تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن اگر بتواند از سطح مقاومت ۱۲۴۷ با قدرت عبور کند و کندل دو ساعته نیز بالای آن بسته شود تا سطوح ۱۲۵۱ و ۱۲۵۶ (مماس با سقف کانال نزولی) اصلاح کند در غیر این صورت اگر در حرکت نزولی سطح حمایت ۱۲۴۲ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود منجر به کاهش آن به ترتیب تا سطوح ۱۲۳۷ و ۱۲۳۳ می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۲۴۲ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج نزولی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۶ ژوئن ۲۰۱۷) قرار گرفته است. قیمت دو مرتبه به سطح حمایت ۱۲۴۲ حمله کرده اما ناموفق بوده است و احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی به نرخهای بالای ۱۲۴۷ محتمل است، امری که در صورت تحقق، می تواند به انجام حرکت اصلاحی برای بازگشت به محدوده های بالای ۱۲۵۱ کمک کند و خود را تا نزدیکی سقف کانال نزولی برساند که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

همانطور که دیروز گفته شد واقعیت این است که اونس طلا به حمایت های مهمی به ترتیب سطوح ۱۲۴۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) و ۱۲۳۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی و خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) نزدیک شده است و ممکن است ملاحظات تکنیکی برای مدتی بر بازار چیره شوند. بنابراین برای امروز چنانچه قیمت از سطح مقاومت ۱۲۴۷ عبور کند، سطوح بعدی مقاومت را می توان در نرخهای ۱۲۵۱ و سپس ۱۲۵۶ دید. اما اگر حرکت نزولی ادامه یابد و از پایین سطح حمایت ۱۲۴۲ با قدرت شکسته شود می توان به انتظار فرود قیمت تا سطوح ۱۲۳۷ و ۱۲۳۳ (مماس با کف کانال نزولی) بود.

در نگاهی که روز گذشته به بازار داشتیم نوشتیم که عواملی که بازار را چنین آشفته کرده همچنان پا برجا هستند و تنها عوامل تکنیکی و رسیدن به مناطق اشباع می تواند جلوی امواج را بگیرد. در طی ۲۴ ساعته گذشته قیمت جهانی اونس طلا بعد از کاهش به پایین ترین نرخهای ۵ هفته اخیر در حال حاضر مقداری به خاطر کاهش بازار سهام و افت دلار از بالاترین نرخهای ۱ ماهه گذشته با افزایش روبرو شده است و کاهش شدید قیمت نفت به پایین ترین نرخهای ۷ ماهه گذشته نیز کمی باعث تضعیف دلار در بازارها و تقویت اونس طلا شده است.

اما جدای از این مسائل شاید مهمترین دلیل تقویت اونس طلا عوامل تکنیکی و کسب سود معامله گرانی باشد که روزهای پیش اقدام به فروش آن کرده بودند و ظاهرا بسیاری از معامله گران فرصت را برای کسب سود (Profit taking) مناسب دانسته اند و این مسئله از منظر تحلیل تکنیکال دلیل اصلی تقویت اونس طلا در این یکی دو روز گذشته از نزدیکی سطح حمایت ۱۲۴۲ می باشد. به همین خاطر برخی از معامله‌گران اقدام به خرید جبرانی پس از شرط‌ بندی روی کاهش قیمت برای بستن و خارج شدن از قرارداد مربوطه (short covering) نموده اند.

جریان حرکت، عمدتاً به شرایط سخنرانی مقامات پولی بانک فدرال بستگی دارد، دیشب آقای رابرت کاپلن رئیس بانک فدرال دالاس ایالات متحده آمریکا اعلام نمود که در مورد آینده سیاست های پولی و تغییر نرخ بهره می بایست منتظر داده های بیشتری بود تا مشخص شود آمارهای ضعیف تورم موقتی است یا خیر.

بنابراین احتمالا با توجه به اینکه در نظر تکنیکی، بازار به شدت اشباع شده و از نظر فاندامنتالی نیز در نوعی نگرانی و برزخ بسر می بریم و خبر چندان مهمی را نیز انتظار نداریم احتمال اینکه این هفته قیمت جهانی اونس طلا در ثبات (Consolidation) باشد بسیار است و بازار همچنان در انتظار رویداد و محرکی برای شروع حرکت است و قیمت اونس طلا فعلا مابین نرخهای ۱۲۴۲ و ۱۲۴۷ قرار دارد.

در تقویم اقتصادی امروز، خبر مهم تنها اعلام میزان فروش خانه های موجود ایالات متحده است که ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و انتظار می رود در ماه مه از رقم قبلی ۵٫۵۷ میلیون واحد به ۵٫۵۵ میلیون واحد تغییر یابد. میزان ذخایر نفت آمریکا اما خبر مهمی برای معامله گران این کالا در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران محسوب می شود و با توجه به اینکه قیمت این کالای استراتژیک بسیار پایین آمده و بازار نیز منتظر گزارش ذخایر آمریکا می باشد، خبر امروز قطعا تاثیر قابل توجهی بر قیمت نفت خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا