تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای معاملات قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLQ7) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح مقاومت ۴۴٫۱۰ دلار در هر بشکه اصلاح کند و کمی از حرکات نزولی قبلی خود را جبران کند که این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن و همچنین اندیکاتور مک دی (MACD) در نمودار تایم فریم یک ساعته نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین مشاهده می فرمائید قیمت نفت خام سبک آمریکا در درون یک موج نزولی (۳) به عبارتی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۵۲ (بالاترین سطح ۲۵ مه ۲۰۱۷) قرار دارد که بین خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۸۶٫۴ درصدی و ۲۰۰ درصدی متوقف شده است.

از آنجایی که اندیکاتور مک دی در تایم فریم یک ساعته واگرایی افزایشی را به نمایش گذاشته است می توان چنین استنباط کرد که احتمال استمرار موج نزولی قیمت نفت در این موج (۳) ضعیف است و از دیدگاه تکنیکال قیمت نفت به حمایت قوی در نزدیکی سطح ۴۲٫۶۴ برخورد کرده است و هم اکنون برای نفس گیری و تجمیع انرژی منتظر شکسته شدن سطح مقاومت ۴۳٫۵۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی) است تا بعد از آن به سوی سطوح ۴۴٫۱۰ و ۴۴٫۵۵ اصلاح کند.

در چارت روزانه نیز هر چند قیمت نفت توانسته به پایین سطح حمایت ۴۴٫۰۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۲۶٫۰۵ – پایین ترین سطح ۱۱ فوریه ۲۰۱۶ – به ۵۵٫۲۴ – بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) برسد اما هنوز خیلی زود است تارگت بعدی را در سطح ۴۰٫۶۵ در نظر بگیریم و از آنجایی که قبلا سطح حمایت ۴۴٫۰۹ موجب اصلاح قوی قیمت نفت آمریکا در روز ۵ مه ۲۰۱۷ شده بود.

بنابراین این احتمال وجود دارد که در معاملات امروز با عبور قیمت از سطح مقاومت ۴۳٫۵۴ شاهد یک حرکت اصلاحی به بالای سطح ۴۴٫۰۹ باشیم. میزان ذخایر نفت آمریکا خبر مهمی برای معامله گران این کالا در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران محسوب می شود و پیش بینی می شود از رقم قبلی ۱٫۶۶۱- میلیون بشکه به ۲٫۱۰۶- میلیون بشکه کاهش یابد.

گفتنی است بامداد امروز نیز آمار موجودی ذخایر موسسه نفت آمریکا (API) به میزان ۲٫۷۲۰- میلیون بشکه کاهش یافت درحالیکه پیش بینی می شد ۲٫۱۰۰- میلیون بشکه کاهش یابد. با توجه به اینکه قیمت این کالای استراتژیک بسیار پایین آمده و بازار نیز منتظر گزارش ذخایر آمریکا می باشد، آمار امروز اگر همانند ذخایر موسسه نفت آمریکا بیشتر از حد پیش بینی های بازار کاهش داشته باشد، تاثیر نسبتا قابل توجهی بر قیمت نفت خام سبک آمریکا به بالای سطح ۴۴٫۰۹ دلار در هر بشکه خواهد داشت. بهتر است تا خبر ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران منتظر بمانیم و  ببنیم قیمت موفق به اصلاح تا سطوح ۴۴٫۰۹ و ۴۴٫۱۰ خواهد شد؟

در چارت بعدی امروز برای معاملات قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRQ7) پیش بینی می شود که قیمت آن دوباره سطح مقاومت ۴۶٫۲۰ را لمس کند و اگر با قدرت از این سطح مقاومت عبور کند سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۴۶٫۶۷ صادر خواهد کرد.

همانطور که در چارت پایین مشاهده می فرمائید هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی و ۱۵۰ درصدی از موج نزولی (۳) به عبارتی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۵۴٫۶۷ (بالاترین سطح ۲۵ مه ۲۰۱۷) قرار دارند و واگرایی افزایشی در اندیکاتور مک دی در تایم فریم یک ساعته اشاره به تکمیل شدن این موج نزولی در بین خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی و ۱۸۶٫۴ درصدی دارد.

هر چند در نمودار روزانه قیمت نفت برنت به پایین سطح حمایت ۴۶٫۴۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۲۷٫۱۰ – پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶ – به ۵۸٫۳۷ – بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) رسیده است اما بعید به نظر می رسد که بتواند دوباره با کاهش مواجه شود و به سطح ۴۲٫۷۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) ریزش کند.

باید توجه داشت که این سطح حمایت ۴۶٫۴۲ قبلا در روز ۵ مه ۲۰۱۷ موجب تشکیل یک حرکت اصلاحی قوی برای قیمت نفت برنت شده بود و این احتمال وجود دارد که این سطح حمایت این بار نیز باعث حرکت اصلاحی شود و چنانچه در معاملات امروز قیمت نفت برنت به سطح ۴۶٫۸۰ برسد به معنای شکست غلط سطح حمایت ۴۶٫۴۲ می باشد که می تواند به تقویت قیمت نفت برنت به سوی سطح ۵۰٫۹۹ دلار در هر بشکه کمک کند. در صورتیکه امروز ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا بیشتر از حد انتظارات (۲٫۱۰۶- میلیون بشکه) کاهش یابد می تواند به این حرکت اصلاحی بیانجامد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن