) و ۱٫۲۵۵۰ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) پایین بکشانند که می تواند منجر به سقوط پوند تا نرخهای ۱٫۲۶۳۶ و ۱٫۲۶۳۲ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) و پس از آن سطح ۱٫۲۶۲۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۲۳۶۵ به ۱٫۳۰۴۸) و پایین تر گردد.

این در حالی است که در جلسه هفته گذشته سه تن از اعضای بانک مرکزی انگلیس خواستار افزایش نرخ بهره شده بودند و معاملات آتی نرخ بهره انگلیس نشان می دهند که تنها %۵ احتمال افزایش ۲۵ واحد پایه به نرخ بهره در جلسه ۳ آگوست وجود دارد در حالیکه پیش از سخنرانی کارنی این احتمال در حدود %۱۵ بود.

اظهار نظر مارک کارنی که با شروع مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نسبت به کاهش سطح درآمدها ناشی از رشد ضعیف دستمزدها هشدار داده بود، از هر گونه احتمال افزایش نرخ بهره انگلیس کاست و به تضعیف پوند در مقابل ارزهای اصلی انجامیده است.  در سایر تحولات ارزش دلار به لطف سخنان اخیر ویلیام دادلی رئیس بانک فدرال نیویورک آمریکا رو به افزایش است بطوریکه دلار در مقابل ین ژاپن در تلاش برای عبور از سطح مقاومت ۱۱۱٫۸۲ است.

اگر این جفت ارز موفق به عبور از این سطح مقاومت شود با توجه به آنکه هفته گذشته بانک مرکزی ژاپن تمایلی برای کاهش برنامه محرکهای اقتصادی از خود نشان نداد، موجب تقویت بیشتر این جفت ارز به بالای سطح ۱۱۲٫۱۲ (بالاترین سطح ۲۴ مه ۲۰۱۷) می شود و از آنجایی که انتظارات بازار برای افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر و کاهش تراز نامه در ماه سپتامبر بیشتر شده است، معامله گران در انتظار ادامه تقویت دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن هستند.

سخنان دادلی تقریبا تکرار حرفهای هفته گذشته یلن رئیس بانک فدرال بود و کاملا طبیعی است که مقامات رسمی هیچگاه علنا اعلام نکنند که فلان تاریخ نرخ بهره افزایش می یابد ولی همین اشاره تلویحی حکایت از ادامه سیکل افزایش نرخ بهره بانک فدرال دارد. در واقع این سخنان به این مطلب اشاره می کند که بانک مرکزی آمریکا تا پایان سال میلادی جاری هنوز آمادگی آن را دارد که یک مرحله دیگر نرخ بهره را افزایش دهد.

معاملات آتی نرخ بهره آمریکا نشان می دهند که %۴۳٫۶ احتمال افزایش ۲۵ واحد پایه به نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ وجود دارد. امروز عمده توجهات بازار به جزئیات بیشتر در مورد اصلاحات مالیاتی آمریکا معطوف شده است و قرار است امروز پل دیویس رایان سخنگوی کاخ سفید آمریکا در کنفرانسی که توسط انجمن ملی سازندگان آمریکا برگزار می شود سخنرانی کند و انتظار می رود در مورد تغییرات دائمی و اصلاحات جامع مالیاتی برای افراد و شرکتها صحبت کند.

پیش از این استیون مانچین وزیر خزانه داری آمریکا گفته بود که اطمینان دارد اصلاحات مالیاتی بزرگی در سال جاری به تصویب خواهد رسید و دولت متعهد بر انجام این کار در سال جاری می باشد که برای اقتصاد آمریکا مهم است. اگر اصلاحات مالیاتی عملی شود برای بازار سهام آمریکا خبر خوبی تلقی خواهد شد.

همچنین، با افزایش میزان ریسک پذیری در بازار، تقاضا برای انجام معاملات انتقالی بیشتر می شود که در نتیجه معامله گران به فروش ین ژاپن ارزهای کم بازده در مقابل ارزهایی که نرخ بهره بالاتری دارند، اقدام خواهند کرد. تقویم اقتصادی امروز در سشن آمریکا، اخبار چندانی را نشان نمی دهد و تنها خبر مورد توجه بازار سخنرانی رابرت کاپلن رئیس بانک فدرال دالاس ایالات متحده آمریکا در ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا